رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=814

اهداف و مزایای دولت الکترونیکی

اهداف و مزایای دولت الکترونیکی

 

الف – کاهش تشریفات دست و پاگیر اداری:

 

برخورداری از دولت الکترونیکی موجب کاهش بروکراسی و تشریفات دست و پاگیر مرسوم در سازمان‌های دولتی خواهد شد.

 

ب- ­ ارائه خدمات­ الکترونیکی:

 

در دولت الکترونیکی، خدماتی که دولت از طریق کارگزاران خود به مشتریان عرضه می­کند، الکترونیکی است. در این دولت دیگر مشتری ناچار نیست بسیاری از امور خود را در زمانی طولانی و با خستگی و سردرگمی انجام دهد. او می تواند توسط امکاناتی که دولت فراهم آورده است خدمات مورد نیاز خود را به‌صورت الکترونیکی در کوتاه ترین زمان ممکن و با کیفیت مناسب به‌صورت شبانه­روزی دریافت نماید.

 

ج – اطلاع ­رسانی الکترونیکی:

 

یکی از مهم­ترین انتظارات شهروندان یک جامعه، دریافت به­ موقع اطلاعات مورد نیاز آنان است.

 

این انتظار در دولت الکترونیکی با به­ کارگیری ابزارها و اطلاع­ رسانی به موقع و شفاف در باره عملکرد دولت، برنامه­ ها، رویدادها، و سایر موارد دیگر برآورده می­شود.

 

د – تامین رضایت شهروندان:

 

ارائه خدمات به­ موقع و کیفی به شهروندان و سهیم­ کردن آنان در ‌تصمیم‌گیری‌های عمومی موجب افزایش رضایت آنان خواهد بود.

 

ه – افزایش اقتدار ملی:

 

دستیابی­ سریع به اطلاعات و بهره‌مندی مناسب از آن همچنین اطلاع­ رسانی صحیح و شفاف و تقویت نقش ملت در تصمیم‌گیری موجبات افزایش اقتدار ملی خواهد شد.

 

و – افزایش بهره‌وری:

 

ارائه خدمات­ موثر و کارآمد، کارایی بیشتر سازمان‌های اداری و کاهش هزینه‌ها و تلفات زمانی موجب افزایش بهره‌وری ملی خواهد شد.

 

ز – توسعه مشارکت مردمی:

 

تدارک شرایط مشارکت مستقیم همه شهروندان در فرآیندهای تصمیم­ گیری و سیاستگذاری توسط دولت الکترونیکی از جمله اهداف تحقق آن به شمار می‌رود.

 

ح – شفافیت امور و کاهش رشوه­خواری:

 

دسترسی سریع به اطلاعات شفاف و امکان نظارت و ارزیابی دقیق از فساد اداری و رشوه خواری خواهد کاست و این موضوع می‌تواند به عنوان یکی دیگر از اهداف تحقق دولت الکترونیکی محسوب شود.

 

ط – تصمیم‌گیری سریع مبتنی بر اطلاعات:

 

در فرآیند حل مساله، اتخاذ تصمیم صحیح مبتنی بر نود درصد اطلاعات و ده درصد مهارت‌های فردی است که تحقق دولت الکترونیکی، جمع‌آوری و پردازش اطلاعات در زمان کوتاه را میسر می‌سازد.

 

ی – اثرات مثبت زیست محیطی:

 

با تبدیل نسخه‌ کاغذی پرونده‌ها، مدارک، کتب و غیره به نسخه الکترونیکی، کاغذ مصرفی کاهش یافته در نتیجه جنگل‌ها و منابع طبیعی کمتر آسیب می‌بینند. از طرفی با کاهش حمل و نقل بین شهری برای دستیابی به اطلاعات و خدمات دولتی سوخت کمتری مصرف ‌شده و خطرات زیست‌محیطی کاهش می‌یابد.

 

ک – کارآفرینی:

 

برای تحقق دولت الکترونیکی نیاز به توسعه زیرساخت‌هایی است که ایجاد، بهره‌برداری و نگهداری از آن‌ها نیازمند نیروی کار فناوری اطلاعات است.

 

فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری

 

 

 

 

دانستنی ها

کامپیوتر و اینترنت

فناوری اطلاعات و ارتباطات

 

مزایای دولت الکترونیک

مزایای دولت الکترونیک

جمعه ۲۹ آبان ۱۳۸۸ روزنامه ایران بازدید: ۱,۸۰۶

فناوری اطلاعات و ارتباطات کد L142913

 

دولت الکترونیک مفهومی است که در دهه‌های اخیر در فضای مجازی به شکل گسترده مورد توجه کشورها قرار گرفته است. این شیوه نوین با ارائه خدمات خود، موفقیت‌های بسیاری را به دست آورده …

 

دولت الکترونیک مفهومی است که در دهه‌های اخیر در فضای مجازی به شکل گسترده مورد توجه کشورها قرار گرفته است. این شیوه نوین با ارائه خدمات خود، موفقیت‌های بسیاری را به دست آورده است. مدل‌های اولیه خدمات دولت الکترونیک را می‌توان به چهار گروه تقسیم کرد:

 

ارتباط متقابل دولت با مردم و یا مشتریان، ارتباط متقابل دولت با تجار و صاحبان صنایع، ارتباط متقابل مراکز دولتی با یکدیگر، ارتباط متقابل دولت با کارمندان.

 

به عبارت دیگر، می‌توان گفت دولت الکترونیک با استفاده از فناوری اطلاعات خصوصاً‌ اینترنت و جمع‌آوری اطلاعات ارزشمند از منابع متفاوت به شکل مجازی، امکان شبکه‌بندی خدمات دولت را فراهم می‌نماید و این امر موجب می‌شود خدمات مورد نیاز مطابق با خواست مردم به آنها ارائه شود. استفاده از این فناوری مزایای زیادی دارد از جمله: ارائه خدمات با کیفیت‌تر به مردم، برقراری ارتباط بهتر بین دولت و کسبه، تجار و صاحبان صنایع، بالا بردن توانایی شهروندان از طریق سهولت دسترسی آنان به اطلاعات و نیز داشتن دولتی کارآمدتر در کنار کاهش فساد اداری، ارائه تسهیلات بیشتر به مردم، درآمدسازی فزون‌تر و صرف هزینه کمتر.

 

پیش از این، برقراری ارتباط یک شهروند عادی و یا یک تاجر با سازمان‌های دولتی و خدماتی، تنها در فضای فیزیکی همان سازمان امکان‌پذیر بود اما با ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات، این امکان فراهم شد که مردم دسترسی آسان‌تری به این گونه مراکز داشته باشند. در عین حال با ایجاد فضای لازم دیگر نیازی به حضور فیزیکی کارمندان نیست و خدمات به صورت غیرحضوری به مردم ارائه می‌شود. همچنین این امکان نیز وجود دارد که شعبه‌ای از یک مرکز خدماتی در نزدیکی محل زندگی افراد تأسیس شود که از طریق خطوط اینترنتی با مرکز در ارتباط بوده و از این طریق به مراجعان خدمات‌رسانی کنند و دست آخر این که مردم می‌توانند با استفاده از کامپیوترهای شخصی خود در منزل یا محل کار، امور اداری خود را انجام دهند.

 

از سوی دیگر، بهره‌گیری مناسب از قابلیت‌های دولت الکترونیک موجب تغییر در ساختار سازمانی می‌شود و سلسله مراتب اداری رنگ می‌بازد. کارمندان به جای حضور در ادارات همانند شرکای اطلاعاتی سازمان خود عمل می‌کنند. به همین دلیل کارمندان فرصت پیدا می‌کنند که دائماً اطلاعات خود را به‌روز کرده و در حال یادگیری و نوآوری باشند.

 

امروزه دسترسی سریع و آسان به اطلاعات برای سازمان‌‌های دولتی اهمیت فراوانی دارد. با استفاده از رایانه و اینترنت به کارمندان، این امکان به وجود می‌آید تا جمع‌آوری، کنترل و ارائه گزارش به مدیران را در زمان بسیار کوتاه‌تری انجام دهند و به همین دلیل بسیاری از سازمان‌ها سرمایه‌گذاری هنگفتی در این زمینه انجام داده‌اند.

 

در واقع اهداف استراتژیک دولت الکترونیک عبارت است از کمک به دولت و ساده کردن انجام امور مربوط به ادارات، شهروندان و کسبه. ایجاد دولت الکترونیک همچنین موجب شفافیت در عملکرد دستگاه‌های دولتی می‌شود.

 

 

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد