رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=9037

کرونا توسط خودروسازان ایرانی برانداز شد!

حدود چهار ماه از این ویروس منحوس کرونا بر سر زبان ها افتاده است که فعالیت اکثر صنایع را مختل و اقتصاد دنیا را تحت تاثیر و در حقیقت به کما برده است اما در بین صنایع فعال در جهان ، صنعت خودرو نیز در هیاهوی کووید-۱۹ از این قاعده مستثنی نبوده است ؛ چرا که شرکت‌های خودروساز با توقف کامل خطوط تولید، برخی از سایت‌های فعال خود را وارد عرصه مبارزه با این ویروس مهلک کردند. ارتباط بالای خودروسازان با یکدیگر در تمام نقاط جهان، باعث شده  که بیشترین آسیب‌ها و زیان‌ها را طی این مدت متحمل شوند طوری که صنعت خودروسازی در حال حاضر تحت تاثیر پنج تکانه قرار گرفته است : تعلیق تولید، اختلال در زنجیره تامین، محدودیت کانال‌های فروش و کاهش تقاضا

تعطیلی شرکت‌های خودروساز اروپایی، آمریکایی و آسیایی و کارخانه‌های مونتاژ خودرو در چین نظیر جنرال موتورز، فورد ، فیات کرایسلر تغییر و تحولات در بزرگ‌ترین صنعت دنیا را کلید زد؛ ‌طوری‌که در ابتدا خودروسازان فعالیت خود را متوقف کردند و پس از آن شرکت‌های قطعه‌ساز یک به یک مجبور به تعطیلی واحدهای تولیدی خود شدند. اگرچه توقف فعالیت خودروسازان چینی بر عرضه و فروش خودرو در دنیا تاثیرگذار بود، اما عدم تامین قطعه از کشوری که بیشترین تولید لوازم یدکی جهان را دارد خود زمینه‌ساز بحرانی دیگر در این صنعت محسوب می‌شود.

خودروسازان دنیا با شیوع کرونا وضعیت قرمز اعلام کرده و فعالیت خود را متوقف نگه داشته اند اما در ایران با بازگشایی زودهنگام تولید خودرو افقی جدید آغاز شد اما باز هم چشم‌انداز روشنی در وضعیت خودروسازی قابل تصور نیست زیرا شیوع کرونا درست زمانی شکل گرفته که اقتصاد ایران با بحرانی عمیق دست به گریبان است و رشد اقتصادی منفی، نرخ بیکاری دو رقمی و تورم معیشت و کسب و کارها را دچار آسیب کرده اند. ایران به‌دلیل اعمال تحریم‌های یک جانبه و چند جانبه و بخش اعظمی از قطعات وارداتی صرفاً از چین تامین می‌گردد که با توجه به شرایط کنونی احتمال توقف تولید برخی از خودروهایی که قطعات وارداتی دارند زیاد است. توقف واردات قطعه از چین نیز به‌دلیل شیوع کرونا ، احتمال افزایش تولید ناقص خودرو و همچنین کاهش یا توقف تولید برخی از خودروها را پیش بینی می شود.

زور کرونا به خودروسازان ایرانی نرسید

با این حال خودروسازان ایران خود را متمایز از دیگر شرکت‌های فعال خودرویی در دنیا نشان داده اند طوری که برخلاف خودروسازان به نام دنیا ، خودروسازان ایران قصد افزایش تولید ۰۰۰/۰۰۰/۱۲۰۰ دستگاه دارند از طرفی نه تنها باعث توقف تولید نشد بلکه قیمت خودروها در ایران به سرعت صعود کرد شاید بتوان با این تفاوت ها بتواند صنعت خودرو سازی ایران را در مسیر توسعه قرار داد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد