رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=1826

جنبه حقوقی شرکت مشترک طراحی خودرو در اولویت قرار گیرد

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تهران با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت طراحی صنعتی در صنعت خودرو به لحاظ توانایی بالقوه در شرایط مطلوبی قرار دارد اظهار داشت: در طراحی خودرو نمی توان صرفا به بخش استایل دیزاین تکیه کرد و باید توجه داشت که مدیریت ارتباط صنعتی سازی و تجاری سازی با طرح های ارائه شده برای دستیابی به نتیجه نهایی و تولید محصول امری انکار ناپذیر است.

دکتر کاکایی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو، ضمن اشاره به ضعف تجاری سازی در حوزه طراحی صنعت خودرو اذعان داشت: با وجود پتانسیل ایده پردازی های نوین در استایلیست های کشور ضعف های مدیریتی در راستای تحقق تولید محصول در حجم انبوه امری غیر قابل انکار است.

وی اقدامات اخیر شرکت ایران خودرو در خصوص فراهم آوردن فضای همکاری سه جانبه در بحث طراحی صنعتی را بسیار تاثیر گذار خواند و افزود: هم اکنون شاهد بهترین حالت ممکن برای همکاری در این راستا هستیم. چراکه همکاری سه جانبه میان خودرو ساز، شرکت طراحی «تیسر» ایران و شرکت طراحی «بی دی آی» ایتالیا شرایط انتقال فناوری و استفاده از نیروی فعال داخل کشور را به طرز مطلوبی میسر می سازد.

وی در ادامه گفت: نظر به بلوغ نصبی صنعت کشور این قبیل فعالیت ها می تواند راه را در پیشبرد اهداف توسعه صنعتی هموار نماید. به طوری که با بهره گیری مناسب از ظرفیت های صنعت خودرو کشور و بروز رسانی زیرساخت های موجود برای ورود فناوری های روز جهانی دستیابی به امر مهم تجاری سازی ایده های نوین امکان پذیر خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرخودرو مبنی بر اینکه با تشکیل این شرکت سه جانبه تامین سرمایه لازم چطور صورت خواهد گرفت تصریح کرد: سرمایه گذاری ها در این زمینه می بایست به صورت مجزا در بخش طراحی و تولید انجام شود که هم اکنون با اغاز همکاری های سه جانبه بحث سرمایه گذاری متمرکز در طراحی مطرح می گردد که طبیعتا هزینه های این بخش از طریق سیاست های مالی ایران خودرو تامین خواهد شد. لازم به ذکر است که با عبور از مرحله طراحی می بایست به سرمایه گذاری در خصوص تولید انبوه محصول پرداخته شود.

وی خاطر نشان کرد: طبیعتا خروجی این همکاری ها تولید خودروی جدید دارای آپشن های متفاوت و طراحی مدرن با برند انحصاری محصولات ایران خودرو و مالکیت ملی خواهد بود.

دکتر کاکایی با تاکید بر جنبه حقوقی این همکاری سه جانبه اذعان داشت: موضوع قابل بحث در این زمینه مالکیت خودروی تولیدی و همچنین حق اعمال تغییرات در محصول تولیدی است که می بایست در الویت توجه قرار گیرد.

وی در رابطه با پروسه حصول نتیجه در این زمینه گفت: موضوع تجاری سازی خودرویی که طراحی خواهد شد به خودی خود زمان بر است چراکه تولید در حجم انبوه بخش های مختلف صنعت را درگیر می کند و ایجاد آمادگی در بخش های مختلف نیازمند برنامه ریزی های دقیق و صرف وقت است.

وی در ادامه به ضرورت وجود زنجیره تامین در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: تامین قطعات مختلف و اجزا و تجهیزات مرتبط با تولید خودرو می بایست در ابتدای کار به صورت تفکیک شده به تولید کنندگان مورد نظر سپرده شود و در ادامه روند تولید نیز حلقه های این زنجیره به صورت یکپارچه به همکاری خود با خودرو ساز ادامه دهند. ایجاد این همانگی بین سیستم طراحی، خطوط تولید و مونتاژ خودروساز و سیستم تامیین کنندگان آن ها شرط اصلی موقفیت در این فرآیند به شمار می رود.

وی در پایان گفت: پیش بینی می شود با درایت مدیران این حوزه و ایجاد زیرساخت های لازم در ۴ سال آینده شاهد ورود محصول جدید ایران خودرو به بازار خودرو کشور باشیم.

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد