رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=539

گفت و گو با عباسعلی غیاثی رییس انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو

باتعامل کارهای‌مان حل و فصل می‌ شود

 

جناب آقای غیاثی با توجه به اینکه نمایشگاه ها و برگزاری آنها در حال حاضر برای اعضای صنوف، محلی برای داد و ستد و خرید و فروش شده و کمتر می بینیم که در نمایشگاه های صنفی شرکت کنندگان به دنبال ارائه و نمایش کالاهای تولیدی و وارداتی خود باشند و حتی خدمات پس از فروش محصولاتشان را تقویت کنند. آیا در صنف شما هم این معضل وجود دارد؟

متاسفانه در صنف ما هم فقط کاربرد داد و ستدی (کاسبی) پیدا کرده است حتی بارها هم از من خواسته اند که در آن شرکت کنم اما به خاطر همین فضای ناصحیح خیلی تمایلی به حضور و شرکت نداشتم. به هرحال نمایشگاه ها امروزه از حالت تخصصی خارج شده و در حاشیه سیر می کند که این مساله نه به نفع مجموعه صنوف است و نه به سود مصرف کننده.

 

ورود کالاهای قاچاق به کشور در اغلب صنوف باعث مشکلات عدیده ای شده است. آیا در صنف خدمات پس از فروش هم این اشکال وجود دارد یا هنوز کالاهای قاچاق در این صنف رسوخ نکرده است؟

این مساله در همه صنوف نفوذ و رسوخ پیدا کرده و ورود این معضل در صنف ما هم استثنا نشده است. البته در بسیاری از مواقع من دیده ام که کالاهای قاچاق در نهایت با دادن پول های زیرمیزی حل و فصل شده و بعد هم هیچ اتفاقی نیفتاده است. حتی ما بارها خواسته ایم که همایش های متعددی را در خصوص کالاهای قاچاق و بی کیفیت برگزار کنیم که در نهایت به دلایل مختلف موفق نشدیم.یادم می آید که زمانی آقای نعمت زاده وقتی واژه کالای قاچاق را شنید بسیار بر افروخته شد و گفت: ما در کارها و خدمات صنعتی و فنی، به هیچ عنوان چیزی به عنوان کالای قاچاق نداریم. کالای قاچاق تریاک و هروئین است. البته برخی از مدیران هم آمارهایی می دهند که نشان می دهند کالاهای غیرقانونی سه در هزار وارد کشور می شود که این ارقام و آمار، خیلی قابل ملاحظه و پیگرد نیست.

البته خیلی از افراد کالای قاچاق را با کالای تقلبی اشتباه می گیرند و من به شخصه بر این باورم که در کشور ما کالای قاچاق خیلی وارد نمی شود و اگر هم وارداتی اینچنینی داشته باشیم بسیار ناچیز است.

 

در مساله تامین و توزیع قطعات، صنف خدمات پس از فروش در بسیاری از موارد برای ارائه کارش به حیطه کاری و وظایف صنف لوازم یدکی ورود پیدا کرده است. این تداخل و ورود نادرست بعد از مدتی حد و مرز صنوف را به هم می ریزد. برای این قضیه فکری کرده اید؟

با نظر شما موافقم. ما در صنف مان به اعضای قدیمی کاری نداشتیم و فقط به اعضای جدیدمان گفتیم که اگر کار اجرایی دارند علاوه بر جواز خدمات پس از فروش، باید از اتحادیه لوازم یدکی جواز بگیرند. البته شرکتی مثل ایساکو چون از پیش از انقلاب فعالیتش را آغاز کرده ضوابط را رعایت می کند اما سایپا یدک هنوز به شرایط آرمانی پذیرش ضوابط و قوانین صنفی نرسیده است. البته شاید یکی از مسائلی هم که باعث شده تاکنون این مساله به طور کامل حل نشود آن بوده که یک صنف تمایل ندارد که زیرمجموعه صنف دیگری شود. اما با تعامل دو سویه می توانیم، این مساله را به خوبی حل و فصل کنیم و افراد فاقد جواز را که نیاز به جواز صنف شما را دارند را به سمت گرفتن جواز کار در حیطه لوازم یدکی هدایت کنیم. البته از شما هم خواهش می کنم که اعضای هیات مدیره اتحادیه لوازم یدکی هم تدبیری بیندیشند تا افرادی که نیاز به جواز این صنف دارند و از طرف صنف خدمات پس از فروش می آیند، در اولویت قرار دهند و ساده تر برخورد کنند.

 

یکی از مباحثی که در اغلب صنوف، اعضا با آن دست به گریبانند، بحث مالیات و اداره دارایی است. به طوریکه پای درد و دل هرکدام از اعضا که مینشینید می بینید که مالیات ها خیلی ناعادلانه برآورد شده و تناسبی با فروش اعضا ندارد. شما برای این مساله کاری انجام داده اید؟

قبول دارم که اعضا در بحث مالیاتی با مشکلات بسیاری روبرو هستند اما این را هم باید در نظر داشت که اگر به عملکرد صنف های مشابه در کشورهای اروپایی نگاه کنید، شاهد آن خواهید بود که با مالیات ها چه کارهای بزرگی انجام می دهند و کسی هم از دادن مالیاتش فراری و یا گله مند نیست. البته آنجا کارهای خوب و منظمی را از محل ذخیره مالیات ها صورت می دهند و وقتی فرد مالیات دهنده می بیند که با ارائه مالیات هایش، وضعیت مسائل مختلف کشورش ساماندهی می شود با جان و دل مالیاتش را به عنوان یک وظیفه ملی پرداخت می کند.

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد