رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=1869

مشکل نقدینگی قطعه سازان چه زمانی حل خواهد شد؟

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با تاکید بر اینکه همچنان نقدینگی از مشکلات اساسی صنعت قطعه سازی است ،گفت : با تشکیل کمیته تعیین تکلیف مطالبات قطعه سازان از خودروسازان نیز به نظر نمی رسد مشکل کمبود نقدینگی قطعه سازان حل شود چرا که مانع اصلی نبود نقدینگی در شرکتهای خودروساز است که باعث گردیده که مطالبات قطعه سازان به تعویق و تاخیر در پرداخت مواجه شود.

آرش محبی نژاد ، در ادامه به ظرفیت موجود در صنعت قطعه سازی کشور اشاره کرد و اظهار داشت : در شرایطی که صادرات قطعه از ایران از بزرگترین پتانسیل های صادرات صنعتی ایران پیش بینی می شود با نهایی شدن توافقات در صادرات قطعه شاهد تحول زیادی باشیم.

وی تصریح کرد : ضمن اینکه با تحول در بخش صادرات قطعه ، تحول جدی در حوزه صادرات غیر نفتی بوجود خواهد آمد و این افق خیلی دور از انتظار نیست چرا که ایران جزء کشورهای قدیمی تولید کننده قطعه و خودرو است و با پتانسیل بالقوه ای که از بدو صنعت قطعه سازی کشور وجود دارد یقینا این امر محقق می شود.

وی اظهار داشت : البته با وجود ظرفیت فعلی در صنعت قطعه سازی قطعا برای دستیابی به این شرایط یکسری پیش شرط ها و پیش زمینه هایی لازم است تا فضای این صنعت رقابتی شود .

وی گفت : هر چند در ابتدای امر برای توسعه صادرات تسهیلات و سرمایه در گردش و نقدینگی کافی لازم است که با توجه به سیاست بانک ها و بانک مرکزی به راحتی عملی نخواهد بود ضمن اینکه نرخ بهره های بانکی اجازه عرض اندام به شرکت های ایرانی در فضای بین المللی و رقابتی را نمی دهد.

وی همچنین به تلاش و اهتمام صنعت قطعه و خودروسازی کشور برای مقابله با شرایط پس از تحریم پرداخت و اظهار داشت : با اطلاع رسانی که در انجمن قطعه سازان صنایع همگن و سایر تشکل های صورت خواهد گرفت و برنامه جامعی که در شرکت های تولیدی برای مقابله با شوک های احتمالی تحریم و ورود به بازار بین المللی تدوین می کنند انتظار می رود شرایط منطقی را طی نمود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور تصریح کرد : البته تدابیر و سیاست های کلی دولت برای زمان پساتحریم از اهمیت بیشتری برخوردار است بنابراین چنانچه فضای کسب و کار بهبود یابد یقین ایران از جمله کشورهای مطرح و صادر کننده قطعات خواهد بود.

محبی نژاد در ادامه با اشاره به مهمترین موانع موجود در صادرات قطعات گفت : در حال حاضر تنها مانع صادرات قطعات ، افزایش مشکلات مالی قطعه سازان و عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان توسط خودروسازان است که موجب گردید تولید قطعات افت نموده و صادرات کاهش یابد.

وی تصریح کرد : هر چند در بحث صادرات این مزیت رقابتی است که تعیین می کند که کدام قطعه توان و پتانسیل صادرات را دارد .

وی گفت : با وجود اینکه برخی از قطعات توجیه صادراتی دارند اما با این شرایط نمی توان مشخص نمود که چند درصد از تولیدات کارخانجات صادراتی است بلکه بسته به اینکه چه قطعه ای تولید می شود و آیا مزیت رقابتی دارد یا خیر درصد صادرات در این بخش مشخص می شود.

وی تاکید کرد : چنانچه دولت تدبیر کند و خودروسازان و قطعه سازان خود را آماده فضای رقابت نمایند یقینا بازارهای وسیع صادراتی در اختیار آنها خواهد بود .

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد