حضور فعال شرکت ها ، عرضه کنندگان و تولید کنندگان داخلی و خارجی در نمایشگاهها صرف نظر از حمایت دولت
ها می تواند نقش چشمگیری در بازاریابی و بالتبع صادرات و واردات محصولا ت مربوطه ایفا کند.
این در حالی است که برگزاری نمایشگاهها و فرصت عرضه کالا و تبلیغ رو در روی کالا، دارای اهمیت فوق العاده است
و برای پیشبرد اهداف توسعه ای و اقتصادی می توان از فرصت ارایه توانمندی ها به بهترین نحو بهره برد. از سوی دیگر
در جهان امروز به طور کلی نمایشگاهها صرفا به خاطر اهداف تجاری برگزار نمی گردد، به همین دلیل ، میزان موفقیت
یک نمایشگاه را با ارزش قراردادهایی که در طول برپایی نمایشگاه منعقد میگردد ، ارزیابی نمی کنند، زیرا دستاوردهای
یک نمایشگاه وسیع تر و گسترده تر از مبادلات تجاری است، که در جریان دایر بودن نمایشگاه، میان تجار و غرفه داران
صورت می پذیرد. امروزه اغلب کارشناسان امور تبلیغات و بازاریابی، نمایشگاه ها را از مهمترین شیوه های بازاریابی تلقی
می کنند و بازده مستقیم شرکت در یک نمایشگاه چندین برابر هزینه های انجام شده و نتایج آن نیز بسیار چشمگیرتر
از روشهای تبلیغی دیگر است.
برگزاری نمایشگاه، حضور شرکت ها و فروشگاه های داخلی و خارجی از سویی باعث حذف واسطه گرایی وسهل شدن
مبادلات و از طرفی دیگر هم باعث تزریق خون تازه ای در بازار است؛ که در نتیجه توسعه اقتصادی را به همراه می آورد.
سومین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و ماشین آلات تهران نیز بدنبال توسعه، تثبیت و پویایی بازار قطعات یدکی
است. اتحادیه به عنوان ملجا و مرجع اعضا مسئولیت خود را با برگزاری نمایشگاه عملیاتی کرده است. غرفه داران نیز با حضور
خود نقش اصلی و برتری ایفا می نمایند، لذا انتظار می رود اعضای صنف نیز با بازدید، ارائه پیشنهاد، انتقاد و طرح ایده های
نو به بالندگی نمایشگاه در سال های آینده کمک کنند