رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=4980

انعقاد دو قرار داد جدید رنو با ایران خودرو و سایپا

مدیر خاورمیانه رنو و شرکت رنو پارس از دو برنامه جدا گانه رنو با ایران خودرو و سایپا خبر داد و گفت: به زودی رنو با دو خودروساز بزرگ ایرانی قراردادهایی را به امضا خواهد رساند.

طی چند هفته اخیر افزایش همکاری ایران خودرو با پژو و همچنین برخی اخبار از قرار داد همکاری مشترک رنو با سایپا سبب به وجود آمدن شایعاتی از قطع همکاری ایران خودرو با رنو شده است اما پیمان کارگر مدیر خاورمیانه رنو و همچنین مدیر عامل رنو ایران گفت از دو برنامه جدا گانه با ایران خودرو و سایپا خبرداد.

او گفت: ما دو همکاری مشترک با قرار داد هایی به صورت جدا گانه با سایپا و ایران خودرو منعقد خواهیم کرد. ابتدا با سایپا قرار داد را نهایی می کنیم و پس از آن به سراغ نهایی شدن قرار داد با ایران خودرو خواهیم رفت.

کارگر افزود: بر اساس برنامه ریزی جدید رنو، نوع همکاری ما با ایران خودرو و سایپا تغییر می کند به طوری که دو سرمایه گذاری مشترک جداگانه را با ایران خودرو و سایپا شکل خواهیم داد که این سرمایه‌گذاری مشترک در قالب یک جوینت ونچر با ایران خودرو و یک جوینت ونچر با سایپا خواهد بود.

وی درباره قرار داد با سایپا گفت: رنو در همکاری مشترک جدید ۶۰ درصد و سایپا ۴۰ درصد سهم دارد با این روش مدیریت فروش، خدمات پس از فروش و تولید با ما خواهد بود اینگونه مطمئن می شویم که می توانیم به مشتریان به بهترین روش خدمات بدهیم تا از ما راضی باشند و کیفیت را در بهترین شکل حفظ کنیم البته هنوز در حال کار بر روی جزئیات قرار داد هستیم.

وی درباره احتمال خرید شرکت بن رو نیز توضیح داد: بن رو هم یکی از شرکت هایی است که باز دید کردیم و برای تولید زیر نظر داریم به هر حال همانطور که گفتم قصد ما انتخاب یک سایت جدید در سایپا برای قرار داد جدید همکاری مشترکمان است همکاری با پارس خودرو البته در قالب مدل های فعلی ادامه خواهد داشت ولی برای محصولات جدید با سایپا احتمال دارد سایت دیگری انتخاب شود.

وی ادامه داد: برنامه داریم مجموعه خودروهایی که بر روی پلت فرم جدید کلاس B رنو با نام ۵۲ تولید می شود را با سایپاتولید کنیم. محصولاتی که قرار است در سایپا تولید شوند هنوز در حال طراحی هستند و تولیدات این خودرو ها در سایپا همزمان با سایت های دیگر رنو رخ خواهد داد.

کنایه کارگر به قرارداد پژو
او گفت: ما مانند باقی خودروسازان خارجی دیگر قرار نیست محصولات تاریخ گذشته و قدیمی به ایران بدهیم بلکه از این به بعد محصولاتی را که با ایران خودرو و سایپا تولید خواهیم کرد جدید ترین محصولات رنو خواهد بود که بسیاری از آن ها در حال طراحی هستند پلت فرم ۵۲ پلت فرمی است که جایگزین پلت فرم ایکس نود که متعلق به تندر ۹۰ است در رنو شده است. یکی از محصولات این کلاس مدل آینده داستر است که در حال طراحی است و قرار است در سایپا تولید شود.

پیمان کارگر درباره قرار داد رنو با ایران خودرو گفت :در ایران خودرو قرار است پلت فرم کلاس سی رنو را تولید کنیم محصولات این کلاس هم اکنون در رنو در حال طراحی است . قرار داد جدید ما مانند دیگران نیست که محصولات چند سال پیش خود را به ایران خودرو می دهند موضوع قرار داد ایران خودرو و رنو محصولاتی است که در رنو در حال طراحی است . البته در کنار این محصولات مدل های کیلیو و کپچر هم در ایران خودرو تولید خواهند شد.

قطعا فرمول همکاری مشترک مانند قرار داد پژو نیست که همکاری به صورت پنچاه پنجاه باشد. نمی شود برای یک آش دو آشپز داشت در این همکاری بخشی را رنو مدیریت می کند و بخش دیگری را ایران خودرو، فعلا بیش از این نمی توان درباره این قرار داد اطلاعات بدهم چرا که سخت بر روی این قرار داد در حال کار هستیم.

وی درباره آینده رنو پارس هم گفت: فعلا دو سناریو در ذهن داریم سناریو اول این است که سهام ایران خودرو و سایپا در رنو پارس به حدود ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت و رنو پارس پایگاه مهندسی طراحی و مدیریت رنو در ایران خواهد شد. برنامه داخلی سازی، ارتقا قطعه سازان و همکاری با قطعه سازان ایران و وصل کردن این شرکت ها به شبکه جهانی رنو و تامین بخشی از نیازهای رنو از طریق ایران از دیگر کارهای رنو پارس است.

این شرکت باید از نظر مهندسی به شدت قوی شود مهندسی و مدیریت تولید موتور و گیربکس رنو در ایران هم بر عهده رنو پارس است. بخش طراحی رنو هم در رنو پارس فعال می شود تا بتواند اگر مثلا خواست روی پلت فرم کوئید یک خودرو سدان برای بازار ایران طراحی کند بتواند. در سناریو دوم هم همین برنامه را در ذهن داریم با این تفاوت که سهام رنو پارس تماما در اختیار رنو باشد.

نقشه رنو برای خرید برخی خودروسازان ایرانی
کارگر درباره احتمال تولید مستقیم رنو در ایران هم گفت: ما هم اکنون به غیر از کرمان خودرو از سایت های تولیدی دیگر خودرو در ایران هم بازدید کرده ایم همانطور که گفتم برای تولید برخی خودرو ها اگر لازم باشد میل داریم مستقیما وارد عمل شویم و اگر محصولی را ایران خوردو و سایپا نخواستند خودمان در ایران تولید کنیم برای همین احتیاج به سایت تولید خودرو در ایران داریم.

وی درباره قرار داد ایران خودرو و پژو گفت: من نمی توانم درباره رقیب خود نظر بدهم ولی ما در بازار های جهانی با پژو رقابت داریم شما نگاه کنید در آن بازار کدام یک برنده هستیم پژو در چند سال اخیر چند محصول جدید ارائه داده و رنو چند محصول ارائه داده است در بازار های مشترک خارج اروپا وضعیت رقابت چگونه بوده است. ما به خودمان اعتماد داریم. همانگونه که در جهان با پژو رقابت کردیم در ایران هم رقابت می کنیم ما از باز شدن بازار ایران استقبال می کنیم رقابتی شدن بازار به ما انگیزه می دهد.

وی در پاسح به این سوال که پژو در قرار داد جدیدش با ایران خودرو قرار است ۳۰ درصد محصولات تولیدی از ایران را صادر کند شما در زمینه صادرات چگونه عمل می کنید؟ گفت: ما می خواهیم ایران را پایگاه تولیدی رنو در خاورمیانه کنیم به خاطر صادرات به کشورهای خاورمیانه ما محصولاتی را در ایران تولید می کنیم که همه جدید ترین مدل ها رنو برای بازار خاورمیانه باشند چون نمی توانیم مثلا تندر ۹۰ را به امارات و قطر صادر کنیم اما داستر جدید، کپچر و کلیو را می توانیم از طریق ایران به خاورمیانه صادر کنیم.

او افزود: بازار خاورمانیه رنو کمی با خاورمیانه جغرافیایی فرق دارد کشورهای شمال آفریقا در تقسیم بندی خاورمیانه رنو نیستند البته مصر در این بین موردی خاص است. از نظر رنو خاورمیانه بحرین، قطر، امارات، عمان، عربستان، یمن، عراق، اردن، لبنان، سوریه و مصر است که نیاز این کشورها توسط ایران تامین خواهند شد البته سوریه به دلیل شرایط جنگی فعلا در برنامه نیست.

کارگر گفت: بازار خاورمیانه بدون در نظر گرفتن ایران، سالیانه یک میلیون ۵۰۰ هزار دستگاه کشش دارد ایران هم به تنهایی هم اکنون همین مقدار و در چند سال آینده یک میلیون ۸۰۰ هزار دستگاه کشش داشته باشد که تا سال ۲۰۲۰ فکر می‌کنیم برای بازار ایران تا دو میلیون خودرو تقاضا نیز به وجود آید.

او افزود: برای بازار خاورماینه رنو سیمبل، داستر، کوئید، کپچر، کیلیو عرضه خواهیم کرد و اگر مگان در ایران تولید شود مگان از طریق ایران تامین خواهد شد برای بازار عراق هم تندر ۹۰ از ایران صادر خواهد شد.

فولکس با رنو نمی‌تواند رقابت کند
کارگر در مورد احتمال ورود فولگس‌واگن به ایران خاطر نشان کرد: مانند پژو ما با فولکس واگن هم رقابت می کنیم نکته مهم این است که ارزان ترین خودرو های فولکس واگن هم در ایران گران تمام می شوند حتی خودرو های برند اشکودا هم در ارزان ترین مدل ها از نظر قیمت و کیفیت قادر به رقابت با محصولات رنو نیستند. چرا که ارزان ترین مدل های اشکودا در کلاس های مشابه از محصولات رنو گران تر تمام می شوند. در هر حال شما به بازار های جهانی نگاه کنید در بازار الجزایر رنو ۳۲ درصد بازار و در مراکش ۳۸ درصد بازار را در اختیار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چه خودرو سازانی را رقیب اصلی خود در ایران می بینید گفت: ما برخی از خودرو سازن ژاپنی و کره ای را اصلی ترین رقبای خود در بازار ایران می بینیم دلیل این امر هم تنوع در تولیدات این شرکت ها و قیمت های مناسب این شرکت ها برای بازار ایران است. اما من فکر می کنم با توجه به تنوع تولیدات رنو و قیمت مناسب تر، ما می توانیم اصلی ترین شریک استراتژیک صنعت خودرو ایران باشیم.

وی درباره خرید بخشی از مگاموتور توضیح داد: یکی از بخش های مهم سرمایه گذاری مستقیم رنو در ایران در زمینه تولید موتور است. ما هم اکنون با سایپا در حال مذاکره هستیم تا کارخانه مگا دو رو بخریم تا از تولیدات این کارخانه موتورسازی برای تولیدات رنو در ایران استفاده شود. همانطور که گفتم ما می خواهیم موتورهای خود را به طور مستقیم در ایران تولید کنیم چون باید در این بخش به داخلی سازی بالایی دست پیدا کنیم باید بتوانیم نیاز ایران را تامین کنیم و اگر توانستیم به رنو هم صادرات انجام بدهیم برای همین می خواهیم کارخانه شمالی مگا موتور را بخریم.

منبع: اقتصادنیوز

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد