رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=505

گزارش ۲۶ ماه خدمت

شما خواسته­ اید …

از زمانی که هیئت مدیره جدید اتحادیه قبول مسئولیت کرده است تا امروز ۸/۱۰/۱۳۹۳ شش جلسه با اعضای شورای پاساژها برگزار شده است. این یعنی ما به پیمانی که برای پیشبرد خواسته­های شما داشته­ایم در حد توان عمل کرده­ایم. اما قطعاَ و یقیناَ تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی داریم. علی اکبر بخشی رئیس اتحادیه با بیان اینکه صنف بزرگ لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات تهران امکان توسعه با استفاده از ظرفیت­های درونی خود را دارد به برخی مواردی که برای اولین بار در اتحادیه­های سراسر کشور صورت گرفته است اشاره کرد.

تعاونی اعتبار دو گام تا بانک صنف لوازم یدکی

ما اولین اتحادیه کشور هستیم که توانسته­ایم از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجوز تأسیس تعاونی اعتبار بگیریم در صورتی که عملکرد مناسبی داشته باشیم می­توانیم به موسسه مالی اعتباری و پس از آن بانک شویم.

نقدینگی اعضای اتحادیه و صنف در سراسر کشور در بانک­های مختلف می­چرخد و آنها از منافع آن بهره­مند می­شوند اما به خودمان به اندازه کافی خدمت ارائه نمی­دهند در حالیکه همین الان در تعاونی اعتبار صنف اعضاء پس از عضویت می­توانند وام­های متعدد بگیرند. البته هنوز بنیه کافی نداریم اما می­توانیم از ظرفیت­های درونی صنف استفاده کنیم و گردش مالی بیشتر و مفیدتری را داشته باشیم. در درجه اول نیازهای ضروری و رفع گرفتاری­ها مد نظر است اما در همین جا نباید متوقف شویم واقعا می­توانیم جریان مالی صنف را در سیستم تحت کنترل خودمان قرار دهیم و با کاهش هزینه­های شبکه توزیع فرصت­های جدیدی برای صنف و جامعه بوجود بیاوریم. این کاری است که قدم اول آن را ما برداشته­ایم زمینه را آماده کرده­ایم حالا انتظار داریم اعضا بیایند و کار را خودشان دنبال کنند ایده­های جدید بدهند خوشبختانه در صنف ما افراد تحصیل کرده و جوان بسیاری هستند که می­توانند از این فرصت­ها استفاده کنند.

بیمه تکمیلی فراگیر

سالهاست اتحادیه خدمات بیمه تکمیلی به اعضا ارائه می­کند اما این خدمت در دو سال اخیر با ایجاد دفتر بیمه تکمیلی در اتحادیه و دفتر غرب جدی­تر شده است اما همچنان با ایده­آلِ ما فاصله دارد. اگر تعداد متقاضیان بیمه تکمیلی صنف به ۱۵۰۰۰ نفر برسد مطابق قانون سقف تامین هزینه­ها برداشته می­شود و این برای همه مفید است. اگر همه اعضا خودشان و کارمندانشان و خانواده­های ایشان را بیمه تکمیلی کنند اولا مبلغ پرداختی سهم بیمه به شدت کاهش می­یابد و ثانیاً می­توانیم پوشش­های بیشتر و سقف بالاتری از تامین هزینه را انجام دهیم. انتظار ما این است شما اعضای شورای پاساژها در این خصوص اطلاع رسانی کنید و فرهنگ سازی نمایید. مسئله بیمه کاری عملی و برای حمایت از جمع است. ممکن است من توانایی مالی داشته باشم اما با حضورم به کسانی که نیازمندتر هستند کمک کرده­ام البته خدای ناکرده اگر برای من هم مشکلی پیش آید خیلی بیشتر از آنچه پرداخته­ام تسهیلات می­گیرم. بهر صورت همبستگی صنف در چنین مواضعی می­تواند موثر باشد. واقعا اگر مسیرمان را به درستی طی کنیم صنف می­تواند یک شرکت بیمه با خدمات متنوع داشته باشد.

هدیه ناقابل

یکی از نقاط قوت صنف ما تعداد اعضا هستند. در حال حاضر ۷۵۰۰ واحد صنفی دارای پروانه کسب معتبر عضو صنف هستند که برخی از آنها یک تا چند شریک نیز دارند و اغلب کسانیکه در بازار هستند یک تا چند کارمند هم دارند. این حجم نفراتی در عین حال محدودیت­هایی هم ایجاد کرده از جمله اینکه در شهر تهران یک سالن با ظرفیت ده هزار نفری که هم امکان برگزاری همایش و جلسه داشته باشد و هم امکان پذیرایی شایسته نداریم. لذا هیچ وقت نمی­توانیم با همه اعضاء در یک جلسه باشیم. مثلا به مناسبت آغاز سال نو و ایام نوروز که عید باستانی مردم ایران است یکدیگر را ببینیم و دیدار جمعی داشته باشیم. لذا بر آن شدیم تا به این مناسبت هدیه­ای هرچند ناقابل تقدیم همکاران عزیز کنیم. طرح تولید سررسید صنف که از سال گذشته آغاز شده است در دستور کارمان قرار گرفت که به تیراژ ۱۲۰۰۰ نسخه تولید شد و همه هزینه آن از طریق آگهی­های تبلیغاتی همکاران تامین گردید. امسال نیز با تیراژ ۱۵ هزار نسخه انجام خواهد شد و امیدواریم با کمک شما عزیزان در سالهای آینده علاوه بر سررسید، دفتر تلفن، تقویم رومیزی، دیواری و جیبی هم تولید کنیم که در اختیار خانواده­های اعضا نیز قرار گیرد.

جشن نیکوکاری دوم رمضان گلریزان فقط برای صنف

به جرات می­توان گفت صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات تهران در امر کمک به محرومین و مستمندان، همکاری در امور عام المنفعه و خدمت رسانی به جامعه از صنوف پیشتاز است. از زمان پیروزی انقلاب گرفته تا دوران دفاع مقدس، زلزله­های منجیل و بم و ساخت ۵۰ دستگاه خانه و مدرسه، بیمارستان، درمانگاه، سرپرستی ایتام و کارت هدیه رمضان این صنف ارائه خدمت کرده است. وجود گروه امداد صنف، موسسه خیریه مدینه الزهراء سلام اله علیها و صندوق قرض الحسنه قائم (عج) گواهی بر این مدعا است. البته یادمان نرود بسیاری از همکاران شخصا و جدای از این تشکیلات به امور خیریه به صورت مستمر می­پردازند. اما برنامه جشن نیکوکاری دوم رمضان هر سال فقط برای کمک به اعضای صنف یا کارگران صنف که به دلایل مختلف دچار مشکلاتی شده­اند و نیازمند کمک­های مقطعی یا دائمی هستند اختصاص دارد. خوشبختانه در اولین نوبت این جشن استقبال خوبی صورت گرفت و کمک­های ارزشمندی جمع آوری شد که امیدواریم با ادامه این کمک­ها در سالهای آینده بتوانیم صدقه جاریه­ای فقط برای کمک درون صنفی فراهم کنیم.

علی اکبر بخشی رئیس اتحادیه در ادامه در خصوص انتخابات دومین دوره دفتر غرب و توسعه مکانی آن، برنامه­های ورزشی و مسابقات فوتسال جام شهدای صنف و تشکیل کمیسیون شوراها و شورای کوچه ناظم الاطباء شمالی و اقدامات اتحادیه در خصوص مالیات سال­های ۹۰ و ۹۱ توضیح داد. وی هم­چنین به برنامه­های آینده صنف اشاره کرد و گفت:

واحد گردشگری نیازی چند سویه

یکی از فرصت­هایی که می­تواند به همگرایی اعضاء و ارتقاء فرهنگ صنف و تجارب اعضا کمک کند نمایشگاه­ها و همایش­های مربوط به لوازم یدکی، خودرو و صنعت است که همه ساله در سراسر کشور و خارج از ایران برگزار می­شود و اعضا باید با صرف هزینه و وقت صرفا به تنهایی از آنها بازدید کنند اما اگر بتوانیم واحد گردشگری صنف را فعال کنیم این موضوع فرصتی خواهد شد تا هم در هزینه­ها و وقت صرفه جویی شود و هم اعضا بتوانند با آگاهی و دست آوردهای بیشتری از این نمایشگاه­ها بهره­مند شوند.

مشاوره درمانی

با توجه به حضور پنج نفر پزشک که دارای پروانه کسب از این صنف هستند و اعلام آمادگی ایشان برای ارائه خدمات مشاوره­ای درمانی در صدد هستیم فضایی در اتحادیه بوجود آوریم که اعضاء بتوانند با مراجعه به اتحادیه از مشاوره همکارانشان استفاده کنند.

ساختمانی در شأن اعضای اتحادیه

با توجه به درایت و زحماتی که هیئت مدیره­های قبلی اتحادیه کشیده­اند در نزدیکی محل فعلی اتحادیه زمین بزرگی داریم که می­توانیم با تجمیع این زمین با ساختمان فعلی اتحادیه، ساختمانی با امکانات مورد نیاز اعضاء فراهم کنیم که در شأن ایشان باشد. ما به سایت اداری متمرکز، سالن همایش، کارگاه­های آموزشی، واحدهای مستقل نشریه، دبیرخانه نمایشگاه، بیمه تکمیلی، تعاونی اعتبار، واحد گردشگری، واحد مشاوره و کمیسیون­های اتحادیه نیاز داریم که امیدواریم با همکاری اعضای هیئت مدیره بتوانیم هرچه سریعتر این تغییر و تحول را بوجود آوریم.

در ادامه این جلسه ناصر سبزیان به عنوان نماینده کمیسیون شوراها گزارشی از عملکرد کمیسیون ارائه کرد. وی اعلام داشت تا کنون انتخابات شورای ۶ پاساژ زیر نظر این شورا انجام شده است و کمیسیون شوراها با حمایت اعضای هیئت مدیره اتحادیه به دنبال رفع مشکلات و معضلات پاساژهاست. سبزیان اهم مشکلات را شامل پرداخت شارژ، سد معبر، امکانات رفاهی، نظم دهی و زیباسازی دانست و گفت موضوع همکاری با شورای پاساژها ریشه فرهنگی دارد و اگر افراد به حقوق خود و دیگران توجه کنند نیازی به اعمال قانون و قوه قهریه نیست. سپس برخی از همکاران نظرات خود را ابراز کردند.

سیادتی: یکی از مشکلات پاساژها وجود معتادان و کارتن خواب­ها است که شب­ها و ایام تعطیل پشت پاساژ جمع می­شوند و مزاحمت ایجاد کرده و خطر آفرین هستند.

بهروزنیا: اداره آب و فاضلاب اخیراً درخواست مبالغ سنگینی از پاساژها و کسبه کرده است که در صورت نپرداختن نیز شبانه آب را قطع می­کنند.

علیزاده: اتحادیه و خصوصا رئیس اتحادیه برای مشکل مالیاتی پاساژها اقدامات مفیدی انجام دادند. از ایشان می­خواهیم با توجه به کاهش بودجه عمرانی کشور که باعث توقف پروژه­های راهسازی، معدنی و صنعتی می­شود با مسئولین مکاتبه کنند و حداقل در امر مالیات از فشار مضاعف جلوگیری شود.

میرسلطانی: موضوع تقلب و فروش لوازم یدکی طرح مشکل چندین ساله صنف است. اتحادیه باید یک روش مقابله با این موضوع را طراحی و اجرا کند.

میرزایی: آسان شدن صدور جواز موجب بی اعتباری جواز است و بصورت معضلی در صنوف درآمده است. قبلا اگر کسی می­خواست جواز کسب بگیرد باید پنج نفر صلاحیت او را تایید می­کردند اما الان هرکسی می­تواند بدون هر گونه سابقه و تجربه­ای بیاید و جواز بگیرد. این قانون ورود افراد ناسالم را ممکن کرده است.

رضایی: کمیسیون شوراها می­تواند جزوه­ای تهیه و تدوین کند و نحوه اداره پاساژها و مسئولیت­های اعضای شورای پاساژ و قوانین مربوطه را در اختیار ایشان قرار دهد. هم­چنین می­تواند با برگزاری جلسات مجازی از طریق شبکه­های اجتماعی تلفن همراه و اینترنت ارتباط اعضاء را سهل­تر کند.

شریفی: سوال من این است که کمیسیون شوراها قرار است بر چه چیزی نظارت کند؟ خیلی اوقات می­بینیم شوراها عملا نمی­توانند کاری انجام دهند.

کاووسی: الان آب پاساژ ما به علت نپرداختن مبلغی که شرکت آب و فاضلاب درخواست کرده است قطع شده است. کمیسیون شوراها اگر به جمع بندی رسیده است که باید وجوه را پرداخت کنیم اعلام کند.

تبریزی: پیشنهاد می­کنیم اتحادیه به مغازه­هایی که پول شارژ نمی­دهند یا سدمعبر می­کنند به تقاضای شورا پاساژ اخطار دهد و اگر توجه نکردند جواز ایشان را ابطال کنند.

یادآور می­شود مطالب مطرح شده توسط همکاران از سوی علی اکبر بخشی رئیس اتحادیه، سیدمهدی کاظمی نایب رئیس اول و غلامحسین حمزه خزانه­دار اتحادیه پاسخ داده شد و قرار شد در مواردی که موانع قانونی وجود ندارد اتحادیه همکاری و اقدام کند.

سید احمد حسینی: مشاور حقوقی اتحادیه

موضوع سرقفلی و قوانین مربوط به آن بسیار اهمیت دارد. چراکه از نظر قانون گذار مالکیت بر سرقفلی یک مغازه به هیچ وجه به مالکیت به ملک تسرّی پیدا نمی­کند و مالک سرقفلی فقط امتیاز کسب دارد و مستاجر شناخته می­شود لذا نمی­تواند بدون رضایت مالک مغازه را معامله کرده یا تغییراتی که در قرارداد اجاره ذکر نشده است بوجود آورد. بسیاری از پرونده­هایی که مراجعه می­کنند و متاسفانه منافع افراد هم از دست رفته است بخاطر نداشتن قانون است.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد