رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=4692

سهم‌خواهی قطعه سازان از بازار بین‌المللی

آیا بازگشت پژو رونق قطعه‌سازی داخلی را به همراه خواهد داشت؟

دانش روزآمد به همراه فناوری جدید باعث خواهد شد تا بازار صنعت قطعه‌سازی روزبه‌روز بزرگتر شود و نگاه متمرکز صنعتگر از بازار داخل فراتر رود، در این شرایط قطعه‌ساز برای فروش قطعات خود از بازار بین‌المللی سهم‌خواهی خواهد کرد.

بازگشت دوباره پژو، شریک فرانسوی صنعت خودرو به ایران این امید را به قطعه‌سازان کشور بازگردانده که با توسعه این صنعت و ورود فناوری‌های روز در کنار خودروهای تولیدی جدید، قطعه‌سازان وارد فاز تازه‌ای از فعالیت خود شوند و صنعت نیمه خفته قطعه‌سازی به روزهای اوج خود بازگردد.
تاکید بر صادرات‌محوری
رضا پاشایی رییس هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور گفت: بدون تردید شرکت فرانسوی پژو با هدف فعال کردن صنعت قطعه‌سازی خود به ایران بازمی‌گردد که این شرایط برای قطعه‌سازان ایرانی نیز فرصت خوبی خواهد بود. وی تصریح کرد: معمولا شرکت‌های خارجی طرف قرارداد خود اقدام به تولید قطعات خودروهای مدل جدید می‌کنند و تا زمانی که قطعات به وسیله کشور مشارکت‌کننده ساخته شود، چند سال از تولید آن مدل خودرو می‌گذرد. پاشایی ادامه داد: ایران دانش و فناوری لازم برای ساخت قطعات جدید را در اختیار دارد اما (تا بازاری نباشد) هیچ مرجع داخلی (نمی‌تواند) از قطعه‌سازان حمایت کند. بر این اساس نوسازی در کارخانه‌های قطعه‌سازی و واردات دستگاه و ماشین‌آلات جدید انجام نمی‌شود.
وی تاکید کرد: تا هنگامی که بستر حمایت‌ها فراهم نباشد و روند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی تغییر نکند با سیستم‌های فرسوده و دانش ۳۰ سال پیش تولید رقابتی نبوده و نمی‌توان انتظار زیادی از فعالان صنعت قطعه داشت. رییس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور گفت: لازم است در قرارداد جدید با خارجی‌ها آنها را ملزم به واردات دانش خود به همراه دستگاه‌ها و فناوری‌ها به ایران کنیم. در این صورت می‌توان امیدوار بود که نتیجه لازم به‌دست آید. وی در ادامه تاکید کرد: باید خودروسازی در ایران و به دنبال آن قطعه‌سازی، صادرات‌محور باشد و این روند تنها در صورتی ممکن خواهد بود که کیفیت در ۲بخش قطعه‌سازی و خودروسازی به سطح مطلوب رسیده باشد. در این صورت می‌توانیم از بازار دنیا سهمی را به خود اختصاص دهیم.
سود آوری در اولویت
در همین حال سیامک مقتدری، مشاور انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور نیز در این‌باره اظهار کرد: توافق با پژو با هدف ساخت ۲۰۰ هزار خودرو در داخل، بخشی از نیاز بازار داخل را تامین خواهد کرد اما به طور قطع این میزان چندان به حجم تولید نمی‌افزاید، زیرا گنجایش بازار داخل محدود است. وی افزود: اگر در قرارداد با خارجی‌ها این نکته قید شده باشد که قطعات در داخل با کمک شرکای خارجی و برای بازار خارجی ساخته شود، در این وضعیت بازار کشور ارتقا خواهد یافت که به دنبال آن به قدرت و رونق قطعه‌سازی کمک بسیاری می‌کند. مقتدری ادامه داد: همکاری بین دوطرف ایرانی و فرانسوی به طور قطع اهداف بزرگتری را دنبال می‌کند و اگر مدیریت درستی بین این شرکا اعمال شود، صنعت قطعه‌سازی رونق بیشتری خواهد گرفت. این فعال در صنعت قطعه‌سازی گفت: حضور خارجی‌ها و خروج فعالان ایرانی از انزوا باعث می‌شود کیفیت کار قطعه‌سازان افزایش یابد و خود را با استانداردهای روزآمدتری تطبیق دهند که این روند بر کیفیت قطعات و بهره‌وری تاثیر خواهد داشت. مقتدری در ادامه به بحث کیفیت تولیدات اشاره کرد و گفت: رونق زمانی به وجود می‌آید که بازار گسترش پیدا کند و صنعت قطعه‌سازی فضای مانور بیشتری داشته باشد اما بررسی روند قرارداد ایران با پژو نشان می‌دهد این شرکت فرانسوی در نظر دارد برای نخستین بار سرمایه‌گذاری کند که روند فعالیت متفاوت از گذشته خواهد بود. مشاور انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور تصریح کرد: این قرارداد با سهم ۵۰درصدی شرکت خارجی است و این روند با روند پیشین که قطعات مدل‌های جدید به وسیله شرکت‌های خارجی ساخته شد و کم‌کم از نظر داخلی خودکفا شدیم، تفاوت دارد، هرچند که در آن شرایط آنها فروش خود را داشتند. به گفته وی، در قراردادهای جدید این شرکت باید سودآور باشد تا سرمایه‌گذاری آنها از توجیه‌پذیری بالایی برخوردار باشد.
الگوگیری از کشورهای موفق در قطعه‌سازی
پاشایی، رییس هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور در ادامه درباره جبران آسیب‌های گذشته در صنعت قطعه‌سازی نیز گفت: مشکلات اخیر، بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی را تعطیل کرده اما در بین قطعه‌سازان، صنعتگران توانمندی هستند که بتوانند وارد عرصه رقابت شوند و درصدد جبران گذشته باشند. وی به الگوگیری از کشورهای موفق در این صنعت اشاره کرد و افزود: مطالعات و پژوهش‌های گسترده نیاز است، بنابراین باید از کشورهایی نظیر ترکیه در این زمینه الگو بگیریم که با حمایت‌های دولتی توانست صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی خود را توسعه بخشد چرا که در صورت نبودن حمایت‌های دولتی، یک قطعه‌ساز با شرایط اقتصادی حاکم نمی‌تواند سرمایه میلیاردی داشته باشد، در حالی که در بازار تقاضایی برای محصولش وجود ندارد.
روند کار نشان از رونق دوباره دارد
مقتدری، مشاور انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور نیز در همین زمینه ادامه داد: جبران آسیب‌های چند سال اخیر به عوامل بسیاری برمی‌گردد. برای نمونه تسهیلاتی که دولت چند ماه پیش در اختیار خریداران گذاشت، باعث شد به طور تقریبی در مدت یک هفته ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار خودرو به فروش برسد. وی گفت: این روند نشان از کاهش قدرت مالی خریدار دارد زیرا قدرت مالی خریدار به خودروساز ارتباط پیدا نمی‌کند، بلکه بخش اقتصادی کلان را در پشت خود دارد. مقتدری افزود: اگر براساس برنامه ششم توسعه که نرخ رشد اقتصادی ۸ درصدی پیش‌بینی شده است، محقق شود، صنعت قطعه‌سازی می‌تواند دوباره از جای خود برخیزد که زمان آن بستگی به میزان ضرر قطعه‌ساز دارد و ممکن است نیم دهه نیز طول بکشد که صنعت قطعه‌سازی به لحاظ اقتصادی سالم شود. اما این زمان قابل پیش‌بینی نیست و همه چیز به رونق اقتصاد کلان کشور بستگی دارد. وی ادامه داد: این روند به این بستگی دارد که چگونه از قطعه‌سازان حمایت شود و دولت نیز تا چه اندازه موفق به برداشتن موانع از سر راه توسعه باشد و بتواند چرخه اقتصاد را به حرکت درآورد. مقتدری گفت: به عنوان قطعه‌سازی که در چند سال اخیر متضرر شده، روند صنعت قطعه‌سازی را رو به توسعه پیش‌بینی کرده و معتقدم بارقه‌هایی از امید در این صنعت در حال اتفاق است. بنابر این گزارش، می‌توان گفت هرچند نگاه‌ها و آرای دست‌اندرکاران قطعه‌سازی با یکدیگر متفاوت بوده اما نقطه اشتراک آنها بر محور صادرات است. تمام کارشناسان معتقدند چنانچه صنعت قطعه‌سازی بازار جهانی داشته باشد، می‌توان به توسعه این صنعت امید داشت.

منبع: صمت

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد