رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=576

با تولید ۳ میلیون خودرو در سال ۱۴۰۴ ایران در رتبه یازدهم جهان

از صنعت خودروسازی به عنوان لوکوموتیو صنایع یاد می­کنند. بدین معنا که اگر صنعت خودروی یک کشور پویا و رونق داشته باشد به تبع آن بسیاری از صنایع مادر و صنایع جانبی رشد کرده و رونق اقتصادی پایداری خواهیم داشت. در تعریف وزارت صنعت، معدن و تجارت در صورتیکه کارخانه­ای دارای سه خط تولیدی به ترتیب ۱- خط مونتاژ بدنه، ۲- خط رنگ و ۳- خط مونتاژ نهایی داشته باشد، کارخانه خودروسازی قلمداد می­گردد. با این تعریف در حال حاضر ۲۸ شرکت خودروسازی عضو انجمن خودروسازان ایران در کشور وجود دارند که ۱۷ شرکت خودروهای سواری و بقیه خودروهای کار تولید می­کنند (وانت، مینی بوس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده).

اما بخش مهم دیگری نیز در کارخانه­های بزرگ خودروسازی باید وجود داشته باشد و آن مرکز تحقیقات و توسعه است که بتوانند اولا پلت فرم را طراحی کند (پلت فرم plat form به مجموعه و قطعاتی اطلاق می­گردد که از دید مشتری پنهان است و معمولا شامل شاسی، موتور، گیربکس و سیستم­های فرمان، سوخت رسانی، ترمز، اگزوز، اکسل، تهویه و سیستم الکتریکی خودرو می­باشد). ثانیاً بتواند با ارتقاء فن­آوری­های تولید خودرو در نهایت رضایت بالاتری را در مشتری ایجاد کند.

مهمترین چالش­هایی که صنعت خودروسازی در ایران که برای رسیدن به چنین جایگاهی با آن مواجه است شامل؛ تامین مواد اولیه مرغوب، دانش فنی، نقدینگی و رفع بروکراسی موجود در کشور می باشد.

در همین ارتباط گفت و گویی با احمد نعمت بخش رئیس انجمن شرکت­های خودروسازی داشتیم.

بر اساس اطلاعاتی که رئیس انجمن اعلام کرده در حال حاضر صنعت خودروسازی کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم بالغ بر ۸۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است و سهم این بخش در رشد ۴ درصدی شش ماهه اول سال جاری بیش از ۳۰ درصد بوده است. بنابر سند توسعه صنعت خودرو در افق سال ۱۴۰۴ ایران با تولید سه میلیون خودرو که یک میلیون دستگاه آن نیز صادر خواهد شد مقام اول را در منطقه (خاورمیانه، آسیای میانه، آسیای غربی، قفقاز و کشورهای همسایه) و مقام یازدهم را در کل جهان بدست خواهد آورد. بدین ترتیب صنایع قطعه سازی، مجموعه سازی، خودروسازی، خدمات مهندسی، خدمات مالی، خدمات پس از فروش و صنایع جانبی خودرو که همگی ذیل صنعت خودرو هستند نیز رشد کرده و سهم مهمی در تولید ناخالص ملی خواهند داشت. علی الخصوص که صادرات قطعات خودرو نیز مد نظر قرار گرفته است. نعمت بخش ادامه داد در سال ۱۳۹۰ ما به رکورد تولید ۰۰۰/۶۵۰/۱ دستگاه خودرو دست یافتیم. ارز بری این تیراژ تولید قریب ۳ میلیارد دلار بوده در حالیکه اگر می­خواستیم همین تعداد خودرو مشابه را وارد کنیم باید حداقل ۱۳ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می­شد. بنابراین روشن است که تاکید بر صنعت خودرو راهبردی و ضرورت است.

وی با اشاره به اینکه دو خودروساز بزرگ کشور توانسته­اند مدیریت تولید پلت فرم سمند و تیبا را انجام دهند و در آینده نیز با حذف تولید پژو ۴۰۵ و پراید پلت فرم­های جدید بومی جایگزین خواهند شد گفت: دانش، نرم افزار و تجربه لازم برای طی چنین مسیری در کشور بوجود آمده است و ما اکنون عضو انجمن جهانی خودروسازان OICA هستیم و اگر فعالان بازار لوازم یدکی بتوانند با قطعه سازان داخلی تعامل برقرار کنند خدمتی عظیم به کارآفرینی و توسعه اقتصادی کشور کرده­اند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد