رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=5790

تولید خودروی ۲۰ میلیونی با کیفیت در ایران!

در حالی که در بازار خودروی کشور انحصار و گرانی حرف اول را می‌زند، به تازگی زمزمه‌هایی مبنی بر تولید خودروهایی با قیمت تمام شده ۵ هزار یورو یعنی چیزی معادل ۲۰ میلیون تومان در ایران به گوش می‌رسد! این در حالی است که ارزان ترین خودروهای سواری ایران‌ خودرو قیمتی در حدود ۳۰ میلیون تومان و پراید معروف قیمت عجیب ۲۰ میلیون تومان را برای خود به ثبت رسانده‌اند!

دبیر انجمن قطعه سازان کشور با اشاره به تلاش خودروسازان برای تولید خودروهای ارزان قیمت گفت: خودروسازان کشور در تلاشند تا ذهنیت طراحان و شرکای اروپایی خود را برای تولید خودروهای ارزان در ایران متمرکز کنند تا بتوانند محصولی با کیفیت و ارزان را برای اقشار متوسط به پایین به تولید برسانند (البته به شخصه نمی‌دانم چرا ما ایرانی‌ها همیشه به دنبال به دست آوردن محصولاتی ارزان و با کیفیت هستیم!).

دبیر انجمن قطعه سازان افزود: مدلی که برای این کار انتخاب شده همان نمونه‌ای است که هندی‌ها برای تولید خودروی رنو کوئید در نظر گرفتند، به نحوی که از رنو به عنوان یک خودروساز معتبر جهانی درخواست کردند تا با توجه به ظرفیت صنعت خودرویشان، ماشینی برای آنان طراحی کند که قیمتی در محدود ۵ هزار یورو داشته باشد.

Kwid_Side-Profile-Shot_(Exterior)_V1.jpg.ximg.l_full_m.smart

نجفی منش گفت: اگر هندی‌ها چنین درخواستی را از رنو نمی‌کردند مسلما ذهنیت طراحی و تولید خودرو در ذهن فرانسویان به سمت کوئید نمی‌رفت چرا که آنها عادت به تولید چنین محصولاتی ندارند و با توجه به ذائقه و استاندارد مردم خود، خودروهایی را به تولید می‌رسانند که در بازار رقابتی آنجا قابل عرضه باشد.

وی افزود: طبیعی است که توان تولید قطعه سازان ما از هندی‌ها کمتر نیست و اگر با خودروسازان بزرگ به گونه‌ای مذاکره کنیم که ما به دنبال چه هستیم، قادر خواهیم بود محصولی در رنج قیمتی ۵ هزار یورو به تولید برسانیم که کیفیت، ایمنی و آپشن‌های آن به روز بوده و از خودروهای موجود در بازار داخلی یک سر و گردن بالاتر باشد.

دبیر انجمن قطعه سازان ضمن تاکید بر این‌که هدف خودروسازی کشور فقط مونتاژ محض نیست افزود: در بیشتر مذاکرات تولید خودرو با ساخت داخل حداقل ۴۰ درصدی و صادرات ۳۰ درصدی مورد توجه قرار گرفته که این، هم به معنای استفاده بهینه از ظرفیت‌های داخلی است و هم اینکه می‌تواند صادرات کالای غیر نفتی ایران را در بازارهای جهانی افزایش دهد.

Kwid_Rear_3_4th_Shot_07.jpg.ximg.l_12_m.smart

حال باید ببینیم که این وعده چه زمانی عملی خواهد شد و آیا تاثیری بر قیمت سایر خودروهای داخل کشور خواهد داشت یا خیر، اما نکته قابل تامل این است که با توجه به پتانسیل‌های موجود و بستر مناسب برای تولید خودروی با کیفیت و ایمنی و آسایش هموطنانمان، این انحصار موجود شکسته خواهد شد یا خیر. امیدواریم شاهد تولید خودروهای با کیفیت و در خور شان ملت ایران باشیم.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد