رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=512

نگاهی به قوانین مالیاتی

نگاهی به قوانین مالیاتی

خوانندگان محترم اطلاع دارند که در شماره گذشته در پیگیری قوانین مالیاتی بحث قانون مالیات بر ارث پیگیری گردید و آخرین موضوعاتی که در این شماره توضیح داده شد مربوط به معافیت­های موارد و اموالی بود که مشمول مالیات بر ارث نمی­گردد. در ادامه معافیت­ها موضوعات زیر نیز مشمول مالیات بر ارث نمی­شود:

  • اموالی که اشخاص برای سازمان­های دولتی از قبیل وزارتخانه­ها و موسسات دولتی و یا دستگاه­هایی که بودجه آنها به وسیله دولت تامین می­شود و هم­چنین شهرداری­ها مورد وقف یا نذر یا حبس واقع می­گردد بشرط تائید سازمان­های مذکور مشمول مالیات بر ارث نمی­شود.

توضیح: در قانون مدنی چگونگی وقف، نذر و حبس کاملا تعریف شده است.

  • هشتاد درصد اوراق مشارکت و سپرده­های گوناگون متوفی نزد بانک­های ایرانی و شعب آنها در خارج از کشور و موسسات اعتباری غیر بانکی مجاز
  • ۵۰ درصد ارزش سهام متوفی در شرکت­هائی که سهم این شرکت­ها طبق قانون مربوط در بورس­ها پذیرفته شده باشد و ۴۰ درصد ارزش سهام یا سهم الشرکه متوفی در سایر شرکت­ها (شرکت­های غیر بورسی) و ۴۰ درصد ارزش خالص دارایی متوفی در واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی نیز مشمول مالیات بر ارث نخواهد بود.
  • وراث طبقه اول و دوم نسبت به اموال شهدای انقلاب اسلامی نیز مشمول مالیات بر ارث نمی­باشند. (در شماره گذشته طبقات وراث اعلام گردید.)

وظیفه وراث بعد از فوت:

برابر ماده ۲۶ قانون مالیات­ها وراث (منفردا یا مجتمعا) یا ولی یا امین یا قیم یا نماینده قانونی آنها مکلفند ظرف مدت شش ماه از تاریخ فوت متوفی اظهارنامه­ای روی نمونه مخصوصی که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می­شود حاوی کلیه اقلام ماترک با تعیین بهای زمان فوت و تصریح مطالبات و بدهی­هایی که طبق مقررات قانون قابل احتساب هستند به ضمیمه مدارک زیر به اداره امور مالیاتی صلاحیت­دار تسلیم و رسید دریافت دارند.

  • رونوشت یا تصویر گواهی شده اسناد مربوط به بدهی و مطالبات متوفی
  • رونوشت یا تصویر گواهی شده اوراقی که مثبت حق مالکیت متوفی نسبت به اموال و حقوق مالی او است.
  • در صورتی که اظهارنامه از طرف وکیل یا قیم و یا ولی وراث داده شود رونوشت یا تصویر گواهی شده وکالت نامه یا قیم نامه
  • رونوشت یا تصویر گواهی شده آخرین وصیت نامه متوفی (اگر متوفی دارای وصیت نامه باشد.) با تسلیم اظهارنامه طبق موارد فوق از طرف یکی از وراث، سایر وراث تکلیف قانونی نخواهند داشت.

وراث به کدام اداره مالیاتی اظهارنامه باید بدهند

در مورد اداره امور مالیاتی صلاحیت دار که وراث می­توانند اظهارنامه بدهند، اداره امور مالیاتی که آخرین اقامتگاه متوفی در محدوده آن واقع بوده است، اقدام می­نمایند و اگر متوفی در ایران مقیم نبوده است اظهارنامه به اداره امور مالیاتی در تهران داده می­شود.

توضیح: در قانون مدنی اقامت تعریف شده و بطور خلاصه محلی که بیشترین امور و فعالیت زندگی در آنجا صورت می­پذیرد آن محل اقامتگاه خواهد بود.

طبق مفاد ماده ۲۸ قانون مالیات­ها مشمولین مالیات بر ارث مکلفند مالیات متعلق را بر اساس اظهارنامه تسلیمی تا سه ماه پس از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه (تا ۶ ماه پس از فوت) بطور علی الحساب پرداخت نمائید.

ادامه دارد …

چنانچه خوانندگان محترم سوال مالیاتی داشته باشند می­توانند روزهای دوشنبه هر هفته با مراجعه به محل اتحادیه از طریق مشاور مالیاتی که از ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر در اتحادیه حضور دارد پاسخ سوالات خود را دریافت نمایند.

روغنی مشاور مالیاتی اتحادیه

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد