رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=44

نشانه توسعه : برنامه محوری

 

همواره شنیده ایم که اصناف و به ویژه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات ظرفیت و توانمندی بالایی دارند اما از آنها استفاده نکرده است. گاهی اعداد و ارقامی هم اعلام می شود. مثلا بیش از ۲۳ میلیون نفر از جمعیت کشور زیر گروه اصناف هستند یا به ازای هر ۳۵ نفر یک واحد صنفی وجود دارد. با این حال باید توجه داشته باشیم که این موارد صرفا ارقام و اعدادی هستند که نمی توان به آنها اکتفا و یا اتکا کرد، مگر آنکه مرجعی رسمی و بر اساس متد علمی مشخص آنها را استخراج و اعلام کند. در مرحله بعد به فرض صحت این ارقام، سوال این است چرا از این همه ظرفیت استفاده نشده است؟

وقتی اغلب افراد جامعه بر این باورند که مدیریت دولتی کارآمد و اثربخش نیست و برای رفع مشکلات باید کارها به دست مردم سپرده شود، پس چرا اصناف که غیر دولتی هستند نتوانسته اند از توانایی­های خود استفاده کنند؟ پاسخ فرافکنانه به پرسش بالا، که معمولا نیز شنیده می­شود این است که: محدوده اختیارات قانونی اصناف کم است. اما آیا از خود پرسیده­ایم چقدر آمادگی پذیرش مسئولیت بیشتر را داریم؟ آیا شرایط مناسب برای سازماندهی داخلی در ما وجود دارد؟ آیا چشم انداز و برنامه ای برای دستیابی به اهدافمان ترسیم کرده ایم؟ آیا اساسا اهداف معین و تعریف شده ای داریم؟ پاسخ همه سوالات را به مسئولین اصناف وا می­گذاریم و فقط چند نکته را تذکر می­دهیم:

اولین گام برای توسعه، تبیین چشم اندازها و تعیین اهداف ممکن الوصول بر اساس شرایط و ظرفیت ها است. پس از آن باید طراحی برنامه های لازم برای رسیدن به اهداف انجام گیرد. در این صورت می­توانیم بررسی کنیم که نیاز به چه اختیارات و امکاناتی داریم و به دستگاه­های قانونگذاری و اجرایی اعلام کنیم. اصناف این ظرفیت­ها و توانایی­ها را دارند. انتظارات و درخواست­هایشان را هم بیان کنیم و بعد بخواهیم در فضایی مسئولانه، هوشمندانه و پیشبرانه اختیارات لازم را به ما بدهند و مسئولیت و نتایج متناسب را طلب کنند. امروز اصناف باید پیشگام توسعه و اقتصاد مقاومتی باشند چون آماده­ترین بخش اقتصادی کشورند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد