رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=8895

معمای خودرو های ناقص

تاثیر نابسامانی خودرو سازان بر بازار لوازم یدکی؛

معمایخودروهاینـاقص

 

فرض اول

خودروسازان( دراین یادداشت روی اصلی سخن با دو خودروساز بزرگ است) عمداً خودروها را ناقص از خط خارج می کنند تا به مقاصد خود برسند مثل افزایش قیمت، امکان فروش فوری به قیمت دلخواه ، دریافت انواع تسهیلات، مجوزها، امتیازات خاص و…

فرض دوم

خودروسازان واقعا دچار کمبود برخی قطعات هستند و تامین کنندگان داخلی یا خارجی آنها قطعات را در اختیارشان نمی گذارند. در مورد تامین کنندگان خارجی بیشتر به دلیل تحریم ها، در خصوص تامین کنندگان داخلی علاوه بر تحریم، مسائلی چون مطالبات معوقه، کمبود نقدینگی یا کمبود مواد اولیه حتی ایرانی

فرض سوم

خودروسازان و چند تامین کننده بزرگ با هم تبانی کرده اند و مانع تجاری سازی خودروهای تولیدی می شوند تا مقاصدشان برآورده شود مثل انحصار هرچه بیشتر در بازار خودرو و قطعه، افزیش قیمت قطعات و خودرو و…

فرض چهارم

هر سه فرض قبلی وجود دارد و شرایط محصول ترکیب هر سه فرض است که این محتمل تر بنظر می رسد و به همین دلیل هم راه حل روشنی تا الان بدست نیامده و همه طرف های درگیر می توانند بنوعی خود را تبرئه کنند.

باقی می ماند مردم به عنوان متضرر اصلی در حال حاضر و البته قطعه سازان خرد و کلان و خودروسازان که اعتبار خود را به حراج گذاشته اند.
اما این اوضاع تا حدی بازار لوازم یدکی را نیز تحت تاثیر گذاشته است از یک طرف قطعاتی که برای بازار لوازم یدکی تولید یا وارد می شود بعضا از سوی خودروسازان خریداری شده است و موجب کاهش ورود لوازم یدکی به بازار شده است. از سوی دیگر مردم روی به تعمیرات خودروهای کارکرده آورده اند. فرصتی هم پدید آمده تا اجناس بنجل عرضه شوند. یعنی همان که گفت “گل بود به سبزه هم آراسته شد”

 

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد