رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=1875

۷۰درصد مخازن گاز تاکسی در تهران مشکل دارند

ایران با داشتن حدود سه میلیون و هفتصد هزار خودروی گاز سوز بیشترین خودروی گاز سوز جهان را دارد اما با وجود اهمیت موضوع ایمنی مخازن خودروهای گازسوز و شبکه بازرسی از این خودروها بسیار ناکافی و ناکارآمد است.

نتایج بازرسی از مخازن دوهزار تاکسی در شهر تهران نشان می دهد که حدود هفتاد درصد از این مخازن آسیب های جزیی یا جدی دارد.

رئیس استاندارد استان تهران گفت: مخازان سی ان جی در صورتی که در شرایط محیطی درست و مطلوب باشد، بعد از پنج سال حتما باید بازرسی شود.

بیات افزود: در این بازرسی ها مخازن سی ان جی با شارژ مایعات از همه جوانب تحت فشار قرار می گیرد تا میزان تحمل فشار در چارچوب استانداردهای لازم را جواب دهد.

وی گفت: سازمان استاندارد استان تهران سال گذشته حدود دوهزار تاکسی دوگانه سوز را نخستین بار بازرسی کرد که نتایج آن قابل تامل است.

رئیس سازمان استاندارد استان تهران افزود: نتایج به دست آمده بیانگر این است که حدود ۶۰ درصد از مخازن آسیب جزیی داشت و حدود ۳۵ درصد از مخازن روی تاکسی ها نیازمند تست های تکمیلی و دقیق تر بود و حدود ۵ درصد از مخازن تاکسی ها متاسفانه آسیب های جدی و غیر قابل اصلاح و ترمیمی داشت.

بیات گفت: این دو هزار خودروی دوگانه سوز را سازمان استاندارد با بودجه خود بازرسی کرده است در حالیکه این سازمان هم مانند سایر دستگاه های اجرایی منابع محدود اعتباری دارد و اصلا این کار جز شرح وظایف این سازمان هم نیست.

مدیر کل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور نیز از ارائه بسته ای به دولت درباره مخازن سی ان جی خبر داد.

یدی همدانی گفت: بخشی از این بسته پیشنهادی در قسمت آیین نامه معاینه فنی تصویب و بخشی از بازرسی چشمی هم در این بخش انجام می شود اما سایر بخش ها باید با تلاش دست اندرکاران ذیربط شامل وزارت صنایع و سازمان ملی استاندارد به گونه ای برنامه ریزی شود که مردم بتوانند به آزمایشگاه های مربوط مراجعه کنند .

یکی از راهکارهای مطرح برای بهبود بازرسی از سیستم مخازن سی ان جی واگذاری این کار به بخش خصوصی است؛ هم اکنون هشت شرکت برتر تولید مخازن سی ان جی در کشور فعال است که می توانند به فرایند بازرسی از مخازن سی ان جی کمک کنند .

مدیر یکی از این شرکت ها که در استان اصفهان فعالیت می کند گفت: من هنوز متوجه نشدم که چه مجموعه و نهادی این مسئولیت را بر عهده دارد .

نوید خواسته باف افزود: ما شرکت های خصوصی به صورت مکتوب اعلام آمادگی کردیم در قالب یک فرایند و سازوکار مشخص در زمینه بازرسی و تست مخازن سی ان جی همکاری کنیم اما جای این سازوکار در کشور ما خالی است.

موضوع بازرسی از مخازن سی ان جی باید بیش از پیش جدی گرفته شود زیرا با تک نرخی شدن بنزین و افزایش قیمت حامل های انرژی، گرایش به سمت سی ان جی و خودروهای دوگانه سوز در کشور افزایش یافته است.

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد