رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=4283

اجرای هوشمندانه طرح جایگزینی کاربراتوری‌ ها

این روزها صنعت موتورسیکلت یک تنه به مقصر اصلی آلودگی هوا تبدیل شده است. این شرایط باعث شد تا از گوشه و کنار زمزمه توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری و جایگزینی آن با موتورسیکلت‌های برقی و انژکتوری به گوش برسد.

بنابر مصوبات کمیته ملی کاهش آلودگی هوا به تولیدکنندگان موتورسیکلت ۸ ماه فرصت داده شده تا به سمت و سوی تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری حرکت کنند و ساخت موتورسیکلت‌های کاربراتوری را به فراموشی بسپارند. این تصمیمات درحالی گرفته شده که تولیدکنندگان موتورسیکلت در کشور اگرچه در لابه‌لای صحبت‌های خود بحث آلودگی هوا را درنظر گرفته و مقابله با آن را ضروری می‌دانند اما معتقدند برای این تصمیم مهم که به موضوع تولید در کشور مربوط می‌شود، باید برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه و دقیقی گرفته شود به‌گونه‌ای که این تصمیمات ضرر و زیانی را متوجه تولیدکنندگان این حوزه نکند و این اقدام با تیزبینی و هوشیاری مسئولان انجام شود. سعید متصدی، معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست از توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از مهر ۹۵ خبر داده است. وی با توجه به مصوبات کمیته ملی کاهش آلودگی هوا گفته که بر اساس این مصوبات، به تمامی تولیدکنندگان موتورسیکلت ۸ ماه مهلت داده می‌شود تا به جای موتورسیکلت کاربراتوری، موتورسیکلت ان‍ژکتوری تولید کنند. آنطور که معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: موتورسیکلت‌های کاربراتوری معادل ۵ خودروی سواری استاندارد، آلودگی تولید می‌کنند که تعداد این نوع موتورسیکلت‌ها در کشور بیش از ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه است. در همین حال برآوردها نشان می‌دهد آلودگی این تعداد موتورسیکلت برابر با ۵۴ میلیون خودروی سواری خواهد بود. معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه سالانه بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در ۴۴ واحد تولیدی با ۲۴۰ مدل در کشور تولید می‌شود، تعداد موتورسیکلت‌های انژکتوری را که هم‌اکنون در کشور تولید می‌شود به طور متوسط یک درصد مجموعه تولیدات داخلی دانست و گفت: تولیدکنندگان می‌توانند در مدت تعیین شده سفارش‌های خود را تغییر داده و به جای موتورهای محرک کاربراتوری، انژکتوری خریداری کنند. متصدی همچنین با اشاره به اینکه براساس قانون بودجه سال‌جاری ۱۰ درصد از بودجه صندوق ملی توسعه باید در محیط‌زیست، آب و کشاورزی هزینه شود، افزود: برهمین اساس سازمان حفاظت محیط‌زیست از صنایعی که فعالیت‌های زیست‌محیطی داشته باشند و از آلودگی واحدهای خود بکاهند، حمایت می‌کند.
ممنوعیت واردات کاربراتوری‌ها
گفته‌های معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست درحالی مطرح می‌شود که رحمت‌الله حافظی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این‌باره گفته است: در راستای بحث کاهش آلودگی هوا در شهر تهران اقدامات متعددی در حال اجراست که یکی از این اقدامات ممانعت از واردات موتورسیکلت‌های کاربراتوری به وسیله وزارت صنعت، معدن و تجارت، محیط‌زیست و نیروی‌انتظامی به کشور است. بنابر اظهارات حافظی، باید ورود موتورسیکلت‌های انژکتوری و برقی را به کشور توسعه داد زیرا هر دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری ۶ تا ۸ برابر یک خودرو با استاندارد یورو۲ آلودگی ایجاد می‌کند درحالی که حدود ۵/۲ میلیون موتورسیکلت در سطح شهر در حال تردد بوده و بیشتر کاربراتوری هستند که معادل ۱۵ تا ۲۰ میلیونخودرو آلودگی ایجاد می‌کنند.
جلوگیری از تصمیمات شتابزده
درپی اظهارنظراتی که درباره توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری و جایگزینی آنها با موتورسیکلت‌های انژکتوری مطرح می‌شود، ما نظر کارشناسان و تولیدکنندگان موتورسیکلت را درباره این موضوع جویا شدیم. دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران درباره توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از مهر ۹۵ در کشور گفت؛ براساس اخبار شنیده شده یکی از تصمیمات کارگروه کاهش آلودگی، توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از مهر سال آینده است که به نظر شتابزده و بدون کارشناسی دقیق و امکان‌سنجی تولیدکنندگان و بدون نظرسنجی از انجمن انجام شده است. بهمن ضیاءمقدم افزود: البته این انجمن از یک سال پیش به‌طور جدی موضوع دستیابی به منابع تامین انژکتور را در دستور کار خود قرار داده و با چند تولیدکننده داخلی و چینی در حال پژوهش و بررسی تهیه انژکتور است. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد از مصرف موتورسیکلت‌ها و تولیدات داخل کشور مربوط به موتورسیکلت‌های با حجم ۱۲۵ سی‌سی و پایین‌تر از ۲۰۰ سی‌سی است و همچنین بیش از ۹۵ درصد انجین‌های مورد مصرف تولیدکنندگان داخلی موتورسیکلت از کشور چین که درحال‌حاضر تنها منبع فعلی تامین انجین است و با در نظر گرفتن اینکه کشور چین هم‌اکنون با فشار تولیدکنندگان ایرانی درحال بررسی و پژوهش تولید انژکتور هستند، به نظر می‌رسد دستیابی به این هدف در مدت تعیین‌شده برای موتورسیکلت‌های پایین‌تر از ۲۰۰ سی‌سی امکانپذیر نیست. ضیاءمقدم اظهار کرد: باید از هرگونه تصمیمات شتابزده جلوگیری شود و درصورتی که هدف کاهش آلایندگی باشد این اقدام یعنی بحث جایگزینی موتورسیکلت‌های انژکتوری با کاربراتوری براساس زمانبندی مناسب که انجمن با توجه به پژوهش‌ها و بررسی به عمل آورده خود پیشنهاداتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است، انجام شود. دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت گفت: سیستم انژکتور فناوری نوینی است و باید زیرساخت‌های آن به وجود آید، بحث تجهیزات کارگاهی از قبیل دستگاه دیاگ و سایر تجهیزات و همچنین آموزش‌های لازم با توجه به گستردگی واحدهای تعمیرگاهی و خدمات پس از فروش نیز باید توجه ویژه‌ای کرد که خود زمان مناسبی را می‌طلبد. وی افزود: نکته دیگری که از اهمیت خاصی برخوردار است اختصاص تسهیلات به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان موتورسیکلت‌های انژکتوری است. این درحالی است که مصرف‌کنندگان موتورسیکلت از قشر ضعیف جامعه بوده و توان خرید این نوع موتورسیکلت‌ها را ندارند و به طورقطع به دلیل نداشتن توانایی مالی رغبتی به خرید اینگونه موتورسیکلت‌ها را نخواهند داشت و به اجبار خرید و استفاده از موتورسیکلت‌های دست دوم و فرسوده بیش از پیش افزایش خواهد یافت و به دنبال آن افزایش ۲ برابری آلودگی را شاهد خواهیم بود، از این‌رو چنانچه هدف مسئولان از این تصمیمات، کاهش آلایندگی است با سیاست در پیش گرفته شده به هیچ عنوان به اهداف مورد نظر نخواهیم رسید. ضیاءمقدم گفت: بحث آلودگی هوا به عوامل زیادی بستگی دارد که می‌توان به فرسودگی ناوگان عمومی مانند خودروها، اتوبوس و همچنین کامیون‌ها و نداشتن کیفیت مناسب بنزین و کارخانه‌های ایجادکننده آلایندگی‌های زیست‌محیطی اشاره کرد و تنها بحث موتورسیکلت‌های کاربراتوری مطرح نیست بنابراین باید تمامی عواملی که در آلودگی هوا دخیل هستند، اصلاح شود. درصورتی که بحث جایگزینی موتورهای انژکتوری با کاربراتوری مطرح می‌شود باید در این زمینه به طور مناسب برنامه‌ریزی انجام شود.
درد دل تولیدکنندگان موتورسیکلت شنیده شود
در همین حال رییس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه اظهار کرد: مسئله آلودگی هوا و تاثیراتی که بر انسان‌ها و محیط‌زیست می‌گذارد بر کسی پوشیده نیست اما تمامی اقدامات مرتبط با توقف تولید موتورهای کاربراتوری در کشور باید به‌طور کارشناسانه انجام شود و برنامه‌ریزی دقیقی درباره این موضوع انجام شود. ‌محمدخادم منصوری ادامه داد: در یکی از کارخانه‌های تولید موتور کاربراتوری حدود ۵۰۰ نیروی‌انسانی مشغول به فعالیت هستند؛ بنابراین تصمیم‌گیری درباره توقیف تولید این دسته از موتورها تصمیم مهمی به شمار می‌رود. از این‌رو باید صحبت‌های تولیدکنندگان این حوزه شنیده شود زیرا سرمایه‌گذاری که در قبال گذاشتن پول در بانک به انجام یک کار تولیدی پرداخته، نباید متحمل ضرر و زیان شود. خادم منصوری معتقد است: موتورهای انژکتوری برای مقابله با آلودگی هوا تولیدات خوبی به شمار می‌روند اما مسئله اینجاست که کارشناسان نباید عجولانه تصمیم بگیرند بلکه باید تمامی اقدامات در راستای توقف تولیدات موتورهای کاربراتوری و جایگزینی آنها با موتورهای انژکتوری حساب شده باشد. براساس این گزارش، طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های انژکتوری و برقی به جای موتورسیکلت‌های کاربراتوری یکی از اقداماتی است که به منظور کاهش آلودگی هوا درنظر گرفته شده است. این تصمیم درحالی مطرح می‌شود که تولیدکنندگان موتورسیکلت در کشور خواهان این هستند که صحبت‌ها و گفته‌های آنها در راستای اتخاذ این تصمیم شنیده شود و اگر قرار بر این است که این تصمیم اجرایی شود باید در این باره برنامه‌ریزی هوشمندانه و دقیقی اتخاذ شود تا تولیدکنندگان موتورسیکلت متحمل ضرر و زیان نشوند.

منبع: صمت

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد