شرایط جدید حاکم بر روابط روسیه با غرب، این کشور را وادار به جستجو برای یافتن شرکای جدید تجاری کرده است و این در حالی است که ایران نیز می تواند یک شریک خوب تجاری برای آن کشور باشد. گرچه از ۳۱۵ میلیارد دلار واردات روسیه در سال ۲۰۱۳ سهم ایران حداکثر ۴/۱ میلیارد دلار بوده است یعنی کمتر از یک درصد (حدود ۴۵/۰ درصد) اما اراده سیاسی طرفین و مزیت های نسبی موجود و شرایط آینده می تواند صادرات ایران به روسیه را افزایش دهد. پیش بینی ها برای یک دوره پنج ساله رسیدن به سقف ۱۰ میلیارد دلار است.
در این میان لوازم یدکی خودرو نیز از اقلام مورد تقاضای روس ها بوده است. بطوریکه طی سال گذشته به لحاظ ارزش دلاری، لوازم یدکی در رتبه بیستم صادرات به روسیه بوده است که از این میان می توان به اقلامی همچون کاربراتور، جلوپنجره، داشبورد و برخی اقلام یدکی دیگر اشاره کرد.
سوال این است: اما آیا می توانیم به توسعه تجارت با روسیه امیدوار باشیم یا خیر؟ بستگی به تصمیم روسیه دارد. اگر روس ها ایران را شریک تجاری راهبردی خود بدانند و این اقبالی که امروز نشان می دهند صرفا تاکتیکی برای عبور از وضعیت فعلی نباشد. علی القاعده تجارت با همسایگان بهترین گزینه برای تجارت خارجی است. خصوصا اینکه همواره تجارت ایران با روسیه دارای تراز منفی به نفع روسیه بوده است. یعنی ما بیشتر از روس ها خرید کرده ایم. اطلاعات خلاصه بندی شده زیر گزارش هایی است که می تواند برای تجارت با روسیه مفید باشد.
- روسیه کشوری صنعتی، با تنوع زیاد قومی، فرهنگی و دینی است.
- در روسیه بیش از ۱۰۰ ملیت و قوم زندگی می کنند. اما اکثریت مردم روسیه تابع کلیسای ارتدکس می باشند.
- آب و هوای روسیه عمدتا قاره ای خشک با زمستان های سرد است.
- روسیه دارای ۲۱ جمهوری خودمختار، ۴۹ استان، ۶ خطه، دو شهر خودمختار مسکو و سنت پترزبورگ است که از این میان تعداد ۸ جمهوری مسلمان نشین می باشد.
- رشد سالانه جمعیت روسیه منفی است.
- روسیه هفتمین کشور جهان با ۵۲۷ میلیارد دلار صادرات است. واردات فدراسیون روسیه در سال ۲۰۱۳، حدود ۳۱۵ میلیارد دلار بوده و با ۲۱۲ میلیارد دلار دارای تراز بازرگانی مثبت است.
- درآمد سرانه مردم روسیه ۱۸ هزار و ۱۰۰ دلار است.
- سوخت های معدنی، آهن و فولاد، چوب، کاغذ و غلات از مهمترین کالاهای صادراتی روسیه است.
- انواع مواد غذایی، وسایل نقلیه، دارو و تجهیزات الکترونیکی از مهمترین کالاهای وارداتی روسیه است.
- مهمترین اقلام صادرات ایران به روسیه در سال ۱۳۹۲ عبارت بوده است از: محصولات کشاورزی، مواد خوراکی، سیمان، محصولات پتروشیمی، لوازم یدکی، صنایع دستی، چرم، منسوجات و فرش.
- از جمله نقاط قوت روابط تجاری ایران و روسیه می توان به تنوع موجود در بازار روسیه، قیمت پایین محصولات تولید شده در ایران، نزدیکی فاصله دو کشور و وجود زیرساخت های متنوع برای انتقال کالا اشاره کرد.
- از جمله نقاط ضعف روابط تجاری ایران و روسیه می توان به عدم شناخت دقیق صادر کنندگان ایرانی، عدم ارتباط زبانی، عدم بهره مندی روسیه از سیستم های نوین بانکی، ذهنیت منفی در دو کشور نسبت به هم و گرانی شهر مسکو اشاره نمود.
- سیاست های گمرکی روسیه عبارتند از: عوارض گمرکی پایین، فرایند ساده ترخیص کالا، کنترل دقیق گمرکی و توسعه همگرایی گمرکی در میان کشورهای مشترک المنافع.
- برای اطمینان از اصالت و آگاهی از مشخصات قانونی شرکت های روسی متقاضی همکاری تجاری و اقتصادی می توان به نشانی اینترنتی http://egrul.nalog.ru/fns/index.php مراجعه کرد.
- انواع ویزاهای روسیه عبارتند از: ویزای توریستی، ویزای تجاری، ویزای ۱ ساله چندگانه و ویزای ترانزیتی.
از طریق نشانی های اینترنتی زیر می توان به اطلاعات مناقصات و مزایده ها در روسیه دسترسی داشت: www.zakaz.astrgorod.ru , www.astrgorod.ru , www.zakupki.gov.ru