رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=8873

اتحادیه، نیاز به جلسات نقد و بررسی دارد

سید مهدی هاشمی، عضو اتحادیه

سید مهدی هاشمی متولد ۱۳۳۸ در منطقه امیریه تهران است. از سال ۱۳۶۴ در مغازه لوازم یدکی برادرخود در پاساژ کاشانی مشغول به کار می شود و بعد از آن بصورت شراکتی و شاگردی در پاساژ کاشانی به فعالیت درصنف لوازم یدکی ادامه می دهد تا اینکه در سال ۱۳۷۸ در طبقه اول پاساژ ملت مغازه لوازم یدکی با فروش فیلتر بنزین و تیغه برف پاک کن، با شراکت یکی دیگر از برادرانش افتتاح می کند تا امروز که عضو هیئت مدیره پاساژ ملت می باشد. سیدمهدی هاشمی اوقات فراغت خود را در باغچه ی خود میگذراند.
سید مهدی هاشمی در گفت وگو با خبرنگار یدک رسانه : از کارخود رضایت کافی ندارم، من بیشتر به تولید مایل هستم و علاقه فراوان به چالش های تولیدی دارم ولی حوادثی باعث شد که وارد کار خدماتی و فروش بشوم.
صنف لوازم یدکی بطور سرطانی گسترش زیادی پیدا کرده است و این گسترش زیاد باعث شده که رقابت مخرب ایجاد بشود.اگر اقتصاد سالم باشد مخصوصا وضعیت اقتصادی اصناف، باید به سمت تولید رفت اما متاسفانه در حال حاضر ده ها مجتمع و پاساژ در صنف لوازم یدکی فعالیت می کنند که به نظرم برای این بازار در تهران غیر ضروری و بیش از ظرفیت است که باعث آفت بازار این صنف و رکود شده است.

یکی دیگر ازعوامل تهدید کننده این صنف بی ثباتی قیمت ارز است مثلاً در دولت نهم و دهم نرخ دلار از ۱۰۰۰ تومان به ۳۰۰۰تومان رسید، سرمایه من یک سوم شد این مسئله برای آن هایی که جنس در انبار داشتند یا سرمایه خود را به دلار تبدیل کرده بودند؛ زیاد نامطلوب نشد. ولی برای کسانی که ریال داشتند یا بدهی دلاری داشتند یک فاجعه بود. قبل و بعد از آن دولت هم روند همین طور بوده است.اکنون نیز دچار بی ثباتی قیمت ها هستیم در ۵ ماهه اول سال ۹۸ شاهد ۴ بار تغییر قیمت ها بودیم که این اصلا معقول و مطلوب نیست.
البته در برهه ای در دولت هفتم و هشتم وضعیت اقتصادی تا حدی مطلوب تری را تجربه کردیم و میزان تورم بصورت افسارگسیخته نبود البته رکود نسبی وجود داشت اما محصولات چینی بسیارکم تر از امروز بود. لذا ما توانستیم با همکاری برخی از دوستان ۱۲ نوع قطعه یدکی را در داخل کشور تولید کنیم. ولی با ورود گسترده اجناس چینی به بازار ایران دیگر توان رقابت نداشتیم که منجر به ضرر ما و اتمام این نوع همکاری و فروش شد. البته حالا بخاطر محدودیت های ارزی و مشکلات واردات دوباره نیم نگاهی به تولید داخل شده است.
در این صنف افرادی که بطور گسترده و به صورت شبکه ای با برند خودشان فعالیت می کنند موفق ترند و می توان گفت به معنای واقعی کلمه بازار کار دارند ولی بقیه فروشندگان این صنف مانند من موفق نیستند.
به نظرمن در آینده فروشندگان این صنف بهتراست تغییر شغل بدهند و اگر میتوانند سراغ تولید بروند. زیرا آینده این صنف با وضعیت کنونی مطلوب نخواهد بود. شاید بیشتر فروشندگان خود را مجبور به رفتن به سمت تقلب ببینند که جنس چینی را با عنوان جنس اصلی بفروش برسانند.
این صنف باید دارای نظارت دقیق و منظم از کل به جز باشد مانند برخی صنف ها که اول بنکدار، سپس عمده فروش ونهایتاً خرده فروش ها هستند و بنوعی روابط تنظیم شده است. نهادهای نظارتی نیز مراقبت می کنند. ولی متاسفانه در این صنف فعالیت ها جنبه بورسی پیدا کرده و .قیمت ها بی دلیل بالا می رود و قدرت خرید مردم پائین می آید در نتیجه مشتری از این صنف رضایت ندارد.
عضو کانال تلگرامی اتحادیه نیستم چون زیاد اهل فضای مجازی نیستم و هر از گاهی سری میزنم.

اتحادیه در دوره ی قبلی عالی بود که آقای بخشی رئیس اتحادیه بودن و بسیار فعال و با تجربه عمل می کردند، در حال حاضر اگر فعالیت خوبی در اتحادیه مشاهده می شود؛ ثمره دوره ی قبلی است و می توان گفت عملکرد اتحادیه رشدی نداشته است. در دوره ی قبلی یک سری کارهایی انجام شد که قبل آن اصلاً سابقه نداشت و الان هم بخشی از آن ها ادامه پیدا کرده است. قبل از ریاست آقای بخشی اتحادیه در مسائل مالی و مشکلات صنف با شهرداری و سایر نهادها دخالت نمی کرد و صرفا حق عضویتی دریافت می شد. ولی در دوران ریاست آقای بخشی هم مسائل مالی با دارایی و شهرداری بررسی می شد و بر تشکیل شورای پاساژها نظارت شد و نیز ایجاد شورای برگزاری نمایشگاه که گرچه نواقصی داشت ولی هر سال بهتر می شد.
ولی در حال حاضر اعضای هیئت مدیره با هم انسجام ندارند و هرکس سلیقه خود را دارد و در تصمیم گیری ها کار بسیار سخت گیری می شود..حمایت اتحادیه از صنف در مورد مسائل مالیاتی کم رنگ شده است. متاسفانه وقتی بانک مرکزی می گوید رکود اقتصادی داریم مسئولین مالیاتی توجه نمی کنند که باید مالیات ها کاهش یابد و افزایش مالیات به ضرر صنف منجر می شود. اتحادیه باید این مسائل را نیز پیگیری کند. اگر اتحادیه حمایت عینی از اعضای خود بکنند. اعضا در انتخابات سعی می کنند مجدداً به همین افراد رای بدهند که هم به نفع هیئت مدیره و هم به نفع اعضای اتحادیه خواهد بود.
من با توجه به احترامی که برای آقای بخشی زاده قائل هستم به فعال بودن و خدمات بسیار خوب ایشان اشاره کردم ولی بنظرم از نظر سن و سال دیگر مناسب این جایگاه نباشند. افراد در کهنسالی قدرت ریسک پذیری ندارند و کم حوصله می شوند که این مسئله می تواند به کل مجموعه لطمه بزند. البته نباید از نظر دورداشت که اعضای هیئت مدیره بطور فردی موفق عمل می کنند. برای مثال آقای بخشی درباره مسائل مالی خوب عمل کردند همچنین آقای حمزه بابت هزینه های پسماند و عوارض کسبی شهرداری که دو سه برابر شد بطور فردی زحمت کشیدن و تخفیف مناسبی گرفتند و از حقوق صنف در این مسئله دفاع کردند.
پیشنهاد ضروری که به اتحادیه دارم اینکه جلسات نقد و بررسی برگزار کنند و مشکلات صنف را بشنوند و نیز توجه و نظارت عینی برکیفیت و میزان فروش داشته باشد.
یکی از نقاط مثبت صنف مجله یدک رسانه است که باتوجه به گسترده بودن صنف و عدم ارتباط اعضاء می تواند آگاهی دهنده باشد. و در این مجله بطور تخصصی مطالب مفید برای صنف منتشر شود.

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد