رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=4513

تولید صنعتی قطعات؛ دستاورد برگزاری نمایشگاه‌ های تخصصی

دومین نمایشگاه موتورسیکلت، قطعات، لوازم یدکی، موتورهای برقی، هیبریدی و تجهیزات وابسته (ایران رایدکس) از ۲۹ دی تا ۲ بهمن کار خود را با حضور حدود ۱۸ شرکت خارجی در ضلع جنوبی محل نمایشگاه‌های مصلای تهران آغاز کرده است.

مکانی که به لحاظ امکانات برای چنین نمایشگاهی مناسب نبود و آلودگی صوتی ایجاد شده به‌وسیله سیستم‌های گرمایشی، شنیدن صداها را با مشکل مواجه کرده بود. بسیاری از بازدیدکنندگان این نمایشگاه معتقد بودند علت استقبال محدود از این نمایشگاه از سوی تولیدکنندگان و نیز بازدیدکنندگان به همین امر برمی‌گردد. شرایطی که باعث شده به گفته مسئولان اتحادیه تولیدکنندگان موتورسیکلت، سومین نمایشگاه بین‌المللی رایدکس اردیبهشت سال آینده در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شود.
نمایشگاه تخصصی بستری برای روزآمدی
دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت با اشاره به وضعیت صنعت موتورسیکلت گفت: با توجه به گردش مالی سالانه این صنعت و کمکی که به چرخه اقتصادی کشور می‌کند، نمی‌توان صنعت موتورسیکلت را صنعت کوچکی دانست و آن را نادیده گرفت. در همین حال برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، بستری است که وضعیت این صنعت را به بهترین شکل نشان خواهد داد. بهمن ضیاءمقدم افزود: تولیدکنندگان باید به این فرهنگ برسند که در نمایشگاه‌ها حضور فعال داشته باشند، چراکه هرچه نمایشگاه‌ها بزرگتر برگزار شوند، عرضه محصولات جدید می‌تواند نگاه منفی که نسبت به محصولات داخلی وجود دارد را از بین ببرد. وی همچنین تصریح کرد: در سال‌های اخیر این صنعت تغییر اساسی داشته و خود تولیدکنندگان به این نتیجه رسیده‌اند با استفاده از فناوری نوین در ساخت، آلایندگی‌های موتورسیکلت را کاهش دهند. ضیاءمقدم ضمن اشاره به کارکرد نمایشگاه‌ها بیان کرد: یکی از راهکارهای توسعه و روزآمدی محصولات، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی است، چراکه در چنین نمایشگاه‌هایی صنعت و به دنبال آن توانمندی‌های صنعت موتورسیکلت به خوبی دیده می‌شود. وی اظهار کرد: ضعف نمایشگاه بین‌المللی ایران رایدکس، مربوط به امکانات محل نمایشگاه بود که برای رفع این مشکل در تلاش هستیم با برگزاری نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران این امر محقق شود. این در حالی لست که برچیده شدن تحریم‌ها فرصتی خواهد بود تا بخش بین‌الملل این نمایشگاه پویاتر باشد.
تبلیغات گسترده ضرورت برگزاری
در همین حال مدیرعامل گروه تولیدی صنعتی پارس فلز گفت: نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته تخصصی‌تر برگزار شده، البته مکان نمایشگاه در شأن چنین صنعتی نبود زیرا صنعت موتورسیکلت در ایران صنعت بزرگی است. یدالله حاج‌غفاری ادامه داد: غرفه‌داران چینی تنها برای فروش آمده‌اند و این در حالی است که تولیدکنندگان ایرانی به لحاظ قیمت‌ها، توان رقابت با چینی‌ها را ندارند اما اگر از کشورهای اروپایی برای شرکت در نمایشگاه دعوت شود، این فرصت برای قطعه‌ساز فراهم می‌شود که به تولید قطعات در شکل صنعتی بپردازند زیرا این امر برای اروپاییان صرفه اقتصادی دارد.
حضور عراق و افغانستان در رایدکس
همچنین رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت گفت: نمایشگاه در کل رضایت‌بخش بود و ضعف نمایشگاه تنها در مکان برگزاری آن است که باید به محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران منتقل شود. ماشاا… قاسمی‌نژاد افزود: انتظار بیشتری بود که نمایشگاه از سوی بازدیدکنندگان تخصصی مورداستقبال قرار گیرد که شاید علت نبود استقبال نیز به مکان آن برمی‌گردد. وی درنهایت به بازدیدهای تک‌نفره از سوی اتباع عراقی و افغانستانی اشاره کرد و گفت: باید تبلیغات و اطلاع‌رسانی بیشتر باشد تا شاهد حضور بازدیدکنندگان باشیم.
استفاده از قطعات چینی
در ادامه مدیرعامل شرکت صنعت موتور شکوهیه عنوان کرد: نمایشگاه نوپاست و شروع خوبی داشته اما بخش بین‌الملل ضعیف است زیرا تبلیغاتی که باید شود و در سطحی که باید باشد، انجام نشده است. ناصر مرتضایی افزود: بازدیدکننده داخلی برای بازدید از مدل‌های جدید و خرید اما غرفه‌های بخش بین‌الملل برای فروش آمده بودند زیرا ۷۰درصد محصولات ایران وارداتی از کشور چین است. وی گفت: ۵۰ درصد قطعات موتورسیکلت ساخت داخل است اما متاسفانه شرکت‌هایی هستند که تا ۷۰ درصد از قطعات چینی برای تولیدات خود استفاده می‌کنند.
قطعه چینی، کپی محصول ایرانی
در همین حال مدیر بازرگانی شرکت میهن یدک گرمسار که تولیدکننده‌ای با ۳۰ سال سابقه فعالیت است،گفت: میهن یدک گرمسار قطعات برقی و الکترونیکی موتورسیکلت تولید می‌کند و به ارمنستان نیز صادرات دارد و در همین حال در حال مذاکره با افغانستان و عراق نیز است. محمد میهن‌دوست تصریح کرد: واقعیت این است که جایگاه صنعت موتورسیکلت کشور در شأن این صنعت نیست زیرا صنعتگران ایرانی بسیار توانمند هستند اما برخی مشکلات توان حرکت و توسعه را از آنها گرفته است. این در حالی است که ظرفیت رقابت‌پذیری بالایی در قطعه‌سازی کشور به ویژه در بحث موتورسیکلت وجود دارد اما متاسفانه بیشتر قطعات چینی است. این مخترع در حوزه قطعه‌سازی اظهارکرد: شرکت میهن‌یدک گرمسار با ۱۰ عدد گواهی ثبت اختراع و ایده‌های نو حرف بسیاری برای گفتن دارد و حتی این ادعا را دارد بسیاری از قطعاتی که در بازار ایران وجود دارد، مانند محصولات این شرکت است که چینی‌ها اقدام به کپی از روی آنها کرده‌اند. میهن‌دوست گفت: تنها راه رقابت با این هجمه در بازار واردات، ایده‌های جدید است و برگزاری نمایشگاه با تمام کاستی‌ها این بستر را برای صنعتگر مهیا می‌کند تا با فناوری‌های جدید آشنا شود و سطح محصولات خود را ارتقا بخشد. بنابر این گزارش، به نظر می‌رسد صنعت موتورسیکلت با چالش‌های بسیاری در بحث مجری و متولی خود دست به گریبان است و توجه نداشتن به این صنعت، آن را به واردکننده‌ای صرف تبدیل کرده است که حتی ترجیح سازنده ایرانی به جای اعتماد و استفاده از محصولات داخل بر این است که از کالاهای وارداتی استفاده کند. این بحث با ورود موتورهای هندی وارد فاز جدیدی از مشکلات می‌شود که ضرورت توجه به این صنعت را می‌رساند.

منبع: صمت

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد