رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=156

گفت و گو با نادر روان مدیر شرکت دانا تجارت توانا

اعتماد مصرف کننده به برند dtt برایمان حرف اول را می زند

 

شرکت دانا تجارت توانا – فروشگاه تهران فرگوسن – با بیش از ۳۰ سال سابقه در زمینه واردات مستقیم، تولید و پخش قطعات یدکی ماشین آلات صنعتی، کشاورزی و راه­سازی با کادری مجرب و آموزش دیده با بهره­مندی از سازماندهی منظم و امکانات مناسب برای ارائه مشاوره و کمک به انتخابی بهتر و دستیابی به کیفیتی برتر آماده شده است.

این شرکت با بیش از ۵ سال سابقه فعالیت در کشور امارات و ثبت و راه اندازی شعبه دوم این شرکت در آن کشور هم اکنون پل ارتباطی خود را با کشورهای اروپایی و آمریکایی به وجود آورده تا بتواند قطعات اصلی و با برندهای معتبر تجاری را در کمترین زمان ممکن فراهم کند.

شرکت دانا تجارت توانا به لحاظ تامین قطعات گستردگی زیادی دارد و قطعات ماشین هایی چون تراکتور – موتورهای ژنراتور – لودر – غلطک – موتورهای چاه آب – موتورهای نفتی – موتورهای دریایی – لیفتراک – کامیونت – پمپ های هیدرولیک و قطعات بسیاری دیگر از ماشین های نیمه سنگین و سنگین را در برندهای ژاپنی – کره ای – بلغاری – چینی – آمریکایی و ایرانی برای مشتریان خود تامین می‌ کند.

این مجموعه تحت مدیریت نادر روان اداره می شود. او از سال ۱۳۶۴ با کار در کارخانه تولید قطعات پیکان وارد این حرفه شد و پس از آن در سال ۶۶ به خاطر سختی های بازار تولید وارد عرصه واردات شد. این روند چهار سال به طول انجامید و پس از آن در خیابان چراغ برق مستقر شد. در سال ۷۰ به جمع تولید کنندگان پیوست و در سال ۷۴ سیاست های کاری اش را تغییر داد و کارگاه تولیدی اش را جمع کرد و با تولیدکنندگان بزرگ توافق­نامه همکاری امضا کرد. او از سال ۸۵ برند خودش را با نام اختصاری – dtt – ثبت کرد و از آن پس هم قطعات باکیفیت و اصلی را با همین برند تضمین کیفیت کرده و به فروش می رساند و همچنین نماینده شرکت perkins انگلستان است. البته همکاران صنف لوازم یدکی فروشگاه این شرکت را با نام تهران فرگوسن در خیابان چراغ برق تهران می شناسند.

نشریه یدکی رسانه با نادر روان گفت و گویی انجام داده که در ادامه می خوانید:

س: علت اینکه به ثبت برند روی آوردید چه بود و در حال حاضر چند قطعه را با برند خودتان عرضه می کنید؟

ج: ما حدود ۲۰ سال برای شرکت ها و نمایندگی های مختلف کار می کردیم و بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که خیلی خوب نیست که ما برای آن نمایندگی ها تلاش و تبلیغ می کنیم و خودمان بدون آن مراکز چیزی نداریم از این رو خودمان برندی را ثبت کردیم تا بتوانیم برای خودمان کار کنیم و نمایندگی خودمان را داشته باشیم. در خصوص قسمت دوم سوالتان هم باید بگویم در حال حاضر بیش از ۴۵۰ قلم قطعه با برند خودمان عرضه می کنیم.

 

س: برند شما آیا توان رقابت با محصولات اصلی کشورهای اروپایی را دارد؟ فکر می کنید مشتری می تواند به قطعات با برند شما اطمینان کند؟

ج: هر برندی با استاندارد و کیفیت بالا می تواند برند خارجی را پس بزند. وقتی ما تاکید داریم که قطعات با بسته بندی برند ما حتما از کیفیت و استاندارد بالا همراه باشد. قطعا مشتری هم پس از استفاده از قطعه با برند ما به این نتیجه خواهد رسید البته باید دانش و انگیزه لازم وجود داشته باشد فکر می کنم در این چند سالی که از عرضه قطعات با برند dtt گذشته مصرف کننده ناراضی نداشته ایم این مسئله بدون شک در روند روبه رشد کار ما کمک شایانی خواهد کرد و به راحتی می توانیم جای محصولات و برندهای شناخته شده اروپایی و آمریکایی را بگیریم.

به طور مثال اگر قطعه ای در بلغارستان با قیمت ۱۴ یورو به فروش می رسد ما همان قطعه را با همان کیفیت و حتی کیفیت بالاتر در چین تولید می کنیم و با قیمت ۳ یورو به دست مصرف کننده می رسانیم. مطمئن باشید که مصرف کننده هم پس از مدتی که پی به کیفیت محصول مورد نظر برد به راحتی هم به ما اطمینان خواهد کرد و هم محصولات این­چنینی را بر محصولات بسیار گران اروپایی ترجیح می دهد.

ضمن اینکه ما بسیاری از قطعات را در داخل با کیفیت بسیار خوب و استاندارد بالا تولید می کنیم و به بازارهای بین المللی هم ارائه می دهیم. نمونه بارز آن هم مارپیچ ساخت ایران است که از محصول مشابه خارجی آن بهتر و با کیفیت تر تولید می شود.

 

س: چرا قطعات ایرانی برای اطمینان در فروش نیاز به توضیحات زیادی برای مصرف کننده دارد اما محصولات خارجی به راحتی و اعتماد کامل از سوی مصرف کننده خریداری می شود؟

ج: متاسفانه پیش زمینه منفی برای قطعات ایرانی بسیار زیاد است، بنابراین ما باید بتوانیم با فرهنگ سازی و تولید قطعات با کیفیت اعتماد و اطمینان مشتری را جلب کنیم. در خصوص برند dtt که برند خود ماست از همان ابتدا سعی کردیم تا همه مسئولیت و تبعات قطعات را بپذیریم این مسئله از جمله مسائلی است که می تواند اعتماد را نزد مشتریان افزایش دهد.

 

س: با وجودی که قطعات تقلبی (اصطلاحا طرح) و بی کیفیت بخشی از بازار لوازم یدکی را احاطه کرده، برند شما دچار مشکل نشده است؟

ج: به هرحال وقتی قطعات تقلبی و بی کیفیت وارد بازار یک صنف می شود همه اعضا را دچار دردسر می کند. با این حال ما سعی کردیم در حد توانمان اجناس برندمان را کنترل کنیم تا افراد سودجو از برند ما سوء استفاده نکنند. اما انتظار ما این است که اتحادیه با هماهنگی وزارت صنعت و معدن و یا اتاق بازرگانی این اختیار را در دست بگیرد و با وارد کننده ها و فروشنده های کالاهای این­چنینی برخورد کنند.

 

س: بسیاری از کالاهای تقلبی با جعبه و اتیکت و به نام یک کشور اروپایی یا برند معتبر (حتی ایرانی) عرضه می­شوند در صورتی که قطعه داخل آن جنس درجه ۳ چینی است و اغلب مشتریان هم به این مسئله آگاهی پیدا کرده اند. اما تشخیص از روی ظاهر بسته بندی یا قطعه مشکل است. شما برای معضل و به وجود نیامدن بی اعتمادی نزد مشتریان تان چه کرده اید؟

ج: ما برچسبی را طراحی کرده­ایم که چهار گزینه دارد. تولید کشورهای هند، چین، انگلیس و ایران و به واقع در هرکشوری که قطعه تولید شود تیک آن کشور را علامت می زنیم. البته در نظر داشته باشیم که ما در قطعات چینی هیچگاه به سراغ تولیدکنندگان درجه ۳ و ۲ چینی نمی رویم اگر قرار است ما کیفیت کالایی را با برند خودمان ضمانت کنیم باید در تولید و کیفیت حتما حائز درجه یک باشد در غیر اینصورت ما برندمان را ضایع کرده­ایم.

 

س: در حال حاضر چند نماینده داخلی دارید و چقدر به بازار داخلی اهمیت می دهید؟

ما در شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، همدان و اهواز نمایندگی داریم و در حال مذاکره با ۵ شهر دیگر هستیم. در حال حاضر به فکر حفظ بازار داخلی هستیم چراکه اگر بخواهیم از بازار داخلی غفلت کنیم موفقیت کمرنگ خواهد شد. شما در نظر داشته باشید که بسیاری از شرکت های بزرگ را که به خاطر غفلت از بازار داخلی در حال حاضر یا نیستند و یا ورشکسته شده اند. به هرحال رقیب همیشه بالقوه است و نباید هیچ رقیبی را دست کم گرفت. بنابراین بعد از رسیدن به موقعیت ایده آل در بازار داخلی، به بازار بین المللی فکر می کنیم.

 

س: فکر می کنم دقت و وسواس زیاد شما در انتخاب قطعات باعث شده تا وقتی می خواهید با یک شرکت تولیدکننده در خارج از کشور قرار داد ببندید همه کنترل کیفیت ها را مطابق با استانداردهای روز بین المللی انجام می دهید و سپس کالا را وارد می کنید. درست است؟

ج: به طور قطع. ما حتما به کارخانه تولیدی می رویم و یکی از قطعات را به صورت تصادفی و یا همان رندوم انتخاب می کنیم و به آزمایشگاه های کنترل کیفیت می دهیم و اگر جواب آن آزمایشگاه مثبت بود قرارداد را منعقد می کنیم. از این رو هیچگاه قطعه ای را وارد نمی کنیم و بعد بخواهیم هم مشتری را آزار دهیم و هم خودمان را. ضمن اینکه برند و اعتبار آن بیش اینها ارزش دارد.

 

س: برنامه آینده مجموعه dtt چیست؟ آیا درصدد به روز کردن شرکت با سیستم های مکانیزه هستید؟

ج: باوجود اینکه ما در هر بخش از شرکت نمایندگانی داریم که اطلاعات بازار، فروش و کسری ها را اعلام می کنند اما تصمیم گرفته ایم که قطعات را به صورت مکانیزه عرضه کنیم از این رو با نصب برچسب، اطلاعات آن قطعه به صورت ماشینی و دقیق تر اعلام می شود. این شیوه می تواند زنجیره خرید، فروش و توزیع قطعات را اصلاح کند. البته کارمندان و نمایندگان شرکت دانا تجارت توانا در حال آموزش دیدن دوره های مکانیزه کردن سیستم ها هستند و در آینده ای نزدیک همه چرخه ها در شرکت به صورت مکانیزه صورت می پذیرد. این مسئله هم برای شرکت مفید است و هم فروش را با شیوه های نوین بازار همراه کرده ایم.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد