رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12

گفت و گو با علیرضا رأسی نایب رییس و مدیر اجرایی اتاق اصناف و رییس اتحادیه اتوسرویسها

تشکیل شورای خودرویی در اصناف ضروری است
بحث تشکیل شورای اتحادیه های همگن مبحثی است که در حال حاضر با موافقت اتحادیه های همگن خودرو و ماشین آلات در حال بررسی است و یکی از اتحادیه های این گروه نیز اتحادیه اتوسرویس ها با مدیریت علیرضا رأسی است. او علاوه بر ریاست اتحادیه مذکور نایب رییس اتاق اصناف تهران و مدیراجرایی آن است. از این رو با وی گفت و گویی انجام داده ایم تا از کم و کیف تشکیل این شوراها آگاه شویم و اقدامات اتاق اصناف را در خصوص این مبحث بیشتر بدانیم.
این گفت و گو را می خوانید:

س: در ماه های اخیر بحث همگرایی اتحادیه های همگن و ایجاد شورایی مرکزی، به صورت جدی تر نسبت به گذشته پیگیری می شود و شما هم به عنوان رییس اتحادیه اتوسرویس ها و همینطور نایب رییس اتاق اصناف یکی از اعضای آن هستید. این مبحث تا چه حدی می تواند به راهبرد، برنامه ها و اهداف اصناف همگن کمک کند؟
ج: به اعتقاد من همکاری وتجمیع اتحادیه هایی با فعالیت های مشترک و همگن لازم و ملزوم یکدیگرند زیرا ما اتحادیه های مرتبط با حوزه خودرو در بسیاری از مواقع در یک راستا حرکت می کنیم از این رو اگر بتوانیم با هم همراه شویم و شورایی را تشکیل دهیم هم برنامه هایمان بهتر و زودتر به نتیجه می رسد و هم توانسته ایم گام های بلندتری برای اعضاهایمان برداریم. از این رو به نظرم تشکیل شورای صنعت خودرو در اصناف تهران ضروری است.
اما باید در نظر داشته باشیم که این مهم در قانون به صراحت تعریف نشده است. بنابراین باید با برنامه ریزی دقیق و منسجم سعی کنیم رفته رفته به سوی اصلاحات قانونی گام برداریم. البته در حال حاضر تشکیل این شورا با استناد به مفاد برخی بندها و بصورت شورای مشورتی امکان پذیر است. با این حال می توان آن را در آینده دقیق تر پیگیری کرد و در قانون گنجاند.
باید تصریح کنم این مسئله مختص کشور ما نیست. در تمام کشورهای صنعتی و پیشرفته هم بحث تجمیع اتحادیه های صنفی همگن انجام شد تا شورای تشکیل یافته با قدرت و حمایت بیشتری بتواند به اهداف و راهبردها دست یابد.

س: شما در اظهارات خودتان تاکید روی علم روز کشورهای پیشرفته و همینطور نزدیکی بین شغل های مختلف صنوف داشتید. فکر می کنید با پیگیری این مسیر، اصناف موفق تر از گذشته عمل خواهند کرد؟
ج: وقتی در دنیا این مسیر انتخاب، و آزمون و خطاهایش هم انجام شده است و نتیجه مثبت هم داشته است باید ما هم این موضوع را به صورت جدی پیگیری کرده و در دستور کارمان قرار دهیم. به هرحال اگر با علم روز دنیا و کشورهای پیشرفته همسو نشویم تردیدی نداشته باشید که از موفقیت ها عقب خواهیم ماند. به طوری که امروزه در بازار بین المللی هر آنکه با کامپیوتر آشنا نباشد به نوعی بیسواد تلقی می شود.
در مورد اصناف هم باید بگویم که ما ۱۳۸ اتحادیه داریم که قابلیت آن را دارند که در گروه های مهندسی، اتومبیل، ساختمانی، عمرانی، خدماتی و … ۵ – ۶ گروه بزرگ و عمده قرار گیرند. وقتی چنین اتفاقی بیفتد مطمئن باشید که با کمک خرد جمعی بهتر نتیجه می گیرند چون همانطور که گفتم پشت هر شورا چندین اتحادیه بزرگ و افکار و تجارب زیاد قرار می گیرد.

س: فکر می کنید ظرفیت پذیرش رییس شورا از سوی اتحادیه ها وجود دارد. به طوریکه یک اتحادیه در آن شورا باشد اما رییس شورا اتحادیه دیگری باشد؟
ج: ببینید ما برای موفقیت باید دموکراسی را تمرین کنیم و همینطور باید بیاموزیم که اگر آگاهی داریم که فلان شخص توانایی اداره کردن بهتر از ما را دارد او را بپذیریم و از او حمایت کنیم.

س: در حال حاضر اقدامی برای تشکیل این شوراها در اتاق اصناف انجام شده است؟
ج: من از روزی که وارد این مجموعه شدم به فکر ماندن در پشت میز و صندلی اینجا نبودم و سعی کردم در زمان حضورم کار خوب و مثبتی را برای همکارانم به یادگار بگذارم از این رو یکی از مسائلی که از ابتدا در اتاق اصناف با جدیت آن را دنبال کردم تشکیل شوراها بوده که امیدوارم به نتیجه خوبی برسد.
به عنوان مسئول اجرایی و نایب رییس اتاق اصناف برنامه اجرایی مدون برای همسویی اتحادیه های صنفی دارم زیرا در همه شرایط همراه و همسو با نظام و انقلاب بوده اند از این رو باید در حد توان برای آنها انجام وظیفه کرد.
البته در راستای برنامه تشکیل شورا هم به دوستان گفتم که جلسات را در اتاق اصناف برگزار کنیم تا هم شکل قانونی خود را حفظ کند و هم این شائبه نزد دوستان ایجاد نشود که چرا جلسات در فلان اتحادیه باید برگزار شود. البته لازم است از زحمات آقای بخشی رئیس اتحادیه لوازم یدکی و همکاران ایشان که پیش قدم در تشکیل این شورا بوده اند و همچنین از همه اتحادیه های دیگری که موضوع را دنبال کرده اند تشکر کنیم.

س: نمایشگاه قطعات لوازم یدکی در سال ۹۳ در هتل المپیک تهران برگزار شد و شما هم از این نمایشگاه دیدن کردید نظرتان راجع به آن چه بود؟
ج: به اعتقاد من یکی از بهترین نمایشگاه هایی بود که در این مدت برگزار شد هم آبرومندانه بود و هم برندها و صاحبان کالا به خوبی و درستی معرفی شده بودند. به طوریکه همه موارد شغلی و قطعات به طور درست تعریف و معرفی شده بودند. البته اگر تعریف از مجموعه خودمان نباشد، نمایشگاه ما هم که برای اتحادیه اتوسرویس ها برگزار شد بسیار خوب بود و نمایشگاه شما را همانند نمایشگاه خودمان جامع و کامل دیدم.

س: نظرتان در خصوص نشریه یدکی رسانه چیست؟
ج: نشریه خوبی است تقریبا شبیه به نشریه اتحادیه اتوسرویس هاست اما پیشنهاد می کنم که در صفحات نخست کمتر از آگهی ها استفاده کنید چون مخاطب دوست دارد مطالب خواندنی را اول ببیند که با دیدن آگهی ها فکر می کند این آگهی نامه است اما در مجموع کارتان خوب است و فکر می کنم تا حدودی هم چاره ای ندارید چون ظاهرا فقط از سوی همین صاحبان آگهی ها حمایت و پشتیبانی می شوید. با این حال می توانید روی پیشنهاد من هم فکر کنید.

س: در پایان اگر نکته ای باقیمانده است بفرمائید.
ج: ضمن تشکر از شما پیشنهاد می کنم، این فرهنگ را جا بیاندازیم که اگر کالای ایرانی باکیفیت است آن را حمایت کنیم و بگذاریم چرخه صنعت در کشورمان رونق پیدا کند. یادمان باشد حمایت از تولید کالای با کیفیت داخلی می تواند باعث اشتغال یکی از فرزندان ما باشد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد