رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=2192

دعوت به مشارکت تامین کنندگان قطعات خودرو در طرح کلان پلتفرم ملی

همایش دعوت به مشارکت تامین کنندگان قطعات خودرو در طرح کلان پلتفرم ملی، صبح روز یکشنبه ۲۵ مرداد ماه با حضور مدیران و نمایندگان بیش از ۵۰ شرکت خصوصی و شرکت خودروسازی سایپا در پژوهشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

دکتر خلخالی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو، اظهار داشت: دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان مجری طرح کلان پلتفرم ملی خودروی کلاس B، با هدف شناسایی تامین کنندگان برتر صنعت خودرو کشور و ایجاد ارتباط موثر بین زنجیره تامین و پلتفرم ملی، همایشی را با حضور صاحبان صنایع در بخش خصوصی کشور برگزار کرد.

وی افزود: این برنامه با حضور و سخنرانی نمایندگان شرکت سایپا به عنوان صنعت همکار در طرح کلان پلتفرم ملی همراه بود.

وی در مقام مسئول برگزاری همایش، در رابطه با فعالیت های مسئولین ذیربط در خصوص این طرح عنوان کرد: دانشگاه قرار است در این طرح، طراحی را تا سطح مشخصی انجام دهد و طراحی جزئیات را با مشارکت تامین کنندگان مالی داخلی به اتمام برساند.

دکتر محمدحسن شجاعی فرد، مدیر طرح کلان پلتفرم ملی در این مراسم با تاکید بر همکاری مشترک میان صنعت و دانشگاه اظهار داشت: در صورتی که تامین کننده سرمایه گذاری مورد نیاز را انجام دهد، حق مالکیت قطعه طراحی شده متعلق به وی خواهد بود و در صورت تولید محصولات مرتبط با پلتفرم حق وی در تامین قطعه مورد نظر محفوظ خواهد ماند.

وی افزود: در غیر این صورت مالکیت قطعه طراحی شده توسط صنعت و دانشگاه به صورت مساوی تقسیم خواهد شد.

مدیر پژوهشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران در ادامه با بیان اینکه خصوصی سازی در صنعت خودرو از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تصریح کرد: با توجه به تغییراتی که در ارگان های دولتی اعمال می گردد مدیریت دولتی در صنعت خودرو نمی تواند به شکوفایی این صنعت منجر شود و بی ثباتی در اجرای برنامه ها را به دنبال خواهد داشت.

مهندس محمود طالب، معاون مهندسی شرکت سازه گستر سایپا طی سخنرانی خود با اشاره به اینکه در حال حاضر حداقل ۵۰ واحد صنعتی در حوزه قطعه سازی توانایی طراحی دارند، اذعان داشت: در واقع می توان رسالت دانشگاه را در این دانست که با ورود به امر پژوهش و نوآوری در کنار قطعه ساز و خودروساز قرار بگیرد.

در این همایش عبدالله توکلی، معاون طراحی و برنامه ریزی مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا نیز طی سخنرانی خود اعلام کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه می‌تواند مزیت‌های خوبی را در صنعت خودرو به وجود آورد. در این بین پژوهشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت می‌تواند از پروژه‌های خودروسازان به لحاظ بار علمی و پژوهشی حمایت و پشتیبانی نماید تا گام های موثری در توسعه صنعت خودرو وقطعه سازی کشور برداشته شود.

دکتر ابولفضل خلخالی به عنوان مسئول برگزاری همایش، در رابطه با مسئله شبه موازی سازی در طراحی پلتفرم تصریح کرد: هم اکنون برخی شرکت های فعال در حوزه خودروسازی و قطعه سازی در حال طراحی پلتفرم هستند که طراحی پلتفرم SP-100 توسط شرکت سایپا یکی از آن ها است.

وی افزود: لازم به ذکر است که این پلتفرم ها با دیدگاه زود بازده بودن و برای تولید یک محصول طراحی می شوند که قرار است محصولات بعدی از آن مشتق شود.

وی در ادامه گفت: این در حالی است که پروژه طرح کلان پلت فرم ملی در نگاهی کاملا متفاوت طراحی برای یک خانواده محصول خاص را در دستور کار دارد.

وی در پایان گفت: در واقع در حال انجام پروژه ای هستیم که به تنوع محصول در صنعت خودروی کشور بی انجامد.

منبع: خبر خودرو

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد