رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=809

پای صحبت قدیمی های بازار لوازم یدکی

 

پای صحبت قدیمی های بازار لوازم یدکی

 

اینکه سال های سال عمرت را در حرفه و شغلی بگذرانی و به قول معروف موهایت را در آن راه سفید کنی، قطعا باعث به دست آوردن تجارب زیادی شده و حرف های زیادی برای گفتن خواهی داشت. حاج ابوالقاسم حاج عبدالرحیم صاحب یکی از اولین کمپانی های لوازم یدکی است که همراه با برادرش بیش از چهل سال در این صنف مشغول به کار هستند. یافته ها و تجارب ایشان برای کسب موفقیت های بیشتر در این راه مفید بوده و به فعالان در این عرصه بسیار کمک خواهد کرد.

نحوه ورود به حرفه

حاج عبدالرحیم که در گذشته لوازم یدکی انواع مرسدس بنز ۱۶۰، ۱۷۰، ۱۸۰، ۱۹۰ و.. را تامین می کرد، حالا به تامین لوازم انواع ماشین های سبک و سنگین رسیده است. وی درباره شروع به کار می گوید: « از سال ۱۳۳۵ برحسب تصادف وارد حوزه لوازم یدکی شدیم.» ادامه می دهد: « یک مغازه ای در چراغ برق (امیرکبیرفعلی)بود که در آنجا کارمان را آغاز کردیم. مغازه ای که ابتدا ساعت فروشی برادر بزرگترم بود. بعد تصمیم گرفتیم آن را تبدیل به مغازه لوازم یدکی کرده و آرام آرام جلو برویم.» حاج ابوالقاسم می گوید: « در آن برهه تصمیم بر این شد که من به آلمان رفته و اجناس را از آنجا بفرستم تا برادرم بفروشد. چند سالی اجناس را از کشور آلمان می آوردیم اما حالا با توجه به اوضاع بازار به سراغ جنس چینی رفته ایم.» روی دیوار این نوشته خودنمایی می کند: « تمامی کالاهای این شرکت ساخت کشور چین است.» وی ادامه می دهد: « برای یادگیری زبان آلمانی هم در آنجا کلاس های آموزشی می رفتم ، البته ازدواج با همسرم که آلمانی بود در این راه برایم بسیار کمک کننده بود.»

راه و رسم کار

وقتی صحبت به اوضاع و احوال کاری در آن دوران می رسد، می گوید: « تعداد فروشگاه های لوازم یدکی در آن دوران بسیار کم تر از حالا بود. بدین ترتیب ما راحت تر می توانستیم اجناس را به مشتریان عرضه کنیم.» درباره شیوه و راه و رسم کار اضافه می کند: «با این که حجم کار در آن زمان در سطح خیلی بالایی بود، اما اعتماد و اطمینان بین دو طرف یعنی فروشنده و مشتری وجود داشت. در حقیقت حرف همانند سند عمل می کرد و با آن معامله انجام می شد. فروش هم بیشتر به صورت نقدی یا حداکثر حدود یک هفته ای بود.اما حالا بیشتر فروش با چک و سفته صورت می گیرد که مشکلات مخصوص به خود را دارد.»

تفاوت کالاها

فروشنده لوازم یدکی مرسدس بنز که با اکثر شهرستان ها چه در گذشته و چه حالا همکاری دارد، می گوید: « درست است که ما کالای چینی را انتخاب کردیم. اما سعی کردیم بهترین نوع آن را برگزینیم. در واقع چین در چند رده کیفی اجناس را تولید می کند که با همه رقمی قابل عرضه است. رده های مختلف A,B,C که انتخاب ما رده A است. اگرچه قیمت بالاتری دارد اما در جواب خدمت به مشتری چیزی نیست.» وی درباره نقش چین در حوزه لوازم یدکی بیان می کند: « متاسفانه چین در این میان نقش مهم و تاثیرگذاری که شاید تا حدی مثبت بود، ایفا کرده است. در این میان عده ای سود جویان توانستند با سرمایه های اندک پول های کلانی به جیب زده و در نهایت آینده صنف قطعات خودرو و لوازم یدکی را به سمت و سوی خوبی نبرند.»

آموزش در حین کار

حاج عبدالرحیم که کالاهای تولید داخل را در آن زمان بسیار کم می داند، به یاد می آورد: «اوایل که شروع به کار کردیم، خیلی به چند و چون کار وارد نبودیم اما رفته رفته سعی کردیم تا از بازار به صورت تجربی آموزش ببینیم.» وی ادامه می دهد: « آن زمان بیست یا سی قلم کالای لوازم یدکی بود که ما در همان حیطه کار می کردیم. به مرور وقتی تعداد کالاهای لوازم یدکی بالا رفت شغل ما نیز گسترده تر شد و از آنجا که تعداد کسانی که کار واردات انجام می دادند خیلی کم بود، ما با دست باز تری فعالیت می کردیم.»

مشکلات راه

حاج ابوالقاسم که به قول معروف موهایش را در این راه سفید کرده از مشکلات بازار لوازم یدکی چنین می گوید: « این روزها اوضاع بازار خیلی خوب نیست. به نظر من تعداد وارد کنندگان خیلی بیشتر از مصرف کنندگان شده است. » ادامه می دهد: « افرادی که لوازم چینی می فروشند خیلی زیاد شده که در قیمت و کیفیت باهم در رقابتند.»

حجم کار

مرد سال های دور لوازم یدکی دلیل افزایش کار لوازم یدکی را به دو دلیل می داند: « به نظر من ازدیاد انواع و اقسام ماشین های سبک و سنگین، همچنین تغییر نوع کاسبی یعنی کار کردن با چک و سفته علتی است برای بیشتر شدن حجم کار در این حوزه نسبت به گذشته.»

نمایشگاه های مختلف

وی درباره نمایشگاه های مختلفی که به آن ها سرزده می گوید: « حدود ۴۰ سال پیش در فرانکفورت آلمان نمایشگاه برگزار می شد که همین آلمان را در سطح نمایشگاه بسیار برجسته کرده است. من در نمایشگاه کشورهای مختلف دبی ، تایوان و چین نیز شرکت کرده ام.این نمایشگاه ها هم به شناخت فروشنده ها و کارخانه ها کمک می کند هم باعث می شود ما با بازدید از جنس های جدید قراردادهای تازه ببندیم.»

قیمت کالاها

حاج عبدالرحیم که معتقد است خود را به خوبی با بازار وفق داده است درباره بحث قیمت گذاری کالاهای وارداتی می گوید: « در گذشته مرکز بررسی قیمت ها وابسته به وزارت بازرگانی کار قیمت گذاری را انجام می داد. واردکنندگان اجناس را روی یک برگ کاغذ با مهر و امضا قیمتش را ذکر می کردند و تاییدیه را از مرکز می گرفتند.» وی ادامه می دهد: « اما حالا برای قیمت گذاری اجناس وارداتی مرجع خاصی وجود ندارد. البته به دلیل عرضه زیاد کالا، اینطور نیست که هرکسی هر قیمتی که بخواهد کالایش را بفروشد.»

پای صحبت برادر

جواد آقا حاج عبدالرحیم برادر کوچک تر حاج ابوالقاسم که ده سالی از او کوچک تر است، ابتدای سخنش را چنین آغاز می کند: « خدا همیشه در لحظاتی از زندگی نسیمی می فرستد که موفقیت آدمی در آن است. اگر آن نسیم را با موفقیت دریافت کردی فبه المراد ، وگرنه آن نسیم راهش را کج کرده و به سمت شخصی دیگر می رود.» وی ادامه می دهد: « ورود ما به صنف لوازم یدکی همانند این نسیم شکل گرفت. در واقع ما به هرچه رسیده ایم از برکت آن نسیم الهی است.»

جواد آقا درباره اوضاع کسب و کار سال های دور به یاد می آورد: « ۵۵ سال پیش بود که برف خیلی سنگینی آمده بود، آن برف اگرچه سختی زیادی را برای بسیاری فراهم آورده بود، برکتش برای ما خیر آورده باعث شد که فروش خوبی با بستن زنجیر چرخ به دست بیاوریم.» وی که لیسانس زبان آلمانی دارد، از راه و رسم آموزش و تحصیل در جامعه می گوید: « یک تحصیل دانشگاهی برای هر کسی نیاز است و یکی هم تحصیل در جامعه. در واقع این جامعه است که هر کسی را می سازد و پخته می کند.»

 

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد