رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=2850

تیونینگ

تیونینگ (ارتقاء)

شاید نتوان معنی شخصی برای تیونینگ را ارائه کرد امّا آنچه رایج است هر عملی که باعث افزایش قدرت موتور و افزایش قدرت ترمز خودرو گردد. این عمل می تواند بر روی موتور یا بدنه خودرو صورت گیرد. افزایش قدرت موتور در دو حالت افزایش سرعت یا افزایش شتاب است.

-یکی از رایج ترین راه های افزایش قدرت خودرو تقویت قدرت جرقه زنی می باشد. هر چه جرقه قوی تر و با کیفیت بیشتری باشد احتراق بهتری در موتور ایجاد می شود. در یک سیستم جرقه زنی استاندارد در هر احتراق یک بار جرقه زده می شود اما در بعضی تیونینگ ها در یک مرحله احتراق چندین جرقه زده می شود.

-راه دیگر برای افزایش شتاب تزریق گاز نیترواکسید (N2O) معروف به نیتروس می باشد. این گاز بی رنگ و بی بو و غیر قابل اشتعال است. این گاز سمی نیست اما خنده آور است. این سیستم معمولا با دخالت راننده و اغلب موقع شتاب گیری به صورت بسیار محدود مورد استفاده قرار می گیرد. راننده با زدن دکمه یی باعث می شود نیترواکسید به درون منیفولد سوخت تزریق گردد و احتراق قوی تری صورت گیرد. (منیفولد سوخت قطعه ای است که مخلوط سوخت و هوا را به درون سیلندر می فرستد)

-افزایش قدرت و توان با استفاده از هدرز

هدرز قطعه ای لست که به خروج راحت تر گازهای خروجی از اگزوز کمک می کند. این قطعه یا در واقع لوله با بزرگتر بودن نسبت به لوله ی فابریک و کم کردن پیچ و خم ها در لوله باعث راحت تر خارج شدن دود از سیلندرها می شود و همین امر باعث می شود نیروی کمتری تلف شود. عامل کلیدی در افزایش راندمان موتور بهبود تخلیه گازهای خروجی از موتور است. هدرزها از ۵% تا ۱۵% باعث افزایش قدرت موتور می شوند

-تزریق آب در منیفولدسوخت

سیستم آبپاش وارد مدار می شود و با تزریق مقادیری آب به صورت اسپری شده در داخل منیفولد سوخت موتور مخلوط سوخت و هوا را خنک تر می کند و در نتیجه چگالی بالا می رود و راندمان حجمی بهبود می یابد و نسبت تراکم بالاتری در موتور ایجاد خواهد شد.

-چیپ تیونینگ:

موتورهای امروزی دارای مجموعه مرکزی کنترل الکترونیکی موتور یا ECU هستند. این مجموعه به صورت برنامه ریزی شده بر اساس نقشه ها و الگوریتم های تعریف شده و یا دریافت اطلاعات از حسگرهای مختلف، پارامترهای مهمی مانند میزان و زمان و نحوه ی تزریق سوخت، زمان جرقه زنی شمع، میزان و نحوه اعمال فشار افزوده مکش و اگزوز را کنترل می کند. چیپ اساسا یک تراشه بوده که در داخل ECU موتور نصب می شود و برنامه ریزی دوباره و بهینه یی برای ECU انجام می دهد.

-اما بخش تیونینگ بدنه از جمله پر طرفدارترین شیوه های تیونینگ است و اعمال تغییرات در بدنه و ظاهر خودرو را شامل می شود. ارتقاء یا افزایش در این قسمت به دو صورت منفی می شود. تیونینگ هایی که باعث زیباتر شدن خودرو (البته به سلیقه ی صاحب آن) می شود و تیونینگ هایی که باعث افزایش قدرت موتور می شود که در این حال زیبایی در مرحله پایین تر اولویت قرار دارد. تغییر سپر، رکاب، کمک فنرها و رینگ لاستیک و نصب قطعات اضافه بر بدنه از جمله ی تیونینگ بدنه می باشد

باید توجه داشت افزایش قدرت موتور بدون افزایش قدرت ترمزها خطرناک و نامعقول است لذا همراه تیونینگ موتور و بدنه، تیونینگ ترمزها نیز توصیه می شود. البته در تیونینگ باید توجه داشت که خودرو از حال استاندارد کارخانه خارج می شود و ممکن است عمر آن را کاهش دهد یا خطرات را افزایش دهد لذا قوانین کشورها در این مورد متفاوت است. در ایران نسبت به این مسئله حساسیت بیشتری وجود دارد بطوری که حتی کوتاه کردن کمک فنرها و تغییر رینگ لاستیک نیز باعث جلوگیری از حرکت خودرو گردیده است.

 

 

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد