رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=113

گفت‌و‌گو با خسرو ابراهیمی، عضو هیات رئیسه و خزانه‌دار اتاق اصناف تهران

هدف ما افزایش مهارت و دانش اعضای اصناف است

 

خسرو ابراهیمی نیا ۲۵ سال است که فعالیت صنفی در اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس تهران دارد. چهار دوره عضو هیئت رئیسه مجمع امور صنفی توزیعی تهران بوده و هم اکنون نیز عضو هیئت رئیسه و خزانه‌دار اتاق اصناف تهران است. علاوه بر این سال‌ها نایب رئیس و رئیس فدراسیون قایقرانی بوده و در حال حاضر نیز رئیس کمیته فوتبال ساحلی و عضو هیئت رئیسه فدراسیون­های ورزش­های همگانی و قایقرانی است. گفت‌و‌گوی او را با یدکی رسانه می‌خوانید:

 

آیا با ایجاد تغییرات جدید تشکلات صنفی به اندازه کافی ساختار درونی و زیر ساخت­های خود را برای پذیرش مسئولیت­های بیشتر در مدیریت بنگاه‌های صنفی و پیشبرد اهداف اقتصادی کشور تقویت کرده­اند.

همانطور که می­دانید تشکل­های صنفی و تفکرات مدیران اصناف بیشتر سنتی است البته در اتحادیه­های مختلف تفاوت­هایی قابل مشاهده است اما در مجموع ما در حال گذار از ساختار و روابط سنتی به نهادهای توسعه یافته هستیم و این قابل انکار نیست. نکته اصلی اینجاست اگر قرار باشد اختیارات اتحادیه­ها صرفا محدود به صدور پروانه کسب باشد و در سایر امور کسبی و مدیریت بر صنف مربوطه اختیارات و مسئولیتی نداشته باشند یا اینکه ساز و کار لازم دیده نشده باشد و فقط به سرفصل­های کلی اشاره شود به نقطه مطلوب و تحول نخواهیم رسید. بنابراین پیش‌نیاز توسعه و ارتقاء جایگاه اصناف و ایجاد ساختار کارآمدتر، واسپاری مسئولیت بیشتر به اتحادیه­ها و اصناف است.

 

به عبارت دیگر شما نیز وضعیت فعلی را مطلوب ارزیابی نمی­کنید ولی معتقد هستید باید به اصناف فرصت بیشتری داده شود.

همین‌طور است اگر فقط صدور پروانه کسب و ابلاغ بخشنامه­ها و دستور العمل­ها ماموریت اتحادیه­ها باشد در هر اتحادیه دو نفر کارمند کافی است. هیئت مدیره­ها باید بتوانند در حوزه صنفی هر اتحادیه آخرین وضعیت کسبی، تهدیدها و فرصت­ها، نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنند به اعضاء و مسئولان دستگاه­های اجرایی مشورت و گزارش بدهند، نیازها را بدانند و برای رفع آنها اقدامات لازم را انجام دهند.

 

به نظر شما مهمترین مشکل فعلی اصناف چیست؟

یکی از مهمترین مسائل، آموزش است. در جامعه به غیر از عده­ای که شاگرد و استاد و یا پدر و فرزند بوده­اند، افراد شغل خود را انتخاب نمی­کنند. بلکه بر اثر هیجان­های بازار یا اجبار سراغ کاری می­روند و کم‌کم در آن تجربه و مهارت پیدا می­کنند. این سعی و خطا باعث اتلاف سرمایه­ها، عمر و انرژی می­شود. ما باید بتوانیم در دوران تحصیل دانش‌آموزان، آنها را با مشاغل تحت‌نظر اصناف آشنا کنیم. دوره­های آموزشی برگزار کنیم تا فردی که وارد یک صنف می­شود اولا اطلاعات لازم و شناخت کافی از شغل مورد‌نظر را داشته باشد ثانیا مهارت­ها و دانش­های اولیه را کسب کند.

 

در این خصوص اقداماتی نیز انجام داده­اید؟

بله ما با سازمان فنی و حرفه­ای وزارت کار توافق‌نامه­ای داریم و به متقاضیان در هر رشته صنفی آموزش­های لازم را می‌دهیم. همچنین با همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی در بعضی از صنوف دانشجو تربیت می­کنیم که اثرات بسیار خوبی هم داشته است.

 

به نظر شما بهتر نیست اخذ پروانه کسب منوط به گذراندن این دوره­ها و داشتن مدارک لازم شود.

متاسفانه یکی از مهمترین مشکلات قانون نظام صنفی همین است که هر‌کسی می­تواند متقاضی تاسیس واحد صنفی باشد و قانونگزار برای ورود به صنوف، کسب مهارت­ها و دانش­های لازم را در نظر نگرفته است، لذا باید در آینده داشتن صلاحیت علمی و عملی برای اشتغال به حرفه و مشاغل در نظر گرفته شود.

 

در سایر زمینه­ها مثل بانک اصناف، بیمه تکمیلی، بانک جامع اطلاعاتی اصناف و ارتباط با افکار عمومی چه برنامه­هایی دارید؟

خوشبختانه بیمه تکمیلی سال‌هاست که در اتحادیه­های مختلف وجود دارد. ما نیز نظارت کلی داریم. در خصوص بانک اصناف که تقریبا چهل سال پیش وجود داشت و من از نزدیک با آن آشنا بوده­ام. نظر ‌ما این است که اگر قرار باشد بانک اصناف همانند سایر بانک­ها بر اساس سیاست­های پولی و نرخ بهره­های فعلی عمل کند؛ خوب چه ضرورتی دارد؟! صرف نام اصناف که مفید نیست. اگر بانک تخصصی اصناف با معیارها و راهبردهای مبتنی بر اقتصاد اسلامی واقعا شکل بگیرد و شاهد اصلاح نرخ سود و روش ارائه تسهیلات باشیم خوب است و باید حتما پیگیری کنیم، والا کمکی به اصناف و اقتصاد نخواهد بود. در مورد بانک جامع اطلاعاتی اصناف و ارتباط با افکار عمومی هم کارهای زیادی در گذشته انجام شده است مثلا نشریه اصناف و مجلات اتحادیه­ها، سایت اصناف و امثالهم. اما موافقم که در این بخش باید برنامه­ریزی جامع و هدف‌گذاری بلند‌مدت صورت گیرد.

 

در پایان اگر مطلب دیگری لازم می­دانید بیان فرمائید.

من امیدوارم با همکاری اتاق­های اصناف در سراسر کشور و تقویت زیرساخت­های ضروری، اصناف بتوانند در تمامی موضوعاتی که امروز با آن مواجه هستند و جدای از شرایط کلی حاکم بر اقتصاد کشور هم نیست؛ به دولت، مجلس و قوه قضائیه در ارائه خدمات و ایجاد رفاه بیشتر برای مردم و افزایش تولید ناخالص ملی کمک کنند. اصناف تلاش دارند تا با استفاده از ظرفیت­ها، دانش­ها و تجارب خود بیشترین اشتغال و خدمات و کالا را تولید کنند.

از نشریه یدک رسانه اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات که این فرصت را برای گفت‌و‌گو ایجاد کرد، تشکر می­کنم.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد