رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=4956

تلاش چین برای بقا در بازار خودرو دیار پارس

خودروسازان بزرگ چینی با لغو تحریم های هسته ای به تغییر استراتژی در بازار خودرو ایران روی آورده اند و به نظر می رسد نه تنها قصد ندارند این بازار را ترک کنند بلکه برنامه ریزی کرده اند در کنار شرکای جدید تجاری خودروسازان ایرانی، به فعالیت خود در کشورمان ادامه دهند.

در دوران تحریم و در غیاب خودروهای وارداتی خودروهای چینی که در مورد کیفیت آنها حرف و حدیث بسیار است، روزگار را به خوشی سپری می‌کردند. راه برای ورود رقیب بسته بود و ایرانی‌هایی که تمکن مالی داشتند، برای داشتن یک خودروی مناسب، چینی‌ها را در اولویت خرید قرار می‌دادند، اما حالا با اجرای برجام و به دنبال آن ایجاد زمینه برای ورود خودروهای غربی و همچنین انعقاد قراردادهایی مانند قرارداد ۴۰۰ میلیون یورویی ایران خودرو با پژوی فرانسه ظاهرا چینی نازک تنهایی خودروهای چینی ترک‌هایی برداشته است، البته ورود رقیب غربی تنها معضل موجود در بازار خودروهای چینی نیست، در سال ۹۴ به طور کلی تولید خودرو در کشور کاهش یافته و این کاهش دامن‌گیر خودروسازان چینی هم هست.

کرمان موتور، مدیران خودرو، راین خودرو، دیار خودرو و حتی گروه بهمن شرکت هایی هستند که در میان ۱۰ شرکت تولیدکننده خودروهای سواری در کشور، خودروهای سواری چینی را تولید کرده اند. روند فعالیت این دو در سال گذشته و امسال چگونه بوده است؟

تاکتیک مدیران خودرو
مدیران خودرو در ۱۰ ماهه اول سال ۹۳، ۴۱ هزار و ۵۷۴ دستگاه خودروی چینی ساخته بود. این خودروهای ساخته شده هفت مدل گوناگون از ام‌وی‌ام را تشکیل می‌داده‌اند. در ۱۰ ماهه اول سال ۹۴ تولیدات این شرکت به ۲۵ هزار و ۵۸۵ دستگاه کاهش یافته است. این اعداد نشانگر افتی ۳۸٫۵ درصدی است. البته در سال ۹۴ تیگو۵ به عنوان محصولی جدید به انواع مدل‌های ام‌وی‌ام ساخته شده در این شرکت اضافه شد و مدیران‌خودرو در سایت خود این محصول را پرفروش‌ترین خودرو در چین در سال ۲۰۱۵ معرفی کرده است.

اوضاع خوب کرمان موتور
کرمان موتور، اما ظاهرا از شرکت همتای خود حال و روز بهتری دارد. این شرکت در ۱۰ ماهه اول امسال ۳۵ هزار و ۱۹۱ دستگاه خودروی چینی تولید کرده که در مقایسه با همین بازه زمانی در سال ۹۳ افزایشی ۱٫۶ درصدی داشته است. تولید این شرکت در سال گذشته ۳۴ هزار و ۶۴۴ دستگاه بود. محصولات این شرکت در سال گذشته شامل دو نوع لیفان ۶۲۰cc1800 و ۶۰X و دو نوع جک J5 و S5 می‌شد، البته نکته قابل توجه اینجاست که کرمان موتور نیز در تولید این دو مدل لیفان مذکور و جک J5 با کاهش تعداد تولیدات نسبت به سال گذشته رو‌به‌رو بوده است و رشد تولیدی آن در ۱۰ ماه نخست امسال مربوط به افزایش تولید خودروی جک S5 می‌شود. تولید جک S5 از ۸ دستگاه در ۱۰ ماه اولیه پارسال به ۱۲ هزار و ۸۲۹ دستگاه در همین بازه زمانی در سال ۹۴ رسیده است. همچنین کرمان موتور در سال جاری موفق شده دو محصول جدید به نام‌های لیفان ۸۲۰ و لیفان X50 را به تولیدات خود اضافه کند. افزایش تولید جک S5 و همچنین ورود دو مدل جدید لیفان به افزایش بهره‌وری کرمان‌موتور در سالی که اوضاع تولید خودرو چندان به سامان نبوده، انجامیده است.

ام‌وی‌ام X33 مدیران خودرو با مزایای ویژه
در میانه این ارقام نزولی تولیدات داخلی، مدیران خودرو به منظور جذب مشتری، مزایای ویژه‌ای برای طرفداران خودروهای چینی قائل شده است که براساس آنها کسانی که تا پایان سال ۹۴ ام‌وی‌ام X33 را به صورت نقدی خریداری کنند، یک کارت بنزین دومیلیون تومانی هدیه می‌گیرند. در خرید اقساطی نیز به شرط پرداخت اقساط در حداقل زمان (۹ ماه) هیچ بهره‌ای از خریدار گرفته نمی‌شود. ۱۵۰ گوشی موبایل آی‌فون‌شش هدیه دیگری است که به قید قرعه به خریداران داده می‌شود، ۱۰۰ نفر از خریداران اولیه هم یک بسته شامل یک عدد چمدان لوکس، بلندگوی بلوتوثی و چادر مسافرتی دریافت می‌کنند. این شرکت همچنین هزینه یک سال سرویس، تعمیر و نگهداری ام‌وی‌ام‌های خریداری شده تا پایان سال ۹۴ را تقبل می‌کند.

منبع: اقتصادنیوز

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد