رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=4917

اما و اگر های جایگزینی موتورسیکلت های انژکتوری به جای کاربراتوری

جایگزینی موتورسیکلت‌های انژکتوری با موتورسیکلت‌های کاربراتوری که از سال آینده در دستور کار قرار گرفته، اما و اگرهایی به همراه دارد که مهم‌ترین آنها در دسترس نبودن دانش فنی تولید انجین موتورسیکلت انژکتوری است.

اما با این حال فعالان این حوزه معتقدند علاوه بر دانش فنی، نبود منابع و تامین مالی نیز چالش جدی در مسیر نوسازی موتورسیکلت‌ها است. بهمن ضیاءمقدم، دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در گفت‌وگو با صمت گفت: مسئله جایگزینی موتورسیکلت‌های انژکتوری و برقی با موتورسیکلت‌های کاربراتوری موضوع امروز نیست بلکه در سال‌های پیش نیز این موضوع همواره مطرح و انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت پیگیر آن بوده است. وی افزود: سختگیری‌هایی که در بحث آلایندگی‌ها از سوی سازمان ملی استاندارد و محیط‌زیست وجود داشت و فشاری که به تولیدکنندگان موتورسیکلت وارد شد، به تولیدکنندگان چینی منعکس کردیم، به طوری که درحال‌حاضر آنها نیز به این نتیجه رسیده‌اند که موتورسیکلت‌هایی (انجین) عرضه کنند که استاندارهای اجباری در زمینه کیفیت ایران را تامین کنند. در همین حال ناصر مرتضایی، مدیرعامل شرکت شکوهیه قم تولیدکننده موتورسیکلت نیز در گفت‌وگو با صمت گفت: عنوان می‌شود آلایندگی موتورسیکلت ۱۰ برابر یک خودرو است در این شرایط باید پرسید چگونه ممکن است یک موتورسیکلت ۱۲۵ سی‌سی در مقابل یک خودروی ۱۳۰۰ تا ۱۶۰۰ سی‌سی این میزان آلودگی داشته باشد؟
هزینه‌بر بودن کسب دانش فنی موتورسیکلت انژکتوری
ضیاءمقدم، دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در ادامه درباره جایگزینی موتورسیکلت‌های کاربراتوری با انژکتوری تصریح کرد: امروز که بحث موتورسیکلت‌های انژکتوری پیش آمده نباید تنها از یک منظر موضوع را بررسی کرد زیرا با یک تغییر، آلودگی هوای تهران برطرف نمی‌شود. وی ادامه داد: نیاز است همه موارد کنار هم دیده شود زیرا در کنار یکدیگر قرار گرفتن چند موضوع، منجر به ایجاد چنین مشکلاتی شده و از نحوه سوخت خانگی گرفته تا فرسودگی ناوگان عمومی شهر و مهم‌تر از همه نظارت بر کنترل خودروها و موتورسیکلت‌ها که بعد از تولید وارد چرخه مصرف شده‌اند، از عوامل موثر بر آلودگی هوا به شمار می‌روند. ضیاءمقدم گفت: درحال‌حاضر هیچ الزامی درباره تغییر کاتالیست در خودرو و موتورسیکلت وجود ندارد و معاینه‌های فنی نیز جدی گرفته نمی‌شود از سوی دیگر، حساس بودن روی این مسئله، از جانب کارشناسان معاینات فنی که باید انجام شود نیز وجود ندارد. دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اظهار کرد: موتورسیکلت با داشتن تمام استانداردهای اجباری از خط تولید خارج می‌شود و به محض رسیدن به دست مصرف‌کننده شاهد اعمال تغییراتی روی محصول نهایی هستیم. در این شرایط مقصر تولیدکننده نیست بلکه باید نظارتی در امر مصرف وجود داشته باشد که این بحث، یک عزم ملی می‌خواهد تا تمام ارگان‌های ذی ربط، منجر به وقوع انقلابی در این مسئله شوند. وی به زمانبر بودن تعویض و جایگزینی موتورسیکلت‌های قدیمی با انژکتوری اشاره کرد و گفت: بر اساس اظهارات کارشناسان درحال‌حاضر ۱۰ میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در حال تردد است که تعویض و جایگزینی آنها در طول یک سال با مشکلاتی همراه بوده و پیش‌بینی‌ها حاکی از زمانبر بودن این موضوع است. او همچنین با اشاره به تامین نبودن منابع مورد نیاز این طرح نیز اظهار کرد: تنها مانع موجود، منبع تامین مالی این طرح است که به‌ویژه برای موتورسیکلت‌های زیر حجم ۲۰۰ سی‌سی وجود ندارد. دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت گفت: اگر به پیشنهادها و نظرات کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت موتورسیکلت توجهی نشود، به‌طور قطع مشکلات دیگری مانند تعطیلی کارخانه‌ها به وجود خواهد آمد. وی به چالش‌های دیگر این طرح نیز اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان داخلی موتورسیکلت با انجمن صنعت موتورسیکلت و وزارت صنعت، معدن و تجارت جلساتی در این زمینه برگزار کرده‌اند که در مرحله پژوهش و تولید نمونه‌های اولیه (تولیدکننده داخلی) قرار دارد اما درحال‌حاضر تنها منبع و مرجع ایران برای تامین قطعات چین است که این کشور نیز هنوز به آمادگی لازم برای برای تولید انجین موتورسیکلت‌های انژکتوری دست نیافته است. و در همین راستا مرتضایی مدیرعامل شرکت صنعتی تولیدی شکوهیه قم نیز در این‌باره توضیح داد: به تولیدکنندگان داخلی فرصتی داده شد تا موتورسیکلت‌های خود را تبدیل به انژکتوری کنند، این در حالی است که کشور چین هنوز موفق به عرضه این نوع موتورسیکلت‌ها نشده، زیرا ایران واردکننده انجین از این کشور است. وی افزود: دانش فنی این نوع موتورسیکلت‌ها در اختیار اروپاییان است و آنها با قیمت‌های بسیار بالایی مبادرت به عرضه آن می‌کنند که با این وضعیت در نهایت باید دید که آیا این قیمت‌ها برای مصرف‌کننده داخلی توجیه‌پذیر است یا خیر؟
مشکلات حذف یکباره موتورسیکلت کاربراتوری
دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اظهار امیدواری کرد: با برداشتن تحریم‌ها و مسئله برجام امیدواریم بتوانیم با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کرده و منابع مورد نیاز این طرح را تهیه کنیم.
وی گفت: اجرایی شدن این طرح از ابتدای سال آینده منجر به تعطیلی کارخانه‌های موتورسیکلت کاربراتوری می‌شود و تنها یک یا ۲درصد موتورسیکلت‌ها انژکتوری خواهند بود که بیشتر آنها نیز نشان(برند)های اروپایی هستند، در همین حال نشان(برند)هایی آسیایی نیز در چند مدل متعلق به مالزی و هندوستان هستند که می‌توانیم با آنها همکاری داشته باشیم. ضیاءمقدم در پایان گفت: با پیش‌بینی‌های جدول زمانبندی که انجمن صنعت موتورسیکلت به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه داده حداکثر تا ۳ سال آینده همه محصول‌های کارخانه‌های موتورسیکلت، انژکتوری خواهد شد.
مرتضایی نیز به دانش فنی داخلی قطعه‌سازان برای ساخت این نوع موتورسیکلت اشاره کرد و گفت: در حال پژوهش هستیم و در جلسه‌هایی که در انجمن و سندیکاها با قطعه‌سازان و تولیدکنندگان گذاشته می‌شود نیز این درخواست‌ها ارائه شده اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. وی تصریح کرد: حذف یکباره موتورسیکلت‌های کاربراتوری باعث ایجاد خلأ در سیستم حمل‌ونقل خواهد شد و مشکلاتی نظیر بیکاری و مسائل اقتصادی، برای کارخانه‌ها و مردم به وجود می‌آورد. براساس سخنانی که دست‌اندرکاران صنعت موتورسیکلت در حذف موتورسیکلت‌های کاربراتوری و جایگزینی آن با موتورسیکلت‌های انژکتوری بدان اشاره کردند و البته نکته مهمی نیز در این روند به شمار می‌رود، در اختیار نداشتن دانش فنی این نوع انجین‌هاست. زیرا ایران واردکننده انجین از چین است و چین نیز هنوز به دانش انجین موتورسیکلت‌های انژکتوری دست نیافته است. حال با وجود چنین چالشی باید دید آیا جایگزینی موتورسیکلت‌های انژکتوری در سال آینده تا چه اندازه قابلیت اجرایی خواهد داشت.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد