رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=3134

مکانیک

  • لطفاً خودتان را معرفی کنید و اول از دوران دفاع مقدس شروع کنید

محسن صالحی نیا هستم و حرفه ام مکانیکی است. ۴۵ سال دارم مکانیکی شغل خانوادگی من است و در طول زمان تحصیل تا دیپلم نزد این اساتید مکانیکی آموختم و بعد از درس در سال های دفاع مقدس در جبهه بودم. البته حضور من در منطقه با توجه به مهارت و حرفه ای که بلد بودم در تعمیرگاه های خودرو های نظامی بودم تا زمان پذیرش قطعنامه از سوی ایران که دیگر جنگ تمام شد و برگشتم.

فکر می کنم وظیفه دارم در اینجا از جناب آقای حاج رضا نیک آئین تشکر کنم نه بخاطر امروز بلکه بدلیل حضور ایشان در ۳۵ سال پیش که بصورت بسیجی به منطقه می آمدند و نیروهای تعمیرگاهی جبهه را از نظر نیروی فنی پشتیبانی می کردند. به یاد دارم که ایشان دو برادر را که متخصص نیسان بودند هر سال به همره کارگرانشان اعزام می کردند و همه خودروهای نیسان را در دو تا سه ماهی که بودند راه اندازی می کردند. یا مثلاً سید کمال ندایی پور به همراه پسرش می آمد و با آمدن این افراد متخصص نیروهای موجود را که اکثراً بسیجی های کم سن و سال  یا پاسداران وظیفه و بعضاً کادر بودند و تخصص کافی نداشتند به کار می گرفتند و تعمیرگاه ها می توانستند خدمات لازم را به رزمندگان بدهند. که اواخر جنگ فرزند سید کمال بنام حسین نیز به شهادت رسید. منظورم این است که حاج رضا این افراد و دیگران را به همراه کارگران و اعضای فنی عضو اتحادیه اعزام می کردند و واقعاً کار به شکل مناسب یش می رفت.

  • جناب صالحی نیا بعد از جنگ کار را چگونه ادامه دادید

خوب من بعد از جنگ آمدم مغازه پدر و کار را توسعه دادم البته تا سال ۱۳۷۰ به مکانیکی لشکر ۲۷ محمد رسول الله صلی الله علیه و آله کمک می کردم و بعد از آن بنا به خواست برادران سپاه مسئولیت قبول کردم و در کنار کارم مسئول آماد و پشتیبانی عملیات هوایی استان تهران هستم.

  • به نظر شما نقش اتحادیه چیست؟ و تا چه حد می تواند مهم و با ارزش باشد؟

بر اساس قوانین اصناف باید با توجه رسته شغلی تحت تشکلهای مربوطه که همان صنف ایشان است سامان داده شوند و هر صنفی می تواند نظم در کارهای اعضای خود بوجود بیاورد البته اتحادیه کارهای ستادی و کلان انجام می دهد. بین مکانیک و مشتری قاعده و روال مشخص تعریف می کند تا من بعنوان یک مکانیک وظیفه خود را در قبال مشتری به خوبی بدانم و دستمزد هم بگیرم و مشتری نیز حقوقش را بداند مواردی هم مثل بیمه ، شهرداری، مالیات نیز اتحادیه سعی می کند از حقوق صنف بر اساس قانون دفاع می کند. به هر حال نقش اتحادیه هماهنگی ، نظارت، و تدوین مقررات است و این همان دستور دینی و عقلی است که باید هر گروهی برای خودشان سرپرست و بزرگتری داشته باشند که خداوند معصومین علیهم السلام را ولی مردم قرار داده است. در امور جزیی مثل کار و شغل نیز اتحادیه حافظ منافع جمع و جامعه است.

  • در حال حاضر اعضای اتحادیه چه مشکلاتی دارند که انتظار دارند اتحادیه آنرا حل کند؟

یکسری از مشکلا فردی و شخصی است که اتحادیه در قبال آنها نمی تواند کار زیادی انجام دهد. شاید بیشتر بتواند کمک فکری و حمایت معنوی بکند اما امور عمومی که به اکثر اعضاء بر می گردد متعدد هستند. مثل ابزار سرویس های مخصوص که اگر اتحادیه بتواند این ابزارهای تخصصی را به صورت عمده وارد کند یا تهیه کند و با قیمت مناسب در اختیار اعضاء قرار دهد و به آنها آموزش دهد. کمک بزرگی به اعضاء و مردم شده است چون سطح خدمات واحد های ما بالاتر می رود. البته باید توجه داشته باشیم این امور نیازمند بودجه و توان مالی است

  • اتحادیه در ارتباط با دولت و نظام چگونه می تواند عمل کند؟

اتحادیه اگر بتواند شرایط اعضاء را به خوبی رصد کند و نیازها و توانایی های ایشان را در نظر بگیرد و دسته بندی کند و در قالب طرح به اتاق اصناف یا وزارت صنعت، معدن و تجارت یا نمایندگان مجلس و قوه قضائیه ارائه کند آن دستگاه ها نیز می توانند قوانین و دستورالعمل یا امکانات و شرایط مناسب را در حد توان برای بهتر شدن وضعیت صنف در اختیارشان قرار دهند. اگر اتحادیه بخواهد از دستگاه های بالاتر به نفع اعضاء کمک بگیرد لازمه اش همین است که اطلاعات دقیق و دسته بندی شده و راه حلهای کارشناسانه ارائه کند. آن وقت می توانیم انتظار بر آورده شدن خواسته هایمان را داشته باشیم.

  • جناب صالحی نیا قطعات بی کیفیت چه تاثیری روی صنف شما گذاشته است؟

در درجه اوّل باید بگویم این موضوع باعث آفت رضایت جامعه از همه جهت شده است چون یک مسئله چند بعدی است و باعث معضل در کار چندین صنف و مشتریان آنها شده است اما مکانیک هایی که مهارت و تجربه کافی دارند تا جائیکه بتوانند قطعات را قبل از نصب، رفع عیب و مناسب سازی می کنند به طور مثال من خودم مجبور شدم چندین بالشتک نو که به اسم اصلی فروخته شده بود و مربوط به خودرو پرادو را به تراشکاری بدهم و بعد از اصلاح روی موتور ببندم. خوب این به مهارت بر می گردد. چون مکانیک در واقع داناترین فرد نسبت به قطعه، کارکرد و نحوه تعویض و تنظیم آن است و او باید صلاحیت لازم را داشته باشد که باز مسئله آموزش، دانش و مهارت پیش می آید و در این اتحادیه نیز می تواند به اعضاء کمک کند

  • شما به عنوان یکی از اعضاء قدیمی و دارای مهارت فکر می کنید نظارت لازم بر واحدهای مکانیکی از سوی اتحادیه صورت می گیرد

ببینید کارشناس یعنی کسی که می خواهد روی کار دیگران نظر بدهد باید از او ماهرتر و کار بلدتر باشد  از طرفی نظارت بر همه واحدهای صنفی و داشتن این تعداد کارشناس متخصص واقعاً چقدر امکان پذیر است لذا من به شخصه نظارت ها را کافی ندیده ام. اما ما باید بیش از آنکه به فکر نظارت باشیم، آموزش را مد نظر قرار دهیم. خود من هنوز هم هرگاه شرکت ایرتویا کلاس و دوره آموزشی می گذارد می روم و از استادی که کاملاً به کار خودرو، قطعه و نحوه تعویض، تعمیر و تنظیم آن مسلط است می آموزم. عیب یابی قدم اول است که در این دوره ها فرد نسبت به آن تسلط می یابد. شما می دانید انسان ها تشویق پذیر و تنبیه گریز هستند پس بهتر است ما با سلاح تشویق عمل کنیم چون واقعا نظارت بر تمام واحدها به صورت دائمی امکان پذیر نیست

  • جناب صالحی نیا در مورد خدروهای چینی نظرتان چیست؟

این خودروها واقعاً بی کیفیت است. من وقتی یک موتور چینی را باز می کنم می بینم که واقعاً چه وضعی است حالا این که خودروی چینی است خودورهای با کیفیت بالا کره ای و اروپایی هم بر اساس نگاه اقتصاد جهانی برای یک دوره محدود و استفتده کوتاه مدت تری نسبت به خودروهای قدیمی ساخته می شوند و عمر مفید بسیار کمتری دارند. تا این حجمتولید باای خودروسزان به مصرف برسد. موضوع رقابت پذیری هم مطرح است و خودروساز چینی ظاهر خوب و آپشن های رفاهی زیاد ولی باطن ضعیف تر دارند

  • صاحبان خودرو معمولاً دنبال مکانیک با تجربه و با حوصله و قابل اعتماد هستند و بعد از دوره گارانتی نمایندگی ها را خیلی باور ندارند

این مسئله دو جنبه دارد یکی مسئله احساسی بودن مردم ایران است که براساس روابط و احساس خود تصمیم میگرند و به ضوابط و دستورالعمل ها کم اعتماد هستند و این ریشه تاریخی و فرهنگی دارد و باید توسط جامعه شناسان تحلیل و اصلاح شود چون بهرحال پرسنل و کارمندان نمایندگی ها دوره های آموزشی دیده اند و ابزارهای لازم و دقیق در اختیار دارند و روش کارشان از یک استانداردی برخوردار است اما جنبه دوّم مسئله نوع برخورد و مشتری مداری و تعهد افراد است. گرچه بعضاً خلاف ها و فسادها هم وجود دارد که در مجموع مردم را به واکنش و عملکرد براساس اعتماد متقابل وادار می کند.

در پایان عرض کنم که خداوند در قرآن می فرمایند من هدفم از خلقت عبادت کردن مردم است که در رفتارهایی مثل کار، ازدواج و دیگر شئونات زندگی می تواند مصداق داشته باشد. اگر قلب پاک و نفس زکی داشته باشیم هیچ نیازی به دادگاه و پلیس نیست. ما باید خودمان را بشناسیم من از همه همکاران  بزرگان صنف تشکر می کنم و به عنوان یک شاگرد و مکانیک  می گویم. جامعه توسط افراد آن جامعه باید اصلاح شود

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد