رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=9069

رئیس بانک مرکزی شجاعت با چاشنی تدبر و امید

رئیس بانک مرکزی شجاعت با چاشنی تدبر و امید

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نشان داده به کارش نگاه درستی دارد

اول: اطلاع رسانی

از روزی که مسئولیت قبول کرده در مواقعی که نوسان قیمتی یا ابهاماتی بروز کرده؛ جلو آمده و حرف زده است. یادداشت وی در مورد هدف گذاری نرخ تورم یا اطلاعیه در مورد گفته های بهمنی رئیس کل قبلی بانک مرکزی مثل های اخیر همین رویه است.

“رویکرد فعال و اطلاع رسانی منظم و مداوم به فعالان اقتصادی ودرجریان گذاشتن آحاد جامعه از ملزومات برنامه ها و سیاست ها ی بانک مرکزی است”

دوم: خیلی واضح گفته که اهل اقتصاد دستوری نیست:

“تورم ماحصل تعاملات متغیرهای کلان اقتصادی، مانند، نرخ سود، رشد نقدینگی، کسر بودجه دولت و متغیرهای مانند این است. تورم، به معنی افزایش مداوم قیمت سبد کالاها و خدمات در اقتصاد، را نمی توان به‌صورت دستوری کاهش و یا افزایش داد. پیش بینی بانک مرکزی برمبنای فرض تداوم متغیرهای مؤثر بر تورم بوده است.لذا، تورم را می توان با تغییر متغیرهای کلان سیاست گذاری اقتصادی، مانند نرخ سود سیاست گذاری، یا تغییرات در عملیات بازار باز، یا تغییر ساختار بودجه و میزان تامین مالی کسر بودجه با استفاده از اوراق و مانند آن، کنترل کرد.

سوم: مقید به انضباط مالی است

“انضباط مالی شرط مهم کنترل تورم است. تأمین کسری بودجه از طریق واگذاری سهام و انتشار اوراق وتعمیق  بازار بدهی ، سیاست درست دولت است. این امر به بانک مرکزی کمک می‌کند که کنترل رشد نقدینگی را به‌طور جد دنبال کند.”

“بانک مرکزی با نظارت شدید و دقیق بر ترازنامه بانکها، ناترازی بانکها را کاهش داده و ثبات بازار ارز را نیز ادامه خواهد داد. نرخ سود و دالان سود بازار بین بانکی نیز چنان تنظیم خواهد شد که همزمان با حفظ وضعیت انبساطی سیاست پولی، رشد انبساطی پولی کاهش پیدا کرده و عملا رشد تقاضای کل اقتصاد کنترل شده و نرخ تورم به محدوده هدف نزدیک شده و در کانال ۲۲ درصد قرار بگیرد.”

چهارم: به تجارب دیگران اهمیت می دهد

“هدف گذاری تورمی یک ساز و کار مدرن سیاست گذاری پولی و راهبرد جا افتاده ای در بانکهای مرکزی دنیا در سه دههٔ گذشته است.مصمم هستیم در ایران هم این تجربه موفق را انجام بدهیم.به یاری خدا بانک مرکزی مصمم هست روند ۵دههٔ گذشتهٔ رابطه بانک مرکزی و دخل وخرج دولت را بازتعریف کرده و به‌تدریج مردم را از شر تورم مزمن خلاص کند.”

 

پنج: ریسک پذیری معقول دارد

“درشرایط اوج فشار حداکثری تحریم وآثار اقتصادی کرونا انجام اینگونه تحولات ساختاری وهدف گذاری ها،ازسوی خیلی از دوستان ،بسیار ریسکی تلقی شده است.در آن روزهای سخت تابستان ۹۷ که این مسؤلیت را پذیرفتم،تمام این مشکلات قابل پیش بینی بود لذا احتمال پیش آمد این نوع ریسکها را درمسیر خدمت به مردم متقبل شدم.”

پر واضح است اگر همتی نتواند به هدف گذاری تورمی اعلام شده دست یابد منتقدینش در دولت، مجلس و سایرین وی را آماج حملات قرار خواهند داد. گرچه ممکن است او کارش را درست انجام داده باشد و دیگران همراهی نکرده باشند. این همان شجاعت است که امیدواریم بقیه مسئولین نیز در فرصت باقی مانده دولت از خود بروز دهند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد