رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=2284

عدم توجیه اقتصادی استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در تهران

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت : در حال حاضر در تهران ۸۰ هزار دستگاه تاکسی وجود دارد که از این تعداد ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده است و این امر به مصلحت منافع ملی نخواهد بود.

ابوالفضل قناعتی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به لزوم نوسازی تاکسی های فرسوده اظهار داشت : در حال حاضر ۱۰ هزار تاکسی پراید و پیکان در تهران وجود دارد که قرار بود در سال گذشته با کمک ستاد حمل و نقل سوخت نوسازی شود که از این تعداد ۳ هزار تاکسی نوسازی و مابقی همچنان باقی مانده است.

وی با اشاره به توسعه ناوگان تاکسیرانی افزود: در حال حاضر باید به سمت تغییر در شرایط فنی خودروها و تبدیل آن از خودروهای بنزینی به خودروهای هیبریدی و برقی برویم.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به قیمت خودروهای برقی و هیبریدی گفت: این خودروها با توجه به قیمت های بالایی که دارند استفاده از آنها توجیه اقتصادی ندارد چرا که هزینه تولید آنها بسیار بالا است و در این راستا دولت باید تدبیری اندیشیده و سرمایه گذاری کند و به بخش اقتصادی بیشتر اهمیت دهد.

قناعتی در ادامه خاطرنشان کرد: خودروهای برقی میتوانند بعد از ۲ ساعت شارژ بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر بدون صدا و آلودگی تردد کنند همچنین خودروهای هیبریدی حدود یک لیتر و نیم بنزین مصرف می کنند و حدود ۲۰۰ کیلومتر با برق باتری آن شارژ می شود و بعد از اتمام بنزین با برق کار خواهند کرد.

وی با اشاره به مزیت خودروهای برقی و هیبریدی تصریح کرد: در این راستا باید زیرساخت های استفاده از این خودروها فراهم شود از جمله جایگاه هایی برای شارژ باتری آن ها ایجاد شود همچنین استفاده از این خودروها آلودگی صوتی و هوا را از بین برده و منابع فسیلی حفظ و مصرف بنزین به حداقل خواهد رسید.

وی با اشاره همچنین قرارداد خودروسازان داخلی با دانشگاه صنعتی شریف برای ساخت موتورهای برقی گفت : در صورت ساخت این موتورها قیمت آنها در کشور کاهش خواهد یافت.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در خصوص طرح LEZ خاطرنشان کرد: از آنجایی که طرح زوج و فرد برای جلوگیری از آلودگی هوا صد در صد موفق نبوده است به دلیل آن که در سطح شهر خودروهایی وجود دارد که می توانند در این طرح تردد کنند و دارای استاندارد بالای یورو ۴ است در این راستا شهرداری تهران در حال پروژه ای است که خودروها را براساس آلایندگی در گروه و رنگ بندی مختص به خود می توانند تردد کنند که به ۴ رنگ سبز ، زرد ، قرمز و آبی تقسیم بندی می شوند.

قناعتی گفت :خودروهای قرمز خودروهایی هستند که برگه معاینه فنی ندارند سن فرسودگی آن ها زیاد است و در بیشتر مناطق شهر حق تقدم نخواهند داشت و خودروهای زرد که دارای استانداردهای یورو ۲ به پایین است و در هسته مرکز شهر حق تردد نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: همچنین خودروهای سبز دارای استاندارد یورو ۲ به بالا است و در محدوده زوج و فرد براساس شرایط آلودگی هوا امکان تردد ندارند در صورتی که هوا در شرایط نامساعد قرار گیرد حق تردد نخواهند داشت و خودروهای رنگ آبی خودروهای برقی هستند که دارای استاندارد یورو ۵ هستند و در هر وضعیتی در شهر امکان تردد آن ها امکان پذیر است.

قناعتی در ادامه در خصوص کمپین آسمان آبی زمین پاک خطرنشان کرد: در خصوص آسمان آبی برای خودروها باید به سمت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی که دارای برگه معاینه فنی و استاندارد یورو ۵ است برویم ، عوامل راهنمایی و رانندگی و معاینه فنی و نوع سوخت خودرو باید شرایط آن فراهم شود تا آسمانی آبی داشته باشیم همچنین در بحث زمین پاک باید آب های سطحی و فاضلاب ها مدیریت شوند تا به عمق زمین ورود پیدا نکنند همچنین باید فاضلاب های منازل را به فاضلاب های شهری متصل کرد و زباله های خشک و تر تبدیل به انرژی برق شود.

وی همچنین با اشاره به ارتقاء و توسعه حمل و نقل عمومی در تهران گفت: برای توسعه مترو آن چیزی که از اهمیت زیادی برخوردار است توسعه زیرساخت های آن است که در تهران در برنامه ۵ ساله دوم توسعه ۱۸۰ کیلومتر برای شهرداری تکلیف شده است که در این راستا باید خط ۳ ، ۶ و ۷ را به اتمام رسانند.

وی اظهار داشت: لازمه اجرایی شدن خطوط مترو داشتن اعتبار کافی است که در سال ۹۳ و ۹۴ این امر صورت نگرفته است همچنین باید سالی ۳۰ کیلومتر در ساخت خطوط مترو پیشرفت داشته باشیم .

وی در خصوص اعتبارات مترو در ساخت آن افزود: در توسعه مترو برای هر یک کیلومتر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما در حال حاضر با کمبود اعتبار برای ساخت آن مواجه هستیم.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: درحال حاضر ۵۰ درصد توسعه زیرساخت های مترو که در اولویت قرار دارد باید توسط دولت صورت گیرد اما در حال حاضر تعامل دولت در این راستا بسیار کم است.

قناعتی افزود : با وجود وسایل نقلیه عمومی به ویژه مترو استفاده از وسایل شخصی و تردد آن ها در خیابان ها کاهش خواهدیافت در حال حاضر ۲۰ درصد خودروها در خیابان های تهران از شهرهای دیگر آمده اند و باعث ایجاد افزایش ترافیک ، افزایش آلودگی هوا و افزایش مصرف بنزین خواهند شد.

منبع: خبر خودرو

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد