رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=502

گفت و گو با مشیدی پیشکسوت اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل

آرزویم تولید همه قطعات در کشورمان است

 

مشیّدی متولد سال ۱۳۲۳ است و تاکنون بیش از هفتاد بهار از زندگی اش را پشت سر گذاشته است و نزدیک به نیم قرن از عمرش را در صنف قطعات یدکی خودرو سپری کرده است.

او با وجود آنکه بر خلاف بسیاری از همکارانش به واسطه پدرشان وارد این صنف شده بودند، خودش به خاطر تمایل و علاقه اش به قطعات یدکی ماشین های سنگین این حرفه را انتخاب کرد و امروزه به عنوان یکی از معتمدین و پیشکسوتان صنف لوازم یدکی اتومبیل شناخته می شود.

مشیدی در ابتدای کلامش اشاره ای به سال های ابتدایی حضورش در چراق برق و کوچه ناظم الاطباء و خیابان سعدی اشاره می کند و از مرحوم حسن و محمود نبید و هاشمی و اربابها هم که اساتید و همکارانش در آغاز کارش بودند نام می برد.

وی پس از آن به اتحادیه در بدو تاسیس اشاره می کند و می گوید: من از ابتدا با اتحادیه همکاری داشتم و ارتقاء و پیشرفت آن را به عینه دیدم. از لحظه ای که تعداد اعضاء به زور به نزدیک هزار نفر می رسید و حالا که خداروشکر نزذیک به ۱۰ هزار نفر عضو دارد و خوشحالم که امروز اتحادیه صنف لوازم یدکی اتومبیل به چنین جایگاهی رسیده است.

مشیّدی در ادامه به سراغ اجناس و قطعات تقلبی می رود و تصریح می کند: کالای تقلبی و نامرغوب بستگی به نگاه ما دارد. من در سال های قبل که روی قطعات ماشین های آمریکایی و یا کاترپیلار، کوماتسو، هپکو و انترناش کار می کردم قطعات را از بسیاری کشورها همچون آمریکا، هند، چین، ژاپن و …وارد می کردیم و همه مشتری های مان هم رضایت کامل را از خرید و کیفیت قطعات داشتند. اما ما امروزه فقط یاد گرفته ایم که بگوییم محصولات چینی نامرغوب و تقلبی هستند در صورتی که تقلب و نامرغوبی محصول برخی از وارد کنندگان ایرانی است. این افراد وقتی می خواهند کالایی را وارد کشور کنند به تولید کننده چینی می گویند که کیفیت و نوع قطعه اهمیت ندارد بلکه سود و منفعت برای مان مهم است و نتیجه آن خواهد شد که جنس بی کیفیت وارد بازار قطعات می شود این در حالی است که کشور چین قطعات بسیار خوب و با کیفیتی هم که کشورهای اروپایی آن را تایید می کنند دارند.

این پیشکسوت صنف می افزاید: البته ما نباید همیشه هم متکی به بازار خارجی و واردات باشیم. خوشبختانه در حال حاضر تولید کننده های خوبی در کشورمان داریم و برخی از قطعات را چنان با کیفیت و ظریف تولید می کنند که کشورهای صنعتی هم آن را تایید می کنند. از این رو معتقدم باید به جوانان و تولید کنندگان داخلی فرصت دهیم و از آنها حمایت کنیم و واقعا آرزویم این است که روزی همه قطعات را خودمان در کشور تولید کنیم.

مشیدی ضمن اشاره به زحمات آقای محسنی در اتحادیه به مدیران دو دوره اخیر اتحادیه اشاره و خاطرنشان می کند: هم در دوران آقای بخشی زاده و هم در دوران آقای بخشی همه کارها با اصول و منطق کامل تر و درست تری پیگیری می شود و بر این باورم که با این شرایط روزهای بهتری در انتظار اعضای اتحادیه خواهد بود.

این پیشکسوت در ادامه به بحث اخلاق در کار و کاسبی اشاره می کند و می گوید: بحث اخلاق بحث بسیار مهمی است به طوریکه در سال های دورتر یکی از گزینش های افراد اخلاق و معرفت شان بود اما امروزه خیلی به آن توجه نمی شود. ما در دورانی که کارگری می کردیم سعی مان این بود که با اخلاق درست و سالم کار را بیاموزیم و پس از ۷ – ۸ سال برای خودمان مغازه ای را دست و پا کنیم اما در این سال ها می بینم که جوان های خام، بی تجربه و سودجو با هر ترفندی تلاش می کنند تا یک شبه راه صد ساله را بروند و در این میان هم اخلاق برای شان اولویت آخر است این مساله بدون تردید در آینده تاثیر منفی ای در کاسبی ها خواهد گذاشت. به همین سبب از جوانان می خواهم به اخلاقیات توجه کنند و اسیر مال دنیا نشوند.

در پایان هم امیدوارم همه همکاران دور و نزدیکم همواره سلامت و سعادتمند باشند و هر روز موفق تر از روزهای قبل باشند و اتحادیه هم بیش از پیش فضای رفاهی را برای اعضای اتحادیه فراهم کنند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد