رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=5399

ماموت با خودروسواری به عصر جدید می‌آید

گروه صنعتی ماموت که از سال ۱۳۷۱ کار خود را آغاز کرده و نامش با خودروهای تجاری در ایران گره خورده، حتی در طول سال‌های تحریم بدون کوچک‌ترین حاشیه‌ای فعالیتش را ادامه داده است. حالا این شرکت قصد دارد وارد عرصه تولید خودروهای سواری در ایران با شرکای خارجی شود. مهرزاد فردوس، پسر بنیان‌گذار گروه صنعتی ماموت است که سکان هدایت این گروه را در دست دارد.

گفت‌وگوی مطبوعاتی با یکی از مدیران این شرکت شاید به اندازه ورود ماموت به عرصه جدیدی از خودروسازی ارزش خبری داشته باشد، زیرا این گروه صنعتی به‌رغم کارنامه بلندش، اطلاعات خردی تاکنون به بیرون ارائه کرده است. اما با آب شدن یخ تحریم‌ها، بالاخره با پافشاری فراوان، سکوت مدیرعامل گروه صنعتی ماموت هم در برابر مطبوعات شکست و مهرزاد فردوس در حاشیه سومین همایش بین‌المللی خودرو، به پرسش‌های «فرصت امروز» پاسخ داد.

او از قصد این شرکت برای ورود به عرصه تولید خودروهای سواری در ایران خبر داد که حضور این رقیب قدرتمند در بازار خودروهای سواری، می‌تواند زنگ خطری برای دو خودروساز دولتی تلقی شود زیرا این شرکت با توجه به سبقه‌اش گزینه‌های مختلفی را برای شراکت روی میز دارد، فولکس واگن، تویوتا و هیوندا سه گزینه‌ای هستند که تا به حال در اخبار غیر‌رسمی نام آنها شنیده شده اما مدیرعامل این گروه نام هیچ‌کدام از این گزینه‌ها را تایید نمی‌کند. آنچه در زیر آمده، حاصل گفت‌وگوی چهار دقیقه‌ای ما با اوست.

***

گروه صنعتی ماموت در سومین همایش بین‌المللی خودرو با شرکت اسکانیا یک تفاهم‌نامه امضا کرد، این تفاهم‌نامه در چه زمینه‌هایی است و آیا سرمایه‌گذاری مستقیم اسکانیا را به دنبال دارد؟

اسکانیا در زمان تحریم‌ها هیچ‌گاه ایران را ترک نکرد و همیشه در ایران حضور داشته است. اکنون که تحریم‌ها برداشته شده، دید اصلی ما این است که قطعات کامیون‌های اسکانیا در ایران تولید شده و صادر شود. توافق‌نامه‌ای هم که در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران، میان گروه صنعتی ماموت و اسکانیا به امضا رسید مشتمل بر چند بخش است. داخلی‌سازی کشنده در ایران، ساخت کابین، موتور و گیربکس، محور یکی از بخش‌های این توافق‌نامه است. بخش دوم ایجاد یک شرکت جوینت‌ونچر است که وظیفه آن این است که از قطعه‌سازان ایران قطعاتی خریداری شود که هم برای تولید محصولات اسکانیا در ایران استفاده شود و هم در شبکه بین‌المللی اسکانیا صادر و فروخته شود.

بخش سوم این توافق‌نامه نیز مربوط به ایجاد یک شرکت توسط اسکانیا در ایران است که وظیفه این شرکت تحقیقات برای ساخت محصولاتی مختص آب و هوای ایران در آینده است. همچنین ایجاد یک محصول مشترک برای نوسازی ناوگان خودروهای سنگین از دیگر اهداف این توافق‌نامه است زیرا یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور ما، فرسودگی کشنده‌ها است که ماموت و اسکانیا می‌خواهند نقش اساسی در این نوسازی ناوگان داشته باشند.

میزان سرمایه‌گذاری اسکانیا در ایران چقدر است؟

هنوز رقم این سرمایه‌گذاری مشخص نیست و بستگی دارد که چه میزان از قطعات را بتوانیم از سازندگان داخلی تامین کنیم، اما مسیر مشخص است.

پیش از این خبرهایی مبنی بر مذاکره شرکت فولکس واگن با گروه صنعتی ماموت برای تولید خودرو شنیده می‌شد، همچنین معاون وزیر صنعت نیز این مذاکرات را تایید کرده‌اند. آیا منظور از مذاکره با فولکس همان شرکت اسکانیا است که فولکس واگن بخشی از سهامش را در اختیار دارد یا ماموت قرار است وارد عرصه تولید خودروهای سواری شود؟

گروه ماموت علاقه‌مند است که وارد عرصه تولید خودروی سواری شود. در این زمینه با خودروسازان مختلفی صحبت شده است اما هنوز هیچ گزینه‌ای نهایی نیست.

یعنی ماموت خط تولید خودروی سواری در ایران راه‌اندازی می‌کند؟

بله، ما می‌خواهیم کارخانه تولید خودروی سواری راه‌اندازی کنیم.

شما می‌خواهید خودرو تولید کنید یا مونتاژ؟

تولید.

برای ساخت داخل نیاز است که با قطعه سازان داخلی هم وارد مذاکره شوید.

اکنون هم با قطعه‌سازان داخلی کار می‌کنیم. تصور عام این است که تولید خودروی سواری و سنگین خیلی با یکدیگر متفاوت است در حالی‌که آنقدر تفاوت وجود ندارد، بلکه همه قطعاتی که در سواری استفاده می‌شود در خودروی سنگین هم استفاده می‌شود فقط سایزش متفاوت است.

گزینه‌های دیگر شما، برای شراکت در زمینه تولید خودروهای سواری، کدام شرکت‌های هستند؟

شرکت‌های مختلفی در میان هستند.

دامنه قیمتی خودروهای سواری که ماموت می‌خواهد در آن خودرو تولید کند کدام است؟

اکنون در ایران یک دامنه ارزان داریم و یک دامنه گران وارداتی، قصد ما این است در میان این دامنه خودروی سواری تولید کنیم.

یعنی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان؟

هنوز عدد خاصی در نظر نداریم. قصد ما این است که خودرویی تولید کنیم که به درد همه مردم بخورد.

منبع: فرصت امروز

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد