رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=490

حسین درودیان عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران و مسئول بازرسی و رئیس اتحادیه صنف لوازم الکتریک تهران

حسین درودیان عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران و مسئول بازرسی آن و رئیس اتحادیه صنف لوازم الکتریک تهران است. وی دارای فوق دیپلم مخابرات و دانش آموخته مرکز پژوهش­های سازمان بازرگانی است. وی از سال ۱۳۷۹ عضو هیئت مدیره اتحادیه و طی دو دوره اخیر رئیس اتحادیه لوازم الکتریک است.

  • با توجه به اینکه اصناف بزرگترین قشر اجتماعی را تشکیل می­دهند چرا به اندازه کافی تشکلات صنفی در سیاست گذاری­ها و تدوین برنامه­های توسعه کشور حضور ندارند؟
  • اصناف و مدیران صنفی عموما و علی الخصوص در گذشته نگاه کلان نگر و اشراف به مسائل روز نداشته­اند. نبود تحصیلات آکادمیک و زبان مشترک با دستگاه­های تقنینی و اجرایی و ارتباطات موثر از مشکلات مدیران تشکلات صنفی است. اصناف نسبت به تعاملات برون مرزی و آینده نگری باید جدیت بیشتری انجام دهند تا همین طور که شما می­گوئید بتوانیم در سیاست گذاری­ها، تدوین برنامه­های توسعه کشور، ارتباط با سازمان­ها، وزارتخانه­ها و سایر مراکز موثرتر باشیم.
  • از نظر تشکیلاتی و ارتباط درونی اصناف با هم چطور آیا سازماندهی اتاق­های اصناف در کشور و نحوه و میزان ارتباط اتاق با اتحادیه­ها مطلوب است؟
  • مسلماً با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم اما خوشبختانه اگر یک منحنی رشد ترسیم کنیم در مجموع طی سالیان اخیر جهت منحنی رو به بالا و مثبت است. گرچه در اتحادیه­های مختلف تفاوت­های زیادی دیده می­شود مثلاً در اتحادیه صنف الکتریک از هفت نفر هیئت مدیره دو نفر فوق دیپلم و چهار نفر لیسانس دارند و میانگین تحصیلات در صنف بسیار بالاتر از برخی صنوف است. اجازه بدهید این را بگوئیم که به لحاظ ساختار قانونی رای­ها ارزش مساوی دارند بنابراین ممکن است در تشکیل هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران، یا اتاق اصناف استان تهران یا هر شهر دیگری الزاماً شایسته سالاری اتفاق نیفتد. با اینکه در مشاغل مختلف برحسب ضرورت شغلی افراد دارای تفاوت­های زیادی در تحصیلات، در وجهه اجتماعی و نگرش و سطح درک متفاوت هستند اما در مجموع با وجود امکانات جدید و وسایل ارتباطی موجود سهل­تر مثل رایانه و اینترنت در حال تحول هستیم.
  • شما در اتحادیه خودتان توانستید از افراد صنفی موفق، با تحصیلات و تجربه بیشتر بهره­مند شوید؟
  • خوشبختانه در اتحادیه ما میزان همکاری اعضاء بسیار مطلوب است و اعضای فرهیخته زیادی داریم. روزی که بنده وارد اتحادیه شدم برای پرداخت حقوق کارمندان اتحادیه مشکل داشتیم. اما امروز می­بینید ساختمان مستقل و نوساز ساخته­ایم، امکانات و تجهیزات کافی فراهم کرده، تشکلات جانبی مثل خیریه و صندوق قرض الحسنه داریم و کارهای بسیار زیادی هم انجام شده است. بنظر من مدیریت سالم، فهیم و مطابق علم روز می­تواند مجموعه اصناف را متحول کند. اما یک نکته­ای هم وجود دارد؛ کسی که وارد هیئت مدیریه اتحادیه یا اتاق می­شود واقعاً باید امور شخصی خودش را فدای مسئولیتی که پذیرفته است بکند. تمام روزهای هفته ما درگیر کارهای اتحادیه و اتاق و بازرسی هستیم.
  • فکر نمی­کنید به همین دلیل است که برخی از افراد با صلاحیت نمی­توانند مسئولیت اتحادیه­ها را بپذیرند؟
  • البته بهرحال وقتی انسان کار مفیدی برای اجتماع، همکاران و مردم انجام می­دهد، لذت می­برد و واقعاً این کار شیرین است گرچه به لحاظ مادی منافعی ندارد. خصوصا الان، چون در ابتدای انقلاب و دوران جنگ که تعاونی­ها فعال بودند عده­ای می­گفتند که اینها برای جیب خودشان کار می­کنند در حالیکه صادق­ترین اعضای صنوف در خدمت رسانی پیش قدم هستند. البته شاید الان هم بعضی­ها بگویند مثلاً رئیس اتحادیه با دستگاه­های دولتی و امثال آن ارتباط برقرار می­کند و منافع شخصی خود را تأمین می­کند اما واقعاً این طور نیست. اعضاء می­توانند خیلی شفاف عملکردهای ما را رصد کنند. حقیقتاً جایگاه اتحادیه­ها باید خیلی بالاتر از آنچه امروز می­بینیم باشد. رئیس اتحادیه یا هیئت مدیره اتحادیه به عنوان یک شخصیت حقوقی و اجتماعی باید با ادارات و سازمان­ها محلی، منطقه­ای و حسب مورد کشوری گفت و گو و تعامل برقرار کند و از موضوع منافعی گروهی و مسئولیت اجتماعی مطالبات صنف مربوطه مطرح نماید.
  • به عنوان مسئول بازرسی اتاق اصناف تهران، وضعیت رعایت قوانین کسبی را در واحدهای صنفی چگونه می­بینید؛ آیا در حد مطلوب است
  • ما ۳۳۰ بازرس زیر نظر اتاق اصناف تهران داریم که مرتباً در حال بازرسی هستند و وضعیت بازار را رصد می­کنند اما واقعاً مشکلات زیاد است. مثلاً به عنوان نمونه نصب اتیکت قیمت جز در برخی صنوف خاص رعایت نمی­شود. اما چون جرایم ناچیز و غیر بازدارنده­ای برای این تخلف وضع شده است و از طرفی فرآیند رسیدگی به تخلفات و صدور حکم طولانی است عملاً اصلاحات کند و نامحسوس می­شود. باید قوانین و آئین نامه­ها و هم­چنین فرآیندها بازبینی و بروز شوند.
  • به عنوان آخرین سوال اتحادیه­ها یا اتاق اصناف برای ارائه خدمات رفاهی و بالا بردن منزلت شغلی اصناف برنامه­ای دارند؟
  • به صورت مستقل و خودجوش برخی اتحادیه­ها امکاناتی در زمینه­های رفاهی و خدماتی برای اعضای خود فراهم کرده­اند اما ساماندهی شده و متمرکز نیست و امیدواریم بتوانیم در آینده برای چنین مواردی برنامه ریزی و اقدام کنیم. این شاءاله نشریات صنفی بتوانند روابط تشکل­های صنفی و زیرمجموعه­های خود را افزایش و استمرار دهند تا از همه ظرفیت­های اعضای صنوف بهره­مند شویم.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد