رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=3447

نگاهی به توسعه ‏ی صنعت سنگین

حمل و نقل به‏ عنوان زیرساخت اساسی توسعه و مؤثر بر اقتصاد کلان، همیشه مورد توجه بوده است و ضعف در این صنعت، به معنی مختل شدن رشد و توسعه، به ویژه در زمینه ‏ی اقتصاد کشور خواهد بود. در کشور ما که حمل و نقل ریلی، کمرنگ و توسعه نیافته ‏است، حمل  و نقل جاده‏ ای اهمیتی دو چندان دارد. صنعتی که این روزها حالش خوب نیست و حتی به نقلی، بدترین روزهای خود را تجربه می‏کند.

صنعت تولید کامیون و کشنده در ایران، مونتاژ کننده ‏ی محصولات دیگر کشورهاست، البته به جز ایران ‏خودرو دیزل که محدود به خودروی قدیمی بنز است و آن هم به واسطه‏ ی کیفیت متناسب قوای محرکه و عاری بودن از پیچیدگی‏ های الکترونیکی است. سرمایه ‏گذاری جدی در زمینه ‏ی تولید خودروهای سنگین صورت نگرفته و عمده‏ ی واردات در این حوزه، نه از سوی تجار که از سوی کارخانجات داخلی بوده ‏است. این کارخانه ‏ها نیز با زیان انباشت سال‏های گذشته و بحران نقدینگی مواجه بوده‏ اند و این خود عاملی برای افزایش چشم‏گیر هزینه ‏های جاری و قیمت تمام ‏شده بوده و گزینه‏ های قابل قبولی برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل ارائه نکرده ‏است. در بازار اتوبوس ‏های شهری که مشتری بزرگ آن خود دولت است، خرید از منابع داخلی و حمایت از صنایع داخلی دیده نمی‏شود و نیازها از طریق واردات محصولات کم‏ کیفیتی که کیفیت آن‏ها از محصولات داخلی بالاتر است، برآورده می‏شود. همچنین توسعه و تولید اتوبوس‏های هیبریدی و برقی نیز مغفول مانده‏ است. در دوران پسا تحریم، برای سرعت بخشیدن به توسعه و رشد، لازم است حمل و نقل در جایگاه ویژه‏ای قرار گیرد و با ورود یا تولید محصولات با کیفیت اروپایی به جای نمونه‏ های چینی فعلی یا ورود خودروهای با کیفیت چینی، چشم ‏انداز مناسبی برای حمل و نقل ترسیم شود. همچنین به جای توسعه ‏ی ناوگان راننده مالک، به شرکت‏های بزرگ حمل ونقل رو آورد تا شاهد حضور پر قدرت صنعت حمل و نقل در توسعه و رشد کشور باشیم. البته ناگفته نماند که با توجه به وضعیت اقلیمی کشور و همچنین موقعیت ما در منطقه، توسعه ‏ی ناوگان ریلی و ظرفیت ‏سازی در این مورد، ارجحیت دارد و می‏تواند سرمایه‏ گذاری پایدار تری را برای کشور به ارمغان آورد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد