رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=3703

صادرات به کشورهای عربی، فرصت پیش‌روی قطعه سازان ایرانی

تجربه تولید قطعه سازان در سال‌های گذشته نشان داده که آنها در تولید قطعات خودرو توانمند هستند و در صورتی که بسترهای لازم برای صادرات قطعات در کشور فراهم شود، قادر خواهند بود تا قطعات تولیدی را به کشورهای دیگر صادر کنند.

در این بین و با توجه به سابقه دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا در صادرات خودرو به کشورهای عربی و درآمدزایی این خودروسازی‌ها از صادرات به این کشورها، این پرسش مطرح می‌شود که نقش کیفیت تولیدات قطعه‌سازان در صادرات قطعات به کشورهای عربی به چه میزان است؟

بنا بر گفته نایب رییس انجمن قطعه‌سازان، درحال‌حاضر شرکت‌های قطعه‌سازی در کشورهای عربی وجود ندارد و همجوار بودن ایران با کشورهای عربی، فرصت مناسبی را برای در اختیار گرفتن بازار این کشورها فراهم می‌کند، از همین‌رو در چند سال گذشته و همزمان با تصمیم شرکت ایران‌خودرو برای تولید محصولات در کشور سوریه، شرکت‌های قطعه‌سازی تصمیم داشتند نسبت به تولید قطعات در این کشور اقدام کنند، در حالی‌که تمامی این برنامه‌ها با شکل‌گیری تحریم‌های اقتصادی در ایران مواجه شد و ناتمام ماند. رضا رضایی به قابلیت‌های مناسب ایران برای تولید کالاهای صنعتی و صادرات آنها به کشورهای همجوار اشاره کرد و گفت: ایران بازار ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون نفری کشورهای همجوار را در اختیار دارد و این امر فرصت خوبی را به منظور صادرات کالاهای مختلف برای ایران فراهم می‌کند که صادرات خودرو و قطعات نیز از جمله این کالاها هستند. به گفته وی، در صادرات محصولات شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا به کشورهای عراق و سوریه نقش شرکت خودروسازی سایپا در صادرات خودرو به این کشورها بیشتر بوده است. از این رو بیشتر محصولات این دو گروه خودروسازی در این کشورها به وضوح دیده می‌شود اما متاسفانه در ۲ یا ۳ سال اخیر میزان صادرات خودرو به این کشورها به حداقل رسیده است. آنطور که رضایی می‌گوید: در چند سال گذشته شرکت ایران‌خودرو قصد داشت تا در کشور سوریه اقدام به تولید خودرو کند. از سوی دیگر قطعه‌سازان نیز تصمیم داشتند که همپای شرکت ایران‌خودرو به تولید قطعات بپردازند اما متاسفانه این اقدام با بحران تحریم‌های اقتصادی روبه رو شد و بی‌نتیجه ماند. نایب رییس انجمن قطعه‌سازان کشور اظهار کرد: در گذشته کشور مصر وارد مذاکره با خودروسازان ایرانی شد، به‌گونه‌ای که خودروهایی مانند پژو ۴۰۵ را می‌توان در این کشورها دید اما با پیدایش تحریم‌ها این مذاکرات بی‌نتیجه ماند و ادامه‌دار نشد. نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان یادآور شد: کشورهای عربی از صنایع قطعه‌سازی برخوردار نیستند اما کشور ما که در همسایگی این کشورها قرار دارد، می‌تواند صادرکننده قطعات خودرو به کشورهای عربی باشد و در این شرایط این اقدام درستی نیست که این بازار در اختیار کشورهای ترکیه و چین قرار بگیرد. بنابراین امید است با فرصت‌هایی که در دوران پساتحریم پیش روی قطعه‌سازان قرار می‌گیرد، گذشته جبران شده و بتوان بازارهای صادراتی خوبی را در حوزه قطعه‌سازی داشته باشیم.

ایجاد بسترهای صادرات قطعات
آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور نیز با نگاهی به برنامه آینده قطعه‌سازان گفته است که در برنامه ۲۰ساله تقویت خودروسازی کشور، صادرات ۶ میلیون قطعه در دستور کار قرار گرفته است، بنابراین اگر همکاری با شرکت‌های خارجی افزایش پیداکند، ایران می‌تواند نیاز این نشان(برند)ها در بازارهای عربی را تامین کند. به عبارت دیگر بسیاری از خودروسازان بزرگ در بازارهای عربی حضور دارند و خودروهای مختلفی صادر می‌کنند. حال اگر فرصتی فراهم شود که شرکت‌های ایرانی بتوانند قطعات محصولات مشترک این خودروسازان با شرکت‌های ایرانی را تولید کنند، زمینه صادرات این محصولات به کشورهای عربی فراهم خواهد شد. زیرا این کشورها هیچ‌گونه زیرساختی برای تولید قطعات ندارند و بیشتر آنها محصولات موردنیاز خود را از کشورهای دیگر وارد می‌کنند.

صادرات به کشورهای عربی
در همین حال عضو انجمن قطعه‌سازان کشور نیز در این زمینه گفت: شرکت ایران‌خودرو و سایپا در کشورهای عربی خطوط مونتاژ دارند و قطعاتی که به این کشورها صادر می‌شود به وسیله خودروساز بوده و قطعه‌سازان به صورت مستقیم، قطعات را به این کشورها صادر نمی‌کنند. به گفته علی اکبر جوانروح، قطعات خودروهایی که در این کشورها تولید می‌شود و پایه ایرانی دارد یا خودروهایی که به وسیله ایران به کشورهای عربی صادر شده به وسیله برخی تاجران از بازار چراغ‌برق ایران خریداری می‌شده و به صورت پیله‌وری (تجارت پیله وری یک تجارت مرزی است و در مرزها کالاها مبادله می‌شود) به این کشورها وارد شده است. بنابر اظهارات وی، درصورتی می‌توان به کشورهای عربی قطعه صادر کرد که این کشورها دارای خطوط تولید خودروسازی و نیازمند بهره‌گیری از قطعات در خودروهای تولیدی باشند اما این کشورها از خط تولید خودروسازی برخوردار نیستند و تنها خودرو به این کشورها صادر شده و صادرات قطعات انجام نمی‌شود. جوانروح افزود: هم‌اکنون در کشور عربستان شرکت سوزوکی اقدام به مونتاژ خودرو می‌کند اما قطعات این خودرو را به وسیله قطعه‌سازان خود تامین می‌کند، بنابراین ورود به بازار این کشورها با مشکلاتی همراه است. بر اساس این گزارش و آنطور که فعالان صنعت قطعه‌سازی اظهار می‌کنند، هم‌اکنون زیرساخت‌های تولید قطعات خودرو در کشورهای عربی وجود ندارد و قطعات مورد نیاز کشورهای عربی از بازار سایر کشورها تامین می‌شود. برهمین اساس ورود قطعه‌سازان به بازار کشورهای عربی فرصت مناسبی را به منظور صادرات قطعه به این کشورها فراهم می‌کند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد