رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=776

گفت وگو با علیرضا نیک آئین نایب رئیس اتحادیه مکانیسین های تهران

یکی از مهمترین اصناف همگن با صنف فروشندگان لوازم یدکی، صنف مکانیسین ها است. از طرفی قرابت بسیار زیاد صنف لوازم یدکی و مکانیک­ها در کنار چالشهای موجود می­تواند متن ذیل را هر چه جذابتر نمایید. مکانسین در لغت به معنی کسی است که از مکانیک مطلع است. مکانیک در حالت کلی بسیار واژه وسیع و گسترده­ای می باشد. در دانشگاه­ها و مراکز آکادمیک رشته­های مختلفی در این زمینه وجود دارد که در اغلب موارد بسیار پیچیده و مهم می­باشد. اما در اصطلاح مردم جامعه مکانیک به تعمیرکنندگان خودرو و نهایتاً ماشین­آلات گفته می شود. هر چند که مکانیک خودرو و ماشین آلات شاید نسبت به سایر گرایش­های مکانیک همچون مکانیک سیالات، مکانیک کوانتوم و …. از پیچیدگی کمتری برخوردار باشد لیکن بسیار مهم و خطیر است. علی­الخصوص که به طور مستقیم با جان و سلامتی انسان­ها و اموال ایشان در رابطه است. به همین دلیل شاید بتوان گفت که اتحادیه مکانسین­ها یک اتحادیه فنی است و می بایست همواره اعضا آن را به روز نگهداشته و آموزش های ضمن کار را برای اعضایش اجرا نمود. البته سطح بالا تر و علمی­تر مکانیکی خودرو می تواند به طراحی موتور و حتی به کلیت خودرو می­انجامد که متأسفانه با فاصله گرفتن اغلب مکانسین­ها با فضای آکادمیک کشور کمتر شاهد چنین ابتکارات و اختراعاتی بوده­ایم. ولی اگر این مهم اتفاق بیفتد می­تواند بسیاری از معضلات و مشکلات خودرویی کشور را حل نماید. در مصاحبه ذیل که با نایب ریاست اتحادیه مکانسین جناب آقای نیک آیین فرزند حاج رضا نیک آئین، رئیس و پیشکسوت صنف مکانیسن ها انجام شده است، سعی شده به همه ی این موارد پرداخته شود.

  • جناب نیک آیین صنف مکانسین چقدر قدمت دارد و امروز اتحادیه شما چند رسته را تحت پوشش قرار می دهد؟

از سال ۱۳۴۱ مکانسین­ها تهران آغاز به کار کرده است و نشان دهنده قدمت بسیار طولانی این صنف می باشد. در حال حاضر ۱۷ رسته تحت پوشش این اتحادیه می باشد. که این رسته ها عبارت اند از:

  • تعمیر کنندگان موتور و گیر بکس سبک و سنگین
  • تعمیر کنندگان جلوبندی، تون آپ، میزان فرمان وتنظیم موتور
  • تعمیر کاران ماشین آلات راه سازی و کشاورزی
  • تعمیر کاران و تنظیم انواع کاربراتور و انژکتور
  • تعمیر کاران پمپ و انژکتور و سوپر شارژ
  • تعمیر کاران موتور سیار و زمینی
  • تعمیر کاران سیستم ترمز، پوستر ترمز و کمک فنر ساز
  • پیچ در آور و سیلندر دوز
  • واشر بر و فنر پیچ
  • تعمیر کار دستگاه هیدرولیک انواع خودرو
  • تعمیر کار دستگاه های اتوماتیک انواع خودرو
  • لنت کوبی
  • نصب کیت مخزن گاز خودرو های دو گانه سوز
  • تولیدکنندگان انواع دستگاه تست پمپ انژکتور موتور های سبک و سنگین
  • تولید کنندگان دستگاه عیب یاب و تست انواع خودرو سبک و سنگین
  • دفتر کار(ویژه رسته هایی که به دلیل محدودیت های شغلی نمی توانند در داخل شهر فعالیت نمایند همچون مکانیک های ماشین سنگین)
  • اتحادیه مکانیسین ها چند عضو دارد و مهمترین وظیفه اتحادیه چیست؟
  • عضو داریم و مسئولیت بزرگ اتحادیه به روز نگه داشتن اطلاعات اعضا و رسته ها و همینطور دفاع از صنف در برابر مسائل و مشکلات علی الخصوص بیمه ای و مالیاتی می باشد.
  • اتحادیه مکانیسن ها از چند کمیسیون تشکیل شده است؟

این اتحادیه دارای سه کمیسیون فنی، حل اختلاف و آموزش می باشد. وظیفه کمیسون فنی ایجاد ارتباط فی مابین اتحادیه و دانشگاهها، خودروسازها و قطعه سازان می باشد. به طوری که با ایجاد این ارتباط بتوان سطح اطلاعات فنی و عمومی را به روز نگه داشت. از دیگر وظایف این کمیسیون برپائی سمینار های آموزشی و بازدید از کارخانجات برای ارتقای دانش فنی می باشد. کمیسون آموزش هم وظیفه برگزاری کلاس های آموزشی و برگزاری آزمون ها را بر عهده دارد. کمیسیون حل اختلاف هم به اختلافات و مسائل پیش آمده بین اعضا یا دیگران رسیدگی می کند.

  • روند آموزشی اتحادیه و فعالیت کمیسون آموزش شما چگونه است؟

کمیسیون آموزش در اتحادیه کلاس های آموزشی برگزار می نماید و اگر کسی موفق به کسب قبولی در امتحانات پایان دوره های آموزشی نشود به وی جواز داده نخواهد شد و اگر اصرار به کسب جواز داشته باشد می بایست مجددا در دوره ها شرکت کند و در آزمون پایانی موفق شود.

  • جناب نیک آئین آیا واقعا این روند همیشه طی می شود؟ در ضمن این آموزش ها مختص نیرو های تازه وارد است، با وجود اینکه با توجه به تغییرات روزافزون خودروهای موجود در بازار مکانیک های قدیمی هم نیازمند آموزش های لازم هستند، چه تدابیری برای به روز رسانی قدیمی تر ها دارید؟

اولا باید عرض کنم حتما تمام کسانی که مجوز می گیرند، این دوره های آموزشی را طی نموده اند. البته این آموزش های صرفا برای تازه واردها می باشد و برای بروز رسانی اعضای قدیمی، سمینارهای آموزشی که طراحی شده است و به ارتقای فنی اعضا کمک می کند. از سویی دیگر در اتحادیه یک مسابقه پیامکی راه اندازی نموده ایم که سوالات فنی و تخصصی برای اعضا ارسال می شود و پس از ارائه پاسخ از طرف اعضا جواب های صحیح قرعه کشی میشود و جوایزی به برندگان اهدا می شود. همین موضوع ایجاد انگیزه می کند تا اعضا اطلاعات فنی خود را به روز رسانی نمایند. البته پس از پایان مسابقات پیامکی جواب های صحیح برای اطلاع اعضا برایشان ارسال می شود.

  • حالا فرض کنیم که کسی در این سمینارها و مسابقات پیامکی اتحادیه شرکت نکرد و از طرفی هم چون ملزم به بروزرسانی اطلاعات فنی خود نیست، به طور صحیح و علمی از مسائل جدید خودروها مطلع نشد، مردم چگونه اطمینان کنند و خودرو های خودشان را در اختیار مکانیک ها قرار دهند؟

ببینید حسن صنوف فنی این است که اگر کسی خود را به روز نگه ندارد نمی تواند به کار ادامه دهد و پس از مدتی مجبور می شود خود را به روز نماید. تا بتواند اعتماد مردم را جلب کند.

  • فعالیت های جانبی اتحادیه شما چیست؟

ما باتوجه به تعداد اعضا و منابعی که در اختیار داریم فعالیت های جانبی انجام می دهیم، نظیر بیمه تکمیلی و تورهای مسافرتی که برای رفاه و حمایت از اعضا و آموزش ایشان مفید است. مهمترین فعالیت جانبی اتحادیه همان شورای حل اختلاف می باشد که مسائل پیش آمده ما بین رسته ها، تداخل صنفی، مالک و مستاجر صنف و … می باشد.

  • آیا در اتحادیه خدمات، روش کار اعضا و تعرفه معین وجود دارد؟

نرخ تصویب شده ای از سازمان حمایت از مصرف کننده برای اتحادیه ارسال شده است و ملزم به اجرا هستیم. ولیکن اعضای هیئت مدیره و اعضای اتحادیه در همه رسته ها از این نرخ ها راضی نیستند اما پایبند به اجرای آن می باشند و هرکس تخلفی را مشاهده کرد می تواند با شماره ۷۷۵۳۱۷۲۳ تماس بگیرد و اطلاع بدهد.

البته باید عرض کنم این نرخ ها جزئی بسیار دقیق و به جزئیات هر عمل مربوط است . به طور مثال برای تعمیرات موتور یک نرخ معینی مصوب شده است ولیکن برای تعمیرات موتور نیازمند با زو بست شدن قسمت های دیگری نیز هستیم که این اقدامات نرخ های جداگانه ای دارد و معمولا شکایات به دلیل در نظر گرفته نشدن همین جزئیات و مراحل انجام کار است.

در خصوص استاندارد خدمات در دوره آموزشی نکات مهمی مطرح می شود ولیکن متاسفانه این یک امر فردی و سلیقه ای و به شخص بستگی دارد، گاهی هم یک شخص خدمات را به نحو احسن و فراتر انجام می دهد و گاهی هم متاسفانه فردی خیلی حوصله برای انجام اقدامات جانبی به خرج نمی دهد. البته در درازمدت این فرد قطعا متضرر می شود زیرا مشتریان کار تمیز و با حوصله را با کار بی دقت تشخیص میدهند.

  • بعضی ها معتقدند که امروز اکثر تعمیرکاران، خیلی دست به تعمیر نمی زنند و تقریبا تعویض کار شده اند نظر شما چیست؟

من این نظر را اصلا قبول ندارم. شرایط امروز با گذشته فرق کرده است، سیاست خودرو سازان است که قطعات را به نحوی تولیدکنند که قابل تعمیر نباشد و لزوما باید تعویض صورت بگیرد. برای بسیاری از قطعات طول عمر تعیین می کنند و باید پس از طی آن قطعه تعویض گردد. در گذشته قطعات قابل تعمیر بودند و تعمیر کاران دست به تعمیر می زدند. البته امروز هم در بسیاری از مواقع علی الخصوص خودروهای قدیمی تعمیرات انجام می شود.

  • بازرسی در اتحادیه شما چگونه است؟

اتحادیه به طور مرتب و دوره ای از رسته ها بازرسی به عمل می آورد. هر دوشنبه هم به شکایات رسیدگی می شود. شورای حل اختلاف زیر نظر قوه قضائیه در محل اتحادیه مستقر می باشد و پس از حکم اگر کسی محکوم شود برخورد لازم صورت می گیرد و باید خسارت وارده جبران شود.

  • به عنوان سوال آخرین یک موضوعی که خیلی داغ مطرح است، موضوع تداخل صنفی مکانیسن ها با فروشندگان قطعات یدکی می باشد، نظر شما چیست؟

در ابتدا باید بگویم اگر یکی از رسته های مکانیسین اقدام به تداخل صنفی با فروشندگان لوازم یدکی نماید متخلف است و برخورد می شود. ولیکن تداخل صنفی تعریفی دارد که باید آن را مد نظر قرارداد اگر همکاران ما در مغازه شان قطعات یدکی مورد نیاز و ضروری دارند نباید گفت تداخل صنفی کرده اند. شما در نظر بگیرید در اورژانس بیمارستان برخی داروها همیشه موجود است برای رسیدگی به بیماران اورژانسی و پس از رفع و رجوع آن دارو مجددا تامین می شود. در کار ما هم بعضی قطعات ضروری است. لذا خودرویی که در ساعت غیرکاری تعمیر فوری نیاز دارد باید خدمت و قطعه مورد نظر را تامین کرد. بنابراین برخی قطعات که در تعمیرات فوری نیاز است باید در تعمیرگاه ها باشد و غیر از این تخلف است.

  • اگر سخنی مانده بفرمائید:

در پایان می خواهم ضمن تشکر از فرصتی که در اختیارمان قرار دادید سال نو را خدمت همکارانم و اعضای اتحادیه لوازم یدکی تبریک عرض کنم و سالی خوش را برایشان آرزو مندم.

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد