رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=2045

تحریم ها توجیه افزایش قیمت خودرو بود

آلبرت بغزیان  افزود: با حصول توافق وین، انتظار می رود، شاهد اثرات مثبت آن بر بخش های مختلف اقتصاد از جمله بازار خودرو که یکی از بخش های مهم است که به صورت مستقیم با مردم سر و کار دارد، باشیم.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه تقاضا برای خودرو داخلی همیشه وجود داشته و حتی با دو برابر شدن قیمت نیز این تقاضا ادامه دارد، اکنون با توافق هسته ای و انتقال تکنولوژی، خودروسازان می توانند کیفیت محصولات خود را افزایش دهند و متقاضیان خود را حفظ کنند.

این استاد دانشگاه افزود: از طرفی، کشورهای اروپایی برای سرمایه گذاری در بخش خودروسازی راغب تر شده اند تا از طریق سرمایه گذاری مشترک وارد ایران شوند و حتی ممکن است شرکت رنو بازار خودروساز چینی را به خود اختصاص دهد که مسلما انتظار ما هم از خودروسازان اروپایی بیشتر از صنعتگران چینی است.

وی با بیان آنکه این موضوع به اراده وزارت صنعت؛ معدن و تجارت بازمی گردد تا اجازه دهد در یک بازار رقابتی خودرو وارد ایران شود، افزود: وظیفه شورای رقابت، رقابتی کردن بازار است و طبق مسولیتی که برعهده دارد، زمانی وارد عمل می شود که تمرکز و انحصار در بازار ایجاد شده باشد چرا که دو خودروساز با در اختیار داشتن مجموعا ۸۰ درصد بازار، نیاز به ناظر دارند تا در قیمت گذاری ها اجحافی رخ ندهد.

به گفته بغزیان، طبق دستورالعمل شورای رقابت، اگر خودروساز داخلی کیفیت محصول خود را بهبود بخشد، می تواند قیمت را افزایش دهد و اگر بی کیفتی در تولید محصول وجود داشته باشد، باید قیمت را پایین بیاورد چرا که هدف نهاد فراحوزه ای شورای رقابت، حمایت از مصرف کننده است.

وی با بیان آنکه قیمت گذاری براساس دستورالعمل شورای رقابت به یکسری مولفه ها بستگی دارد و مولفه های موثر در آن به سال قبل مربوط می شود، افزود: تورم سال گذشته، کیفیت و بهره وری در سال قبل در قیمت مورد تایید شورای رقابت اثرگذار است و با کاهش این سه عامل، می توان منتظر کاهش قیمت خودرو بود.

وی افزود: البته توافق هسته ای به سرعت قابل لمس نخواهد بود و هر تغییری با تاخیر بر اقتصاد اثر خواهد داشت اما نرخ خودروهای وارداتی را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد زیرا قیمت آنها به مولفه های گذشته ارتباطی ندارد و با کاهش احتمالی نرخ ارز می توانیم شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم.

لازم به ذکر است؛ با توافق هسته ای، به زودی شاهد تغییرات مثبت در اقتصاد کشور خواهیم بود و بازار خودروهای داخلی یکی از بخش های مهم مورد انتظار این تغییرات است به همین خاطر مردم انتظار دارند بعد از لغو تحریم ها، ثمرات این توافق را با کاهش قیمت در بخش های مختلف احساس کنند.

خودروسازان اعتقاد دارند که کاهش قیمتی در کار نیست اما شورای رقابتی ها می گویند ۶ ماه تا یک سال زمان لازم است تا اثرات توافق در بازار احساس شود و با کاهش احتمالی نرخ ارز باید منتظر کاهش قیمت خودروهای وارداتی و داخلی باشیم.

به هر ترتیب باید منتظر ماند و دید که آیا توافق هسته ای اثرات خود را در بازار ارز و به تبع آن بازار خودروهای وارداتی نشان خواهد داد تا بتوانیم بدون تردید در مورد بازار خودروهای داخلی و سیاست کاهش یا افزایش قیمت آن قضاوت کنیم.

 منبع: اخبار خودرو

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد