رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=4932

در ۱۰ ماهه اول امسال خودروسازان چه کردند؟

امسال تولید خودروی سواری در ایران نسبت به سال قبل کاهش یافته است؛ این را آمارهایی می‌گویند که میزان تولید ۱۰ امسال را نسبت به سال مدت مشابه گذشته نزولی نشان می‌دهند. اما به هر حال خانواده خودروساز ایران با اعضای ده‌گانه خود امسال نیز مجموعه‌ای از محصولات سواری را به تولید رسانده که گزارشی از انواع این تولیدات به شرح زیر روایت می‌شود.

آمارهای منتشر شده توسط دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد ایران‌خودرو با ۵۳ سال فعالیت بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده خودرو در تهران و چهار استان دیگر است که در ۱۰ ماهه اول امسال ۳۸۷ هزار و ۵۸۰ دستگاه خودروی سواری در هفت مدل تولید کرد.

بیشترین تعداد سواری‌های تولید شده در ایران خودروی تهران مربوط به پژو ۲۰۶ با تعداد ۸۵ هزار و ۱۶ عدد است. بیشترین تولید ایران خودرو در خراسان، پژو ۴۰۵ بوده که تعداد ۴۶ هزار و ۱۱۳ دستگاه پژو تولید کرده است. در ایران خودروی تهران پس از پژوی ۲۰۶، سمند، پژوی ۴۰۵، پژوی پارس، تندر۹۰، دنا، رانا و نهایتا دانگ‌فنگ در رده‌های پایین‌تر تولید قرار دارند. ایران خودروی خراسان نیز علاوه بر پژوی ۴۰۵، پژوی پارس، سوزوکی و هایما تولید کرده است.

ایران خودرو در فارس، تبریز و مازندران در تولید خودروی سواری تک‌محصول بود؛ ایران خودروی تبریز پنج هزار و ۷۸۷ دستگاه سمند، ایران خودروی مازندران ۱۹ هزار و ۷۹۷ دستگاه پژو پارس و ایران خودروی فارس ۱۱ هزار و ۹۲ دستگاه پژوی پارس تولید کرده‌اند.

پراید بیشترین محصول سایپا
سایپا امسال چهل و نهمین سال فعالیت خود را سپری می‌کند و تولید خود را علاوه بر تهران در آذربایجان نیز توسعه داده است. سایپا در ۱۰ ماهه اول امسال در تهران ۹۳ هزار و ۶۴۷ خودرو تولید کرده که بیشترین تعداد این تولیدات، مربوط به پراید با ۷۱ هزار و ۸۶۸ دستگاه بوده است. دیگر تولیدات سواری ۱۰ ماهه اول امسال سایپا شامل سراتو، برلیانس و تیبا می‌شود.

پارس‌خودرو هم برلیانس تولید می‌کند
به گزارش اقتصادنیوز، پارس خودرو از ابتدای امسال تا پایان دی ماه ۸۹ هزار و ۱۰۹ خودروی سواری تولید کرده است. برلیانس محصول جدید امسال این شرکت بوده است که به تعداد پنج هزار و ۵۱۱ دستگاه تولید شده، ولی پارس خودرو بیشترین میزان تولید خود را به مونتاژ پراید با تعداد ۵۹ هزار و ۴۹۱ دستگاه اختصاص داده است. همچنین تولید خودروهای B90، B90-cross، قشقایی و محصولات نیسان در این مدت صفر بوده و هیچ نوع از این خودروها تولید نشده است.

کرمان‌موتور، همچنان چینی‌ساز
کرمان‌موتور سازنده خودروهای چینی از ابتدای امسال تا پایان دی ماه، ۳۵ هزار و ۱۹۱ خودروی سواری تولید کرده که بیشترین تعداد آنها به جک S5 با تعداد ۱۲ هزار و ۸۹۲ دستگاه اختصاص دارد.

مدیران، امسال تیگو ۵ را به بازار آورد
دیگر خودروساز متمرکز بر تولید خودروهای چینی در کشور، شرکت مدیران با سابقه فعالیتی ۱۴ ساله است. این شرکت در ۱۰ ماهه اول امسال، ۲۵ هزار و ۵۸۵ نوع خودرو تولید کرده است. تیگو۵ در ۱۰ ماهه نخست امسال به تعداد ۶۱۲ دستگاه تولید شد که البته کم‌تعدادترین محصول مدیران بوده است. این شرکت امسال بیشترین تولید خودروی سواری خود را به ام‌وی‌ام ۳۱۵H با تولید پنج هزار و ۹۷۴ دستگاه از این محصول اختصاص داده است.

آسا بیشترین محصول گروه بهمن
گروه بهمن در ۱۰ ماه ابتدایی امسال، سه هزار و ۲۱۴ خودرو روانه بازار کرده است. مزدا۳، لندمارک و آسا B50 و B50F مجموعه محصولات سواری گروه بهمن هستند و بیشترین تولیدات مربوط به آسا B50 و B50F است و تعداد آن به ۱۵۳۸ دستگاه می‌رسد.

سال خوب خودروی دیار
به گزارش اقتصادنیوز، سازه‌های خودروی دیار سال خوبی را پشت سر گذاشته و رشد قابل توجهی در تولید محصولات خود داشته است. این شرکت در ۱۰ ماهه اول امسال ۱۱۶ خودروی Great wall M4 را برای اولین بار تولید کرده و علاوه بر آن تولید سابرینا را از سه دستگاه در ۱۰ ماه اولیه سال گذشته به ۹۲ دستگاه در همین مدت زمانی در سال جاری رسانده است.

شرکت‌های تک‌محصول
خودروسازان راین و بنیان‌سازان توسعه صنعت خودرو- بن‌خودرو شرکت‌هایی بودند که در سال جاری فقط یک محصول سواری را به مرحله تولید رساندند. خودروی تولید شده راین، ولیکس C30 دنده‌ای Luxury بوده که به تعداد دو هزار و ۲۰۰ دستگاه به تولید رسید و بنیان‌سازان توسعه صنعت خودرو نیز در این مدت زمانی، هزار و ۲۸۰ خودروی S300 تولید کرده است.

در نهایت شرکت خودروسازی مرتب در ۱۰ ماهه اول سال جاری هیچ تولیدی نداشته است.

منبع: اقتصادنیوز

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد