رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=8754

خودرو را چگونه آب بندی کنیم؟

بعضی افراد تصور می‌کنند که موتور خودروهای جدید به واسطه افزایش دقت در ساخت موتور، نیازی به آب‌بندی ندارد. هرچند که بسیاری از آداب آب‌بندی خودروهای قدیمی، نظیر تنظیم کاربراتور و سیستم جرقه، فیلرگیری و… در خودروهای امروزی دیگر انجام نمی‌شود، اما حقیقت این است که هنوز هم هزار کیلومتر اول، دورانی حیاتی برای موتور خودرو بوده و آب‌بندی صحیح موتور، موجب افزایش دوام آن در درازمدت می‌شود.

آب‌بندی صحیح می‌تواند باعث حفظ سلامت موتور خودروی شما و صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده و در نهایت تجربه بهتری را از خرید یک خودروی صفر کیلومتر برای شما رقم بزند.

توصیه‌های مطرح‌شده در این متن برای مالکان تمام خودروها با هر سطح کیفی خودرو است. بسته به نوع خودروی شما، ممکن است تمام یا بخشی از این نکات توسط بخش خدمات پس از فروش شرکت فروشنده انجام شود. همچنین در بسیاری از خودروهای باکیفیت امروزی احتمال بروز عیب و ایراد یا نشتی در کارکردهای زیر ۲۰ هزار کیلومتر بسیار پایین است.

قبل از روشن‌کردن موتور، همه‌چیز را بررسی کنید
قبل از روشن‌کردن موتور اطمینان حاصل کنید که تمام متعلقات موتور سر جایشان قرار گرفته‌اند. هرچند که خودروهای امروزی چندین مرحله کنترل کیفی را پشت سر گذاشته‌اند اما پیش از استارت‌زدن خودرو پیشنهاد می‌کنیم که حتماً کاپوت را بالا بزنید و نگاهی بیندازید. شاید یک سیم یا یک پیچ، شل به نظرتان بیاید. به‌ویژه سلامت وایرها (سیم‌های قطوری که به قسمت بالای موتور کشیده شده‌اند و برق جرقه را تأمین‌ می‌کنند) و کابل‌های سرباتری را بررسی کنید.

مایعات خودرو را چک کنید
در دفترچه راهنمای خودرو می‌توانید به خوبی شیوه چک‌کردن مایعات خودرو را بیاموزید. روغن موتور و مایع خنک‌کننده (آب رادیاتور) را چک کنید و در صورتی که سطح روغن موتور کمتر از مقدار مجاز است، بهتر است پیش از روشن‌کردن خودرو، با کمک یک مکانیک سیار، روغن موتور را کاملا تخلیه و از نو پر کنید، چرا که ترکیب چند نوع روغن موتور ممکن است باعث رسوب‌گرفتن موتور شود.

برای آب رادیاتور حتما از مایع مخصوص استفاده کنید و آب لوله‌کشی را در رادیاتور نریزید. بعضی از موتورهای جدید نیازمند نسبت بسیار بالای ضدیخ در آب رادیاتور هستند که در این زمینه باید به دفترچه مراجعه کنید. پس از نگاهی به مایع هیدرولیک و ترمز، اگر چراغ هشدار بنزین روشن نیست، می‌توانید خودرو را روشن کنید.

حتما تا پیش از طی‌شدن ۱۰۰۰ کیلومتر روغن موتور را در نمایندگی‌های مجاز تعویض کنید و اطمینان حاصل کنید که از روغن توصیه‌شده توسط سازنده و فیلترهای مرغوب استفاده شود. استفاده از روغن و فیلتر غیرمرغوب عمر موتور را به شدت کاهش می‌دهد.
دقت کنید که در ۱۰۰۰ کیلومتر اول ممکن است شاهد کم‌شدن آب رادیاتور باشید. به طور کلی نشتی مایعات در خودروهای صفر کیلومتر چندان دور از ذهن نیست. به همین دلیل مرتب مایعات خودرو را بازدید کنید.

در صورتی که پس از استارت‌زدن با گذشت چند دقیقه از کارکردن موتور هنوز چراغ هشداری در صفحه پشت آمپر روشن بود، به خصوص چراغ چک موتور، در اسرع وقت به نزدیک‌ترین نمایندگی مجاز مراجعه کنید.

از روغن معدنی (مینرال) معمولی استفاده کنید
اگر قصد دارید خودتان روغن موتورتان را انتخاب کنید و گزینه روغن سنتتیک را در ذهن دارید، بهتر است برای آب‌بندی موتور نو تا پیش از ۶۵۰۰ کیلومتر اول از روغن معدنی معمولی استفاده کنید. در غیر این صورت احتمال دارد رینگ پیستون‌ها به خوبی دیواره سیلندر را آب‌بندی نکنند و موتور دچار افت کمپرس شود. در این زمینه توصیه می‌شود به دفترچه خودرویتان مراجعه کنید.

روغن موتور را در فواصل زمانی کوتاه تعویض کنید
در موتورهای نو که در حال آب‌بندی هستند، باید روغن و فیلتر را زودتر عوض کنید. پیشنهادهای متفاوتی برای زمان‌بندی تعویض‌های روغن و فیلتر توسط شرکت‌ها و افراد مختلف داده شده است. شما بسته به توصیه کارخانه سازنده و صلاحدید خودتان می‌توانید یک برنامه دقیق و مناسب برای تعویض روغن و فیلتر انتخاب کنید.

برای مثال در یک برنامه‌ریزی کمی سخت‌گیرانه، می‌توانید روغن را به ترتیب پس از ۸۰ کیلومتر، ۵۰۰ کیلومتر و ۲۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید. دلیل این امر، این است که خصوصا طی ۵۰ کیلومتر اول، شدت براده‌برداری قطعات موتور روی یکدیگر بسیار بالاست و حتا ممکن است براده‌های فلز را در اولین تعویض روغن با چشم مشاهده کنید. این امر طبیعی است اما در صورت ادامه یافتن آن تا تعویض روغن سوم، احتمالا یک مشکل جدی در موتور وجود دارد.

با سرعت و دور موتور متغیر رانندگی کنید
در ۳۲۰ کیلومتر اول به نحوی با خودرو رانندگی کنید که دور موتور و میزان فشار وارد بر موتور متغیر باشد. به طور دائمی فشار بالایی بر ماشین نیاورید و با دور پایین رانندگی کنید. همچنین سعی کنید تا حد امکان خودرو خالی باشد. گهگاهی در حالی‌که خودرو درحال حرکت است، با فشار بر پدال گاز، دور موتور را از دور ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ بالا ببرید تا قطعاتی مانند رینگ پیستون آب‌بندی شوند ولی بعد از این کار، موتور باید کمی با دور پایین استراحت کند.

این نکات به طور کلی می‌توانند به شما کمک کنند
اگر خودروی شما دنده‌ای است، پس از طی ۱۰۰ کیلومتر، در حالی‌که خودرو در یکی از دنده‌ها درگیر است پدال گاز را تا نصف فشار دهید و دور موتور را به ۴۰۰۰ دور در دقیقه برسانید و بدون اینکه دنده را خلاص کنید پدال گاز را رها کرده و اجازه دهید خودرو آزادانه حرکت کند تا سرعت آن به ۳۰ کیلومتر در ساعت کاهش یابد. این کار را ۵ تا ۶ بار انجام دهید.

چند بار پدال گاز را تا انتها فشار دهید و دور موتور را به ۴۵۰۰ دور در دقیقه برسانید و مانند حالت قبل اجازه دهید سرعت خودرو با قل‌خوردن تا ۳۰ کیلومتر در ساعت کاهش یابد.

تا ۸۰۰ کیلومتر بعدی به صورت عادی رانندگی کنید، دور موتور را زیر ۴۵۰۰ دور در دقیقه نگه دارید و مدت زمان کارکردن موتور در دور آرام یا آیدل را به حداقل برسانید. به عبارت دیگر اجازه ندهید خودرو درجا کار کند. به همین دلیل بهتر است در ۸۰۰ کیلومتر اول، از رانندگی در ترافیک سنگین پرهیز کنید.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد