رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=1947

پیشنهادی برای جلوگیری از بیماری هلندی در جریان پساتحریم

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان گفت :انتظار می رود با توافقات اخیر هسته ای زمینه بهبود روابط بانکی و صادرات قطعات خودرو فراهم شود.

محمد رضا نجفی منش،افزود : متاسفانه مشکل نقل و انتقال پول و تحریم ها و فشار مالی بانکی به شدت قطعه سازان را تحت فشار قرار داده و موجب افت صادرات قطعات در یکی دو سال اخیر شده است.

وی با اشاره به گزارش مرکز پژوهش های مجلس در خصوص وضعیت صنعت قطعه سازی کشور خاطر نشان کرد : کلیات پژوهش ارائه شده در خصوص صنعت قطعه سازی دقیق و قابل تامل است هر چند برخی از نقدهای کارشناسی نیز بر آن وارد است .

وی افزود : البته در بخش هایی از پژوهش به وضعیت فعلی صنعت قطعه سازی و مشکلات مالی انها اشاره شده است که مسلما صحت دارد و باید به آنها پرداخته شود .

وی وجود موانعی جهت نقل و انتقال پولی را از مهمترین علت افت صادرات قطعات در یکی دو سال گذشته ذکر کرد و اظهار داشت : با توافقات هسته ای امید داریم که این روند جریان مناسبی به خود بگیرد. ضمن اینکه در این سالها بخشی از صادرات قطعه به شرکتهای رنو و پژو بود که با کاهش حجم فعالیت این شرکتها در یکی دو سال اخیر طبعا این مساله بر افت صادرات تاثیر محسوسی گذاشته است.

وی گفت : با قطعی شدن توافقات و از سویی اعلام استراتژی توسعه صنعتی کشور از سوی دولت به نظر می رسد با ورود سرمایه گذاران خارجی به خصوص هموار شدن مسیر تامین منابع مالی خارجی ، بسیاری از مشکلات فعلی در این صنعت حل شود.

این فعال صنعت قطعه سازی کشور همچنین با اشاره به تاثیر دراز مدت توافقات بر بخش های صنعتی خصوصا صنعت خودرو و قطعه سازی کشور خاطر نشان کرد : با توافقات صورت گرفته قطعا در آینده نزدیک شاهد تحولات بسیار خوبی در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور خواهیم بود.

نجفی منش در ادامه با توجه به تعطیلی ۱۰۰ واحد قطعه سازی کشور طی یکی دو سال اخیر ، گفت : هر چند این مساله صحت دارد اما بسیاری از شرکتها پس از اعلام ورشکستگی کردند مجددا با نام دیگر شروع به فعالیت کردند.

وی همچنین به افزایش واردات خودرو در دو سال اخیر اشاره کرد و اظهار داشت : با ادغام وزارت بازرگانی و صنعت و معدن میزان واردات خودرو از ۴۰ هزار دستگاه به ۱۰۰ هزار دستگاه افزایش یافت که این مساله قطعا جای تامل دارد.

وی گفت : البته افت واردات خودرو در سال جاری به دلیل اشباع بازار و رکود موجود در این بازار است و عملا ممانعتی برای واردات صورت نگرفته شده است.

وی با توجه به افزایش ۱۶ درصدی آمار تولید خودرو در سال جاری اظهار داشت : طبعا رشد صورت گرفته حاکی از افزایش نسبی تولید قطعات نیز بوده است هر چند در برخی واحدهای تولید کم تر بوده اما در تعدادی از آنها رشد خوبی در تولید داشته اند .

وی با اشاره به تاثیر توافقات هسته ای بر جریان واردات گفت : تلاش بر این است تا با توافقات صورت گرفته ، دولت دچار بیماری هلندی نشود که با واردات ، تولید داخل صدمه ببیند بلکه به دولت پیشنهاد شده تا با سیستمی بتواند این مساله را سامان دهی کند.

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد