رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=3728

خلوت شدن نمایندگی‌های فروش خودرو در روز دوم

دومین روز فروش قسطی خودرو در قالب بسته خروج از رکود دولت در حالی سپری می‌شود که مراجعه مردم به نمایندگی‌ها کمتر شده و خودروسازان برای فروش خودرو سفته را به جای چک بانکی قبول نمی‌کنند.

در روز دوم اجرای بسته خروج از رکود توسط دولت، از مراجعات مردمی به نمایندگی‌ها به اندازه روز گذشته خبری نیست و در چنین شرایطی الزام به ارائه چک بانکی و عدم پذیرش سفته برخی متقاضیان را از خرید خودرو منصرف کرده است.

طبق اعلام قائم مقام وزیر صنعت در نخستین روز اجرای این طرح حدود ۱۲ هزار دستگاه خودرو به فروش رسیده است.

به گفته معاون بازاریابی ایران خودرو، روز گذشته حدود ۸ هزار دستگاه از محصولات این شرکت خودروساز به صورت اقساطی به فروش رسیده است که با در نظر گرفتن مجموع خودروهای فروخته شده طبق اعلام قائم مقام وزیر صنعت، سهم سایپا حدود ۴ هزار دستگاه است.

خودروسازان تولید ۵ روز بی رونق خود را فروختند/خودروهای مورد تقاضا در روز اول

بر این اساس، در روز نخست اجرای طرح فروش اقساطی خودرو، سه هزار نفر برای خرید پژو ۴۰۵، ۲۷۰۰ نفر برای پژو ۲۰۶ ، هزار نفر برای پژو پارس و هزار نفر هم برای دنا و رانا ثبت نام کرده‌اند. در فروش محصولات سایپا نیز بیشترین تقاضا و ۷۰ درصد فروش این شرکت به تیبا و پراید اختصاص داشته است.

این میزان فروش در شرایطی صورت گرفته که طبق آمار وزارت صنعت، تولید روزانه ایران خودرو حدود هزار دستگاه و تولید روزانه سایپا حدود ۸۰۰ دستگاه خودرو است و میزان تولید خودروسازان به کمترین رقم رسیده است.

به این ترتیب در روز نخست اجرای طرح فروش خودرو، ایران خودرو به اندازه تولید ۸ روز خود و سایپا به اندازه تولید ۵ روز خود فروش داشته‌اند.

این در حالی است که خبرهای قبلی از انباشت بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان حکایت دارد و به این ترتیب حدود ۱۰ درصد از موجودی پارکینگ خودروسازان به فروش رسیده است.

در عین حال ظرفیت عرضه خودرو در طرح دولت نیز حدود ۱۰۰ هزار دستگاه پیش‌بینی شده است.

* تحویل سفته به جای چک اجرایی نشد/دست خالی کارگران

طرح فروش اقساطی خودرو در شرایطی اجرایی شده که یکی از مدارک اصلی مورد نیاز برای ثبت نام خرید خودرو، چک بانکی است. خریداران برای پرداخت اقساط تسهیلات بانکی خرید محصولات ایران خودرو در مدت یک سال باید ۴ فقره چک بانکی، در مدت ۲ سال ۸ فقره چک بانکی، در مدت ۳ سال ۱۲ فقره چک بانکی و در مدت ۴ سال ۱۶ فقره چک بانکی به فاصله سه ماهه به نمایندگی شرکت‌های خودروساز ارائه دهند.

برای خرید محصولات سایپا هم در اقساط یک ساله، دو ساله و سه ساله باید ۶ فقره چک بانکی و برای اقساط ۴ ساله ۸ فقره چک بانکی ارائه شود.

تهیه این تعداد چک بانکی به راحتی امکان پذیر نیست چرا که اگر فردی خودش صاحب دسته چک باشد باید  تا  ۸ فقره از چک‌های خود را بابت تسویه در مدت یک تا ۴ سال به نمایندگی ارائه کند و چنانچه دسته چک نداشته باشد، به سختی می‌تواند فرد دیگری را راضی کند که این تعداد چک را در اختیار او قرار دهد.

این در حالی است که میرمحمد صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفته بود: «اگر متقاضیان دریافت وام کالا یا خودرو دسته چک نداشته باشند، می توانند از سفته هم استفاده کنند.» ولی خودروسازان این موضوع را اجرا نکردند.

محسن رامهرمزی که یک کارگر است و برای اطلاع از شرایط فروش خودرو به یکی از نمایندگی‌های خودروساز مراجعه کرده، به خبرنگار فارس می‌گوید: تهیه تعداد زیادی چک بانکی برای خرید قسطی خودرو کار مشکلی است و من که یک کارگر هستم نمی‌توانم این تعداد چک را تهیه کنم.

وی ادامه می‌دهد: شعار دولت این بود که با اجرای این طرح، امکان خرید خودرو برای اقشار کم درآمد فراهم شود ولی با ای شرط عملا محقق نشد.

به این ترتیب اقشار کم درآمد و کارگر که توان خرید پایینی دارند و بیش از بقیه نیازمند دریافت تسهیلات بانکی هستند، از مزایای این وام محروم خواهند شد، هر چند محاسبه سود مرکب برای این تسهیلات نیز انگیزه زیادی برای خرید خودرو توسط اقشار کم درآمد جامعه باقی نمی‌گذارد.

اجرای بسته خروج از رکود در قالب فروش اقساطی خودرو در حالی صورت می‌گیرد که کیفیت خودروها همچنان پایین است و علاوه بر این، محاسبه سود مرکب باعث بالا رفتن قیمت خودروهایی می شود که در فروش نقدی هم با قیمت گران به دست مردم می‌رسند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد