رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=8745

باد نیتروژن، خوب یا بد؟

استفاده از باد نیتروژن در تایر خودرو روز به روز در حال افزایش است و افراد بیشتری به استفاده از باد نیتروژن به جای باد معمولی روی می‌آورند. البته باد نیتروژن چیز جدیدی نیست و سال‌ها است که در لاستیک هواپیماها، خودروهای ارتش آمریکا و خودروهای مسابقات نسکار استفاده می‌شود.
اما باد نیتروژن نیز همانند هر چیز دیگری دارای نکات مثبت و منفی است بنابراین در ادامه نگاهی خواهیم داشت به معایب و مزایای استفاده از باد نیتروژن:

نکات مثبت
فشار ثابت تایر:

تایرهایی که با نیتروژن پر شوند، به ندرت پیش می‌آید که به مرور زمان فشار باد آن‌ها کاهش پیدا کنند چون نیتروژن به سختی می‌تواند از تایر لاستیکی خارج شود. اما هنگامی که تایر را با باد عادی پر می‌کنیم این باد می‌تواند به مرور زمان از سایر خارج شود و فشار باد تایر را کاهش دهد.
همچنین نیتروژن حساسیت کمتری نسبت به تغییرات دمایی دارد بنابراین با افزایش حرارت و یا کاهش حرارت تایر فشار آن تغییر بسیار جزئی می‌کند که در مورد باد معمولی این طور نیست.
یکی از اصلی‌ترین دلایل که باد نیتروژن محبوبیت زیادی در موتور اسپرت دارد نیز همین مورد است چون لاستیک خودروهای مسابقه بسیار داغ می‌شود و در صورتی که از باد معمولی در آن‌ها استفاده شود در هر دور پیست حرارت لاستیک افزایش پیدا کرده و فشار باد آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

کاهش مصرف سوخت:

ثابت بودن فشار باد تایر می‌تواند افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت خودرو را نیز به دنبال داشته باشد به طوری که گمان زده می‌شود استفاده از باد نیتروژن بتوانند حدود ۳ درصد تاثیر مثبت بر روی مصرف سوخت خودرو به بگذارد که البته میزان چندان زیادی نیست اما به هر حال به عنوان یکی از نکات مثبت بازی نیتروژن از آن یاد می‌شود.

دوستدار محیط زیست بودن:
سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون حلقه تایر به عنوان زباله دفع می‌شوند. با این وجود اگر در یک تایر از باد نیتروژن استفاده کنید روند فرسایش آن نزدیک به ۳۰ درصد کندتر می‌شود ضمن اینکه باد نیتروژن با داشتن تاثیر مثبت بر روی مصرف سوخت خودرو می‌تواند از آلودگی بیشتر محیط زیست جلوگیری کند.

افزایش دوام رینگ و تایر:
تایرهایی که در آن‌ها از باد نیتروژن استفاده شود دارای عمر بالاتری هستند. یکی از دلایل آن این است که نیتروژن گاز خشک است و برخلاف باد معمولی که به تایر می‌زنیم هیچ رطوبتی ندارد، نبود این رطوبت نه تنها برای جنس لاستیکی تایر خوب است بلکه از جنس فلزی رینگ نیز محافظت می‌کند.

ایمنی:
نیتروژن گاز قابل اشتعال نیست و به همین دلیل احتمال آتش گرفتن آن وجود ندارد و این خود تاثیر مثبتی بر روی ایمنی دارد اما تایرهایی که در آن‌ها از باد معمولی استفاده شود در صورتی که مشتعل شوند از اکسیژن موجود در داخل تایر برای سوختن استفاده می‌کنند.

نکات منفی
هزینه‌ی بالا:

پر کردن تایر با باد نیتروژن در مقایسه با پر کردن آن از باد معمولی بسیار پرهزینه‌تر است به طوری که در ایالات متحده برای هر تایر باید مبلغ ۵ دلار را پرداخت کنید.

سرویس و نگهداری:
نیاز به سرویس و نگهداری همچنان وجود دارد اینکه شما تایر خودروی خود را از نیتروژن پر کنید دلیل نمی‌شود که فشار آن را چک نکنید بلکه همچنان باید حواستان به فشار باد باشد.

در دسترس نبودن:
باد نیتروژن را در هر جایی نمی‌توان به راحتی یافت و این خود یکی از محدودیت‌هایی است که در پیش روی طرفداران استفاده از نیتروژن وجود دارد. مشکل اصلی مخصوصاً در ایران این است که اگر شما لاستیک های خود را با باد نیتروژن پر کنید، بالاخره بعد از مدتی که احتیاج به تنظیم باد داشته باشید، ممکن است هر تعمیرگاهی این باد را نداشته باشد و آن وقت است که برای یک تنظیم باد عادی باید به دنبال یک مکان مناسب باشید که خود دردسرساز است ولی باد معمولی در بسیاری از تعمیرگاه‌ها قابل دسترس است.

باد نیتروژن بزنیم یا نه؟
با توجه به مواردی که در بالا ذکر کردیم شما می‌توانید تصمیم بگیرید که بر اساس نیاز خود آیا خودرو شما به باد نیتروژن نیاز دارد یا نه. اگر اهل تند رانندگی کردن هستید و اگر در نزدیکی شما آپاراتی وجود دارد که مطمئن هستید در طولانی مدت باد نیتروژن خواهد داشت، استفاده از این باد برای لاستیک شما انتخاب خوبی است اما اگر به تعمیرگاهی در نزدیکی خود که باد نیتروژن دارد دسترسی ندارید، بهتر است لاستیک‌های خود را از باد معمولی پر کنید و با چک کردن مداوم باد لاستیک‌ها، بهتر از آن‌ها استفاه کنید

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد