رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=543

سوال؟ تحریم یا تعامل

با مهمان ناخوانده چه باید کرد؟ امروز سر سفره صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات طیف وسیعی از افراد، شرکت­ها و دفاتر پخش رسمی و غیر رسمی، دولتی، شبه دولتی، وابسته به دولت، حقیقی و حقوقی نشسته­اند. بعضی از این میهمانان هیچ سابقه­ای در صنف ندارند، اما هستند کسانی که چند سال نیز سابقه دارند، حتی بیشتر از ۱۰ سال؛

اما نکته مهم نحوه ورود ایشان به صنف است. این افراد مسیر متداول را طی نکرده­اند، یعنی ریشه در صنف ندارند و با اشکال مختلف به این صنف وارد شده­اند. گاهی قاعده بازی را رعایت کرده و اصول کسب و کار و رقابت را می­شناخته­اند ولی بعضاً هم بدون در نظر گرفتن دیگران به صرف داشتن روابط و احیاناً سرمایه یا سرمایه گذار در بازار لوازم یدکی ورود پیدا کرده و جا پای خود را باز کرده­اند.

مثلاً شرکت ایساکو، سایپا یدک و امثال آن که اساساً خودروساز و تأمین کننده قطعات خودرو هستند، به تجارت لوازم یدکی روی آورده­اند و شبکه­ای ساخته­اند، نامی در کرده­اند و مصرف کننده نهایی را امیدوار به صداقت و کیفیت خود کرده­اند و البته بعضی از همکاران صنف نیز نماینده ایشان شده­اند. بهر تقدیر امروز بخشی از سهم بازار لوازم یدکی را در اختیار گرفته­اند، چه به حق چه بدون رعایت حقوق سایرین و ملاحظه همه جوانب لازم.

البته در بخش خودروهای سنگین، نیمه سنگین و ماشین آلات راهسازی مسئله به اشکال دیگری نیز مطرح است. تهدیدهای آن بخش به گونه­های دیگری نیز برای صنف وجود دارد.

درون صنف نیز مسائلی هست. بعضی­ها روی زحمت دیگران سوار شده و نان از آبروی دیگری می­برند. بعضی­ها چیزی نمایش می­دهند و چیز دیگری می­فروشند و خیلی مسائل دیگر … .

حالا بهترین گزینه کدام است؟ این مهمانان و افراد وارد شده در صنف را بپذیریم تا تحریم کنیم؟ سومین نمایشگاه تخصصی خودرو و ماشین آلات تهران که توسط اتحادیه برگزار می­شود چگونه می­تواند به حل معضل فوق الذکر کمک کند؟

اگر شرکت­های موصوف را نادیده بگیریم و اصلاً در نمایشگاه به ایشان غرفه ندهیم نتیجه خوبی خواهیم گرفت؟ اگر هر کسی که مایل است خود را (چه صاحب کالای مرغوب چه نامرغوب) در معرض دید و قضاوت بازدید کنندگان حرفه­ای قرار دهد را بپذیریم، روش درست را انتخاب کرده­ایم؟ یا اینکه باید فقط به قطعاتی اجازه نمایش دهیم که شناسنامه معتبر و کیفیت بالا دارند؟ یا همین که شناسنامه مستند و فروشنده آشکار و روندی شفاف دارند، برای اجازه حضور در نمایشگاه کافی است؟

بعضی­ها معتقدند وقتی هر روز گزارش یک فساد اقتصادی بزرگ منتشر می­شود و شرایط نامساعدی در جامعه به لحاظ احترام به قانون و التزام عملی به آن را مشاهده می­کنیم. اگر بخواهیم رفتار درست، قانونمند و مطابق مصالح اجتماعی و عمومی داشته باشیم کلاه­مان پس معرکه خواهد بود و منافعی که ثمره سالها زحمت و تلاش است؛ بر باد خواهد رفت.

به عبارت دیگر وقتی سیل آمد چه باید کرد؟ فرار، پناه یا همکاری؟

اگر فرار کنیم یعنی هرچه داریم را بگذاریم و برویم! جامعه را رها کنیم و خود را نجات بدهیم. خوب به کجا برویم؟ به کشوری دیگر و به عنوان مهاجر (پناهجو) با رتبه اجتماعی پائین­تر، غریب، نا آشنا و … ؟

تنها جائی که ما به آنجا تعلق داریم و برای ماست همین کشور عزیز ایران است، باید در همین کشور و جامعه پناه بگیریم و به خودمان و دیگران کمک کنیم. فرار ما باید از اشتباه، غرض ورزی، نادانی، بد اهلی، ظلم، فساد و تنبلی باشد. اگر فکر می­کنیم سیل آمده و همه چیز را خراب کرده یا در حال آمدن و خراب کردن است، بدانیم که جز ما نمی­تواند آن خرابی­ها را اصلاح کند. ما فرزندان و صاحبان این جامعه هستیم. کسی غیر از ما نمی­تواند آن را بسازد. بله زحماتمان زیاد و کارمان دشوار است، اما چاره همین است. امید به آینده، تدبیر امور و پایبندی به اصول علمی و اخلاقی.

اگر نپذیریم، چگونه باید با ایشان مقابله کنیم؟ ابزارها و محمل­های قانونی ما چیست؟ چقدر شانس موفقیت داریم؟

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد