رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=5850

آمار تاسف بار و غافلگیر کننده واردات تایر در سال ۹۴

به گزارش یدکی رسانه به نقل از خبرخودرو، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت : صنعت تایر سال جدید را با امیدواری بسیار آغاز نمود اما در این مدت که گذشت اخبار منفی زیادی در تداوم شرایط گذشته مطرح شده که جای تاسف دارد.

مصطفی تنها  افزود : سیر واردات تایر در اواخر سال گذشته خبر بسیارغافلگیر کننده ای بود چرا باید یک چنین حجم بالایی از واردات تایر به کشور صورت گیرد در حالی که صنایع داخلی با  انباشت تولید مواجه هستند .

افزایش تعرفه واردات تایر

وی در ادامه از افزایش تعرفه واردات تایرهای سواری خبر داد و گفت: بر اساس تصمیمات صورت گرفته رقم تعرفه واردات تایر های سواری بهبود یافت و از رقم ۲۶ درصد به  ۳۲ درصد افزایش یافت ضمن اینکه تخفیف گمرکی واردات تایرهای باری نیز حذف شده است که تمام این اقدامات جای امیدواری دارد.

وی در ادامه با توجه به افزایش مطالبات صنعت تایر از خودروسازان خاطر نشان کرد : متاسفانه تاکنون در خصوص پرداخت مطالبات صنعت تایر هیچ اقدام موثری صورت نگرفته و همچنان خودروسازان ترجیح می دهند که با پول قطعه سازان کار کنند .

وی تاکید کرد : متاسفانه خودروسازان همچنان با روش های مدیریتی سابق و بدون در نظر گرفتن سیاست های انقباضی به فعالیت خود ادامه می دهند و  هیچ حرکتی برای پرداخت مطالبات صنعت تایر نداشته اند  مسلما این رویه و ادامه مشکلات نقدینگی طرح های صنعت تایر عقیم کرده و تلاش تولیدکنندگان را برای بهبود و توسعه فعالیت ها تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی  با اشاره به کاهش تولید تایر در سال گذشته ، اظهار داشت : پیش بینی رشد تولید را در سال جاری خواهیم داشت هر چند برخی برنامه ها در این بخش بسیار محتاطانه تنظیم شده است اما بسیار خوشبین هستیم که بازار تایر با تحرک خوبی در سال جاری مواجه شود هر چند اواخر سال گذشته نیز خصوصا در سه ماهه پایانی سال ۹۴ با تمهیداتی که صورت گرفته روند بهبودی را در بازار فروش شرکتها شاهد بودیم که حاکی از تکان بازار تایر بود.

وی اظهار داشت : نهایت تلاش تولیدکنندگان تایر بر آن است که نگذارند  مطالبات این صنعت از خودروسازان بیشتر نشود هر چند صنعت تایر در مقابل خودروسازان قدرت مانور زیادی ندارد متاسفانه رکود در بازار و اهرم وارداتی که هر از چند گاهی به حرکت در می آید در واقع دست تولیدکنندگان تایر را باز نگذاشته است.

کاهش سهم تایرهای چینی در بازار ایران

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر در ادامه با اشاره به سهم تایرهای چینی در بازار خودرو گفت : البته وزارت صنعت و معدن سهم برندهای چینی ها را در بازار ایران کاهش داده است و شرکتهای چینی نیز همانند سایر واردکنندگان و شرکتهای خارجی باید نمایندگی رسمی ثبت کنند تا بتوانند به داخل ایران صادرات داشته باشند از این رو بسیاری از شرکتهای خارجی از اواخر سال گذشته در حال تکمیل مدارک و طی مراحل ثبت نمایندگی هستند اما از آنجایی که برخی از چینی ها تا پیش از این با چندین شرکت کار می کردند و حال ناگزیرند که با یک شرکت همکاری نمایند طبیعتا همچون گذشته دستشان برای برخورد با بازار ایران باز نخواهد بود به خصوص با مقرراتی که برای کیفیت و استاندارد تولیدات وارداتی وضع شده است.

مذاکراتی که به قراداد نهایی نرسید

تنها همچنین با توجه به آغاز مذاکرات و همکاری با شرکتها و برندهای معتبر خارجی در صنعت تایر اظهار داشت : هر چند با رفع بخشی از تحریم ها و اجرای برجام مذاکرات تولیدکنندگان صنعت تایر نیز  با شرکتها خارجی ها آغاز شده اما تاکنون این شرکتها روی خوشی به صنایع داخلی نشان ندادند و متاسفانه با ما بازی می کنند و خیلی از  آنها همچنان از شرایط تحریم و واکنش های صورت گرفته در این مدت نگرانند که یک زمان به بازار آنها در کشورهای آمریکایی و اروپایی لطمه وارد شود.

وی گفت : صحبت ها همچنان وجود دارد اما از آنجا که این صنعت متاثر از مناسبات بین المللی در کشور است از این رو نمی توان در خصوص نتیجه مذاکرات و همکاری ها در ماههای آینده نظری قطعی اعلام کرد.

وی تصریح کرد : امید است از نیمه دوم سال جاری بتوانیم همکاری های مشترکی را در قالب جوینت ونچر با شرکتهای خارجی و صاحب تکنولوژی داشته باشیم .

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد