رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=10

دستگاه کنترل نور

دنیای‌خودرو: با توجه به این که مهمترین علت تصادف جاده‌ای در شب و به علت عدم دید کافی می‌باشد و با توجه به ماده ۱۴۹ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی که رانندگان هنگام نزدیک شدن خودرو‌ها به هم تا فاصله ۱۵۰ متری موظفند نور چراغ خودرو را از نور بالا به نور پایین تغییر دهند، متاسفانه در بیشتر موارد رانندگان به این امر توجهی ندارند و در حالت نور بالا حرکت می‌کنند.
از آن جا که تابش نور شدید(نور بالا) باعث کور چشمی موقت می‌شود و راننده تا مدت زمان کوتاهی دید خود را از دست می‌دهد و همین مدت زمان کوتاه در بیشتر موارد باعث تصادف منجر به فوت می‌شود، دو مخترع جوان کوشیده‌اند با ابداع دستگاهی با قابلیت کنترل نور چراغ دیگر خودروها به وسیله راننده آمار تصادفات را به حد چشمگیری کاهش دهند.
قاسم و احسان زارع فیروزی درباره نحوه عملکرد دستگاه می‌گویند: زمانی که یکی از رانندگان با نزدیک شدن به خودرو مقابل نور چراغ خودرو‌ را از نور بالا به نور پایین تغییر دهد، در صورت مجهز بودن سایر خودروها به این دستگاه می‌توانند بدون دخالت راننده به صورت خودکار نور چراغ‌ها را از نور بالا به نور پایین تغییر داده و مشکل عدم دید کافی را که باعث تصادف می‌شود از بین ببرند .
این دستگاه از دو قسمت فرستنده و گیرنده تشکیل شده که دستگاه فرستنده در مسیر جریان نور پایین چراغ‌های خودرو و دستگاه گیرنده در مسیر جریان نور بالا قرار می‌گیرد.
خودروهایی که در شب در حال حرکت هستند، معمولا از سیستم نور بالا استفاده می‌کنند و در صورت نزدیک شدن به خودرویی در خلاف جهت در حال حرکت است، نور چراغ‌ها را تغییر نمی‌دهند با همان نور بالا حرکت می‌کنند.
با نصب این دستگاه در مسیر چراغ‌های خودروها می‌توان نور چراغ‌های خودرویی را که خلاف جهت یا هم جهت در حال حرکت است، در فاصله ۲۰۰ متری از نور بالا به نور پایین تغییر داد، بدین ترتیب وقتی یکی از راننده‌ها نور چراغ‌ها را از نور بالا به نور پایین تغییر می‌دهد، ‌دستگاه فرستنده فعال می‌شود و آن دسته از رانندگانی که قصد تغییر نور چراغ‌ها را از بالا به نور پایین ندارند، در همین حال دستگاه گیرنده آماده دریافت فرمان فرستنده می‌شود.  با ارسال فرمان فرستنده دستگاه گیرنده فعال می‌شود و به صورت خودکار نور چراغ‌ها را تغییر می دهد و در حالت نور پایین قرار می‌گیرد و در صورت خارج شدن از محدوده فرستنده برای استفاده از سیستم نوربالا باید دوباره دسته راهنما را به حالت نور پایین تغییر داد تا سیستم نور بالا فعال شود. به گفته مخترعان، این دستگاه  که فاقد هرگونه مشابه داخلی و خارجی است، ۲۰۰ گرم وزن دارد و در ابعاد ۱۲ × ۸ × ۳ سانتی‌متر ساخته شده است.
منبع: www.gerdavari.com

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد