رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=5878

ادامه مذاکرات برای تاسیس شرکت مشترک با ایتالیا

به گزارش “یدکی رسانه” به نقل از صمت، تیر سال گذشته و همین‌طور مهر از ماه‌های پر تنشی برای جامعه ایرانی بود زیرا دولتمردان در حال تلاش به منظور متقاعد کردن کشورهایی بودند که به گمان خود ایران را خطری برای امنیت‌شان می‌دانستند و این امر از نظر اقتصادی ایران را در تنگناهای سختی قرار داد.

اما رایزنی‌های هیات ایرانی و صحبت با طرف‌های اروپایی و امریکایی به طور نسبی از سنگینی این فضا کاست و توافق‌های انجام شده کشورهای خارجی را متمایل به همکاری‌های بیشتر با ایران کرد. حال این مهم بر عهده مدیران صنعتی و اقتصادی کشور است که از فرصت‌های ایجاد شده بهترین بهره‌برداری را کنند تا به قول مسئولان وزارت امور خارجه، توافق‌ها دو سر سود و برد-برد باشد.
مسابقه کشورهای اروپایی
هفته گذشته نهمین هیات ایتالیایی با ۱۳۰ بنگاه‌دار این کشور برای پاره‌ای از مذاکرات به ایران سفر کردند. از همین رو در تماس با احمد پورفلاح، رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا محور گفت‌وگوها را جویا شدیم. وی درباره محور مذاکرات انجام شده گفت: در مذاکرات هیات ایتالیایی، صنایع مختلفی مورد بررسی قرار گرفتند که یکی از این صنایع، صنعت خودرو و قطعه‌سازی بود.
پورفلاح در ادامه درباره زیرساخت‌ها و همکاری‌های دو کشور نیز عنوان کرد: شرکت خودروسازی اویکو یکی از همراهان این هیات بود که از خودروسازان بزرگ این کشور به شمار می‌رود.
وی یادآور شد: ایتالیا در زمینه خودرو از پیشکسوتان دنیاست و شاید از نظر رتبه، دهمین کشور در بین کشورهای خودروساز باشد اما از نظر کیفیت و تنوع جزو نخستین‌ها به شمار می‌رود. این در حالی است که بسیاری از صنایع خودروسازی تازه تاسیس در کشورهای دیگر نیز از تجربه‌ها و راهنمایی‌های کشوری همچون ایتالیا بهره می‌برند. رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا تصریح کرد: شرکت اویکو می‌تواند در کنار نشان(برند)های مطرح دیگری نظیر پژو و فولکس واگن مکمل نیازهای اقتصادی به ویژه صنعت خودرو ایران باشد. به گفته پورفلاح، بحث فعلی فعالان صنعت خودرو ایران با شرکت‌های ایتالیایی بر سر انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک است زیرا وقتی ایران نپذیرد قطعات و کالاهای ساخته شده خریداری کند آنها نیز ناگزیر به سرمایه‌گذاری مشترک با ایران خواهند بود. وی درباره اعلام آمادگی ایتالیا برای راه‌اندازی شرکت مشترک سرمایه‌گذاری با ایران نیز اظهار کرد: مذاکرات زیادی در این‌باره انجام شده و شانس زیادی برای تحقق این امر وجود دارد که در صورت وقوع این روند، ضمن حل مشکل سرمایه‌گذاری‌های جدید، مشکل اشتغال که از پارامترهای اقتصاد مقاومتی است نیز برطرف خواهد شد. پورفلاح در نهایت گفت: با توجه به اینکه ایتالیا در سال‌های نه‌چندان دور، شریک نخست تجاری ایران بود با این استقبال ایتالیایی‌ها در شرایط رفع تحریم‌ها – تا امروز نزدیک به ۹۰۰ بنگاه‌دار از این کشور به ایران سفر کرده‌اند – به نظر می‌رسد ایتالیا به رده نخست شریک تجاری ایران بازگردد.
هیات ایتالیایی نماینده‌ای در صنعت خودرو نداشت
برای تکمیل گزارش و مشخص شدن نتیجه مذاکرات هیات ایتالیایی در صنعت قطعه‌سازی به سراغ محمدباقر رجال، رییس انجمن قطعه‌سازان کشور رفته و روند کار را از وی جویا شدیم. او در این‌باره گفت: در تمام جلسات دیداری این هیات اقتصادی با طرف‌های ایرانی حضور داشتیم اما در بخش خودرو کارشناسان زیادی حضور نداشتند و بیشتر در دیگر حوزه‌های اقتصادی صحبت شد. رجال ادامه داد: تنها یک کارشناس خودرویی این تیم را همراهی می‌کرد که گفت‌وگوهایی با وی انجام شد. او افزود: فیات، بزرگترین خودروساز ایتالیاست و در حال حاضر نمایندگی در ایران ندارد و اگر ارتباطی بین این شرکت با خودروسازان داخلی وجود داشته باشد، چندان شفاف اعلام نشده و هنوز رسانه‌ای نشده است. به همین دلیل نمی‌توان به صراحت اعلام کرد که فیات در حال بسترسازی برای همکاری با ایران است. رییس انجمن قطعه‌سازان کشور ادامه داد: اما آنچه مسلم است مذاکرات در بخش صنایع مختلف خانگی و الکترونیک، راه و ساختمان و سایر حوزه‌ها بود. بنابراین مذاکره جدی بین این هیات و صنعت قطعه‌سازی کشور انجام نشد. رجال در پاسخ به این پرسش که آیا انجمن خود برنامه‌ای برای رایزنی و همکاری مشترک با صنعت خودرو و قطعه‌سازان ایتالیا دارد یا خیر، گفت: تلاش انجمن بازکردن راه قطعه‌سازان بین‌المللی به کشور است که با ارتباطات شراکتی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک (جوینت ونچرها) قطعه‌سازان داخلی را مجهز به امکاناتی کنیم که برای ورود به بازار بین‌المللی ضروری است. او گفت: ایران فاصله بسیاری تا رسیدن به این نقطه دارد و افق ایده‌آل و موردنظر انجمن، همکاری‌های مشارکتی همراه با ارتقای کیفیت‌ها و نیز شریک شدن با بازارهای بین‌المللی طرف قرارداد است.
«ساچه» در ایران
بنا بر گفته این فعال صنعت قطعه‌سازی، طرف ایتالیایی به دنبال متقاعد کردن ایران برای همکاری فرهنگی و تاریخی دو کشور است که همچون گذشته شریک نخست تجاری طرف ایرانی باشند. او گفت: اگر در زمان تحریم ایران باید برای همکاری‌ها پیشقدم می‌شد و برخوردها حاکی از تمایل نداشتن برای همکاری بود اما خوشبختانه با رفع تحریم‌ها، خارجی‌ها تلاش دارند به شیوه‌های مختلف نظر ایرانی‌ها را جلب کنند. رجال در نهایت به یکی از بزرگترین دستاوردهای این هیات اشاره کرد و گفت: ورود نماینده اصلی بیمه «ساچه» ایتالیا یکی از دستاوردهای بزرگ این سفر بود و مقرر شد توافق‌های لازم درباره بیمه بانکی و معاملات را ساچه در تهران دنبال کند. براساس این گزارش، با تب و تابی که کشورهای اروپایی برای دستیابی به بازار ایران دارند باید تاکنون متوجه شده باشند که ایران از همکاری‌های گذشته خود، تجربه بسیاری کسب کرده است و این‌بار تنها با همکاری‌های شراکتی در بحث تولید و صادرات همراهی آنها را می‌پذیرد و حال که خود این امر را پذیرفته‌اند پس باید تا تنور داغ است خمیر را چسباند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد