رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=4066

چند نکته مهم در مورد باتری ماشین

قلب الکتریکی خودرو، این روز‌ها در کشاکش رقابت بین سازندگان داخلی و عرضه‌کنندگان خارجی‌ها، بیشتر تمایل به طرف دوم دارد‌؛ طرفی که در رأس آنها سازندگان کره‌ای و ترکیه قرار دارند و این در حالی است که اگر نگاه غلط به بازار که زاییده سفارش فروشنده‌ها برای خرید کالای خارجی و عدم آگاهی خریداران از کیفیت تولیدات داخلی نباشد، روند کلی بازار به شکل دیگری رقم خواهد خورد.

عدم آگاهی در مورد نحوه تعویضچن باتری‌هایی که عمر مفیدشان به سر آمده و همچنین لوازم جانبی باتری آن هم از نوع چینی، همگی در این روزها باعث نارضایتی مشتریان و سود فروشنده‌ها شده است. اما آگاهی از آمار فروش برندهای معتبر باتری در کنار توجه داشتن به چند نکته کوتاه شما را در داشتن بهترین انتخاب برای خرید باتری کمک خواهد کرد.

شرکت‌های سازنده و استقبال مردم از آنها:

این قطعه مهم که از آن به عنوان قلب دوم خودرو یاد می‌شود، در اکثر مواقع قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود. دلیل روی خوش نشان دادن مشتری‌ها به باتری‌های خارجی، کیفیت و دوام آنهاست. باتری‌های کره‌ای علاوه بر خدمات پس از فروش و گارانتی بی‌قید و شرطی که دارند، از کیفیت خوبی برخوردار هستند. همین امر باعث شده است که در مراجعه اولیه خریدار به فروشنده یا باتری‌ساز، به علت عمر بیشتر باتری‌های کره‌ای و عوامل فوق، خرید باتری ساخت کره به شما پیشنهاد می‌شود. بعد از باتری‌های ساخت ترکیه سومین پیشنهاد با توجه به بودجه خریدار، استفاده از باتری‌های ایرانی است. باتری‌های ایرانی از آب و اسید (الکترولیت) با کیفیتی مانند کره‌ای‌ها برخوردار نیستند و شرایط گارانتی و تعویض آنها کمی سختگیرانه است، به نحوی که ممکن است حتی بعد از قبول‌شدن شرایط باتری برای تعویض، معمولا چند روزی طول می‌کشد تا شرکت سازنده، باتری جدیدی را برای مشتری بفرستد. در صورتی که شرکت‌های وارد‌کننده باتری‌های خارجی، با اولین مراجعه مشتری و ضمن تأیید گارانتی به سرعت باتری جایگزین را در اختیار خریدار قرار می‌دهند. آخرین پیشنهاد فروشنده‌ها به شما استفاده از باتری‌های بی‌کیفیت و کم‌دوام چینی خواهد بود. این باتری‌ها قیمت بسیار کمتری نسبت به سایر رقبا در بازار دارند و ضمن نداشتن گارانتی و خدمات پس از فروش، معمولا عمر مفید آنها یک‌سوم باتری‌های ساخت کره است.

با باتری فرسوده چه کنیم؟

باتری خودرو از جمله قطعاتی نیست که بعد از تمام شدن عمر مفید و از دست دادن کارایی لازم، آن را دور بیندازیم. این قطعه بازیافت می‌شود و دوباره می‌تواند به چرخه تولید بازگردد، از این رو هم از آلودگی محیط زیست و افزایش مواد شیمیایی جلوگیری می‌شود و هم از هزینه ساخت مجدد و صرف مواد اولیه بیشتر کاسته می‌شود. برای خرید باتری جدید چه از نوع خارجی و چه از نوع داخلی باید باتری فرسوده و از کار افتاده قبلی خود را به فروشنده تحویل دهید، چون در غیر این صورت برای هر آمپر مبلغ ۷۱۰ تا ۷۴۰ تومان و یا بیشتر از شما مطالبه خواهد شد. در ایران علاوه بر نمایندگی‌های فروش باتری، مراکزی هم وجود دارند که در محل حاضر شده و باتری کهنه شما را با باتری جدید و مناسب خودروی شما در قبال پرداخت هزینه‌ای تعویض می‌کنند و باتری‌های فرسوده که اصطلاحا داغی نامیده می‌شوند را با همان قیمت ۷۱۰ تا ۷۴۰ تومان از شما خریداری می‌کنند، البته می‌توانید برای فروش باتری داغی به ضایعاتی‌ها هم مراجعه کنید. فروشندگان امروزه خیلی کم باتری‌های کارکرده را خریدارند و اگر هم از شما بخرند، قیمت یک سوم باتری و یا کمتر را با شما حساب می‌کنند. پس بهتر است برای انتخاب باتری نهایت دقت را داشته باشید یا قبل از خرید باتری جدید توصیه می‌شود تا آخرین روزهای عمر مفید باتری از آن استفاده کنید.

لوازم جانبی باتری:

توصیه می‌شود جنس روکش قطعه‌ای که باتری روی آن محکم می‌شود و «زیر باتری» نام دارد و دارای دو گیره است، حتماً پلاستیکی باشد.
در قدیم جنس تمام این قطعه از آهن بود و در برابر اسید به مرور رنگ می‌زد و از بین می‌رفت؛ اما این قطعه امروزه روکش پلاستیکی دارد و قیمت آن در بازار بین ۲ تا ۸ هزار تومان است.

باتری‌های خشک و ژله‌ای که الکترولیت ندارند، کارایی آنها توسط چشمی که نوعی هیدرومتر است، تعیین می‌شود. ‌رنگ چشمی اگر سیاه باشد، نشان‌دهنده اتصالی در سیم‌کشی و یا عدم شارژ دینام است. همچنین رنگ سفید نشان‌دهنده شارژ زیاد دینام و رنگ سبز هم نشان‌دهنده سالم بودن باتری است. به یاد داشته باشید که هنگام خرید باتری خشک، چشمی آن سیاه نباشد و یا اگر بود، باتری را کمی تکان داده و اگر رنگ هیدرومتر تغییر نکرد از خریدن آن خودداری کنید. برای خرید کابل‌های باتری پیشنهاد می‌شود از خرید نمونه‌های چینی پرهیز کنید، چون این کابل‌ها علاوه بر عایق بسیار زیاد و افشانه‌های کم درون سیم، باعث عدم رسانایی برق شده و عمر باتری و دینام را کاهش می‌دهد. کابل خوب باید افشانه‌های زیادی داشته باشد تا برق را به خوبی انتقال دهد و همچنین جنس عایق پلاستیک آن باید مناسب و خیلی ضخیم نباشد. این کابل‌ها نیز در بازار قیمتی بین ۱۵ تا ۴۰ هزار تومان دارند.

چند نکته مهم برای خرید باتری:
حتما توجه داشته باشید که تاریخ باتری به‌روز باشد. تاریخ باتری را از روی شماره سریال درج شده ‌روی محفظه باتری می‌توان فهمید. شماره سریال هر باتری با توجه به نوع آن فرق می‌کند اما با یک جست‌وجوی کوتاه در اینترنت می‌توان جزئیات آن از جمله تاریخ تولید را فهمید.
برگه ضمانت را حتما با مهر و امضای فروشنده دریافت کنید.
از دست باتری‌ساز هیچ کاری جز شارژ کردن با ولتاژ بسیار کم باتری خوابیده و چند مدت کار نکرده و یا اضافه‌کردن آب مقطر یا اسید بر‌نمی‌آید، برای همین در اکثر مواقع باید باتری تعویض شود. اجرت شارژ‌کردن باتری با توجه به نوع آن و آمپر تولیدی برای خودروهای شهری بین ۱۰ تا ۴۰ هزار تومان است.
برای چک کردن الکترولیت بین محفظه‌های درون باتری، در‌‌هایی وجود دارد. تعداد این در‌‌ها ۶ عدد است و یدکی این در‌‌ها نیز در بازار موجود نیست. باتری ساز هم از در باتری‌های اوراقی یا از کار افتاده به شما خواهد داد. حتماً دقت کنید که کارایی لازم را داشته باشند، چون این در‌‌ها دارای سوپاپ خروجی گاز الکترولیت هستند و همچنین وظیفه جلوگیری از خروج مایع الکترولیت را دارند.
مدل باتری با ۳ عدد کنار هم شناخته می‌شود به عنوان مثال: ۱۲-۱۱- ۶۶ که به ترتیب نشان‌دهنده ولتاژ، صفحات درون محفظه باتری و میزان آمپر آن است.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد