رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=3049

خودروهای لوکس

این روزها خودروهای لوکس و زیبای وانت بار یا همان پیک آپ را مشاهده می کنیم. آنچه در گذشته در ایران بعنوان وانت بار شناخته می شد به وانت نیسان و وانت پیکان و مزدا محدود می شود که از ویژگی لوکس و زیبایی محروم بودند. اما وانت بارهای جدید چینی این روزها جایگاهی مناسب در بازار خودروی ایران بدست آورده اند برای یک پیک آپ مدرن چینی حداقل باید ۵۰ میلیون پرداخت و این رقم بالایی برای وانت بار محسب می شود ایران خودرو پس از ۳ دهه تولید وانت پیکان به نوسازی و عرضه محصول جدید این وانت بار با نام آریسان اقدام کرده است. جلو پنجره و شمایل دماغه شبیه پژو پارس است، و این سوال را مطرح می سازد که چرا باید شبیه یکی از لوکس ترین و البته پر هزینه ترین خودروها یعنی پژو پارس باشد؟ شاید از همان طرح دهه ۸۰ شمسی که برای پژو پرشیا بوده الهام گرفته اند. آن زمان چون با شرکت پژو فرانسه به نتیجه نرسیدند طرح به بایگانی رفت و اکنون این طرح بروی پیکان پیاده شده است و آریسان(ترکیب آریایی+سان) نامیده شد.

طراحی بدنه این خودرو به طور کامل از پژو ۴۰۵ استفاده شده با این تفاوت که حالتی اسپرت تر و البته ارزان سازی شده به خود گرفته است. استفاده از پلت فرم پیکان و به تبعیت از آن پیشرانه روآ باعث شده فاصله سینی فن با دماغه زیاد باشد و در نمای جانبی ۷/۴ متر طول داشته باشد و شبیه خودروهای درگستر گردد. وزن بار مجاز قابل تحمل ۸۵۰ کیلوگرمی از سوی سازنده آریسان بعنوان ظرفیت اعلام شده و البته به نظر می رسد تا یک تن نیز تحمل داشته و در شکل ظاهری آن تغییری ایجاد نکند و این بخاطر فنر لول های بلند طراحی شده برای آن می باشد. ظرفیت محفظه ی گاز CNG آن ۷۰ لیتر و زیر فضای بار چسبیده به اتاق طراحی شده است. با این ترفند فضای بار گستردگی لازم را دارد. دیواره محفظه بار با ضربه گیر مشکی سراسری پوشانده شده که خود عاملی برای زیبایی بیشتر محسوب می شود در محفظه بار با دستگیره هایی شبیه دستگیره های جانبی خودرو باز می شود که این را می توان گرچه زیباست امّا عامل ضعف دانست.

اگر کمی در بخش جانبی این خودرو دقیق شویم موم کشی های بسار بی کیفیت لای درزهای بین محفظه بار و کابین این خودرو، نوید یک کیفیت ساخت نه چندان بالا را می دهد. کیفیت پلاستیک به کار رفته برای دستگیره های درها و آینه های جانبی تاشو مشکی رنگ و از همان جنس سپر جلو می باشد که تا حدودی نگران کننده به نظر می رسد.

فضای داخلی که عمده ی مصرف انسانی و راحتی خودرو در این قسمت رقم می خورد با وانت های قدیم متفاوت است. داشبورد آن از سری جدید پژو ۴۰۵ استفاده شده و رودری ها نیز مانند پژو ۴۰۵ می باشد. فرم جدید صندلی ها در فضایی بسیار گسترده تر نسبت به وانت های قدیمی دیده می شود که اهرم هایی برای تنظیم فاصله پا تا دیواره آتش و شیب تکیه گاه دارد. گرافیک کیلومتر شمار شبیه چیدمان محصولات بی ام و است. غربیلک فرمان از نوع ایربگ دار و مشابه نمونه های خانواده پژو می باشد. سیستم صوتی ۲DIN قابلیت پشتیبانی سی دی و فلش و AUX و کارت SD را دارد.

سیستم تهویه مطبوع با ۵ مسیر دمنده و ۴ سرعت فن دیده می شود. موتور گرچه پیکان است امّا با طراحی جدید نرم تر کار می کند و دسته موتورها طوری طراحی شده که لرزش کمتری به سرنشینان منتقل می کند.

آریسان با قیمت ۲۴ میلیون تومانی در مقایسه مناسب جلوه می کند. راحتی و امکانات آریسان وسوسه انگیز است.

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد