رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=105

رقابت سالم و رقابت ناسالم

رقابت نوعی مقابله و مسابقه بین چند فرد یا گروه یا جریان است که می­تواند موجب پیشرفت یکی از رقبا یا همه آنها شود اما در نهایت یکی از آنها پیشروتر از سایرین است. رقبا برای دستیابی به هدف مشخصی تلاش می­کنند. به همین دلیل همواره رقابت مورد تشویق قرار گرفته و جزء جدا‌ناشدنی روابط اقتصادی، علمی، فرهنگی، هنری و سیاسی است. رقابت می‌تواند سالم یا ناسالم باشد.

در رقابت ناسالم یکی از طرفین یا همه آنها به هر‌کاری حتی نادرست دست می‌زنند تا زودتر به هدف‌شان برسند. اما باید به یاد داشته باشیم که در رقابت سالم همواره اصول انسانی، اخلاقی و قوانین رعایت می‌شود و معمولا در رقابت ناسالم روابط به بروز مشکلات تنش‌ها منجر می­شود.

ریشه بروز رقابت، محدودیت­های مادی و حس کمال‌خواهی و همینطور برتری‌جویی انسان­ها است. اما در عین حال اگر طرفین رقابت، پایبندی­های اخلاقی و اجتماعی داشته باشند رقابت میان آنها باعث پیشرفت طرفین، بروز خلاقیت­ها و استفاده از ظرفیت­های مادی و معنوی می­شود. بین رقبا، دوستی و رفاقت شکل می­گیرد و طرفین برای طی مسیر و دستیابی به افتخارات و توانایی­های بیشتر انگیزه پیدا می­کنند.

یکی از انواع رقابت، رقابت اقتصادی است. برخی تاجران و کسبه تصور می­کنند وجود رقبا برایشان زیان‌آور است، از این رو رقبایشان را دشمن خود می­دانند. در حالیکه اگر رقابت سالم باشد، ارزش بازار را افزایش می­دهد و حجم و کیفیت آن بالا می­رود. چون رقبا ناچارند کیفیت کالاها و خدمات خود را ارتقا بخشند. در رقابت سالم افراد خود را در یک خانواده می‌بینند و بر این باورند که رقیب کاری‌شان باعث افزایش اعتبار خواهد شد.

در همه صنایع و صنوف می­بینیم که دستاورد اغلب رقابت­ها، رشد، پیشرفت و امنیت آن حرفه بوده است.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               رقابت کمک می­کند تا قیمت­ها و کیفیت تولیدات‌(کالاها و خدمات) در سطحی سالم و صادقانه باقی بماند. همه نیاز به پیشرفت دارند و این مهم هم بدون تلاش امکان‌پذیر نخواهد شد. رقابت می­تواند انگیزه کافی برای تلاش به ما بدهد و در نتیجه سود بیشتری عاید ما شود. رقبای ما نیز به اندازه ما نیازمند کسب سود صادقانه و پیشرفت هستند. با این حال باید بدانیم که اگر رقابت سالم باشد، قطعا همه به اندازه تلاش و امکانات‌مان سود خواهیم برد و اگر رقابت ناسالم باشد، ممکن است در کوتاه‌مدت عده­ای سود بیشتری ببرند و دیگران متضرر شوند اما در بلند‌مدت هیچکس نفع زیاد و رضایت کافی نخواهد داشت.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد