رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=3320

ارز مبادله‌ای باید صرف واردات تکنولوژی شود نه واردات خودرو

در حالی که برخی گزارش‌ها حاکی از واردات خودرو با ارز مبادله‌ای است، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر به تازگی برخی خودروهای خارجی با ارز مبادله‌ای وارد شده باشد نشان‌دهنده تناقض در سیاست‌های اقتصادی کشور است.

محمدقلی یوسفی، اظهار کرد: ارز یارانه‌ای باید صرف واردات تکنولوژی، مواد اولیه تولید و کالاهای سرمایه‌ای شود، نه کالاهای مصرفی همچون خودرو.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا یارانه اختصاص یافته از سوی دولت‌ها به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود، نه به کالاهای وارداتی خاطرنشان کرد: در ایران نیز هدف از ارائه ارز یارانه‌ای مبادله‌ای، کاهش هزینه تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه و در نهایت کاهش قیمت تمام شده و فروش کالاهای داخلی بوده است. بنابراین این موضوع که ارز یارانه‌ای به مصرف واردات خودرو برسد نشان‌دهنده نادرست بودن سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته در این حوزه است.

این مدرس دانشگاه افزود: با توجه به آغاز فرایند رسمی لغو تحریم‌ها و باز شدن درهای اقتصادی کشور، ارز یارانه‌ای باید برای خرید و انتقال تکنولوژی روز جهان در جهت کمک به ارتقای سطح کیفی صنایع داخلی استفاده شود.

یوسفی با بیان اینکه باید مراقبت شود درآمد ارزی ناشی از لغو تحریم‌ها منجر به تشدید روند واردات به کشور نشود، تصریح کرد: هم‌اکنون بهترین فرصت برای به‌روزسانی صنایع داخلی از جمله صنعت خودرو فراهم شده که از آن باید به درستی استفاده شود.

منبع: ایسنا

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد